Rims vattenmängd.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Rims vattenmängd.

Inläggav Lakens » söndag 2019-07-07 18:27

Hej!
Jag har byggt ett rims system. Har stora problem med att maltbädden blir för kompakt så att pumpen suger ihop slangen.
Kör 12.4l vatten på 4.2kg malt när jag gör mash out tillsätter jag 6.4 liter 95 gradigt vatten och då kan jag köra mycke högre flöde genom rims tuben. Någon här som kör med rims tub? Hur mycke vatten kör ni skulle gärna ha mer vatten i så jag kan öka flödet. Alla tips uppskattas.
/Mattias
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Rims vattenmängd.

Inläggav Bee » måndag 2019-07-15 20:45

3l/kg med vatten låter alldeles för lite, då kommer du inte kunna ha tillräckligt flöde genom bädden och värmeelementet. Dessutom ska du köra mashout med RIMS systemet inte tillsätta vatten för mashout. Det är lite det som är tanken.
Fast alla gör det som passar dom bäst

Skickat från min H9436 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav Lakens » tisdag 2019-07-16 17:29

Bee skrev:3l/kg med vatten låter alldeles för lite, då kommer du inte kunna ha tillräckligt flöde genom bädden och värmeelementet. Dessutom ska du köra mashout med RIMS systemet inte tillsätta vatten för mashout. Det är lite det som är tanken.
Fast alla gör det som passar dom bäst

Skickat från min H9436 via Tapatalk

Tack för svaret.
Funderar även på om det skulle göra någon skillnad att sätta distanser under falskbotten, nu är det en konkav hålborrad plåt som ligger på botten. Vad tror ni om det?
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Bee » tisdag 2019-07-16 18:57

Inte för flödet, då är det bättre med styvare slang mellan kärl och pump på sugsidan.
Se till att mäsken är lös, typ 5l/kg och att den aldrig går torr på toppen.
Om du har dåligt flöde kan du behöva krossa grövre eller tillsätta risskal för att öka flödet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav Lakens » tisdag 2019-07-16 19:45

Bee skrev:Inte för flödet, då är det bättre med styvare slang mellan kärl och pump på sugsidan.
Se till att mäsken är lös, typ 5l/kg och att den aldrig går torr på toppen.
Om du har dåligt flöde kan du behöva krossa grövre eller tillsätta risskal för att öka flödet.

Okej då ska jag testa mer vatten vid nästa bryggning. Köper färdigkrossad malt från humledården så det kan jag inte påverka just nu. Ska skaffa egen maltkross men har inte forskat i vad som är bra kross än.
Tackar och bockar för tipsen.
Mvh Mattias
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Morgan » onsdag 2019-08-07 08:57

Det handlar inte om vattenmängden utan om flödet genom maltbädden. Ett för högt flöde kommer att suga ihop maltbädden vilket inte är bra. Du behöver inte större flöde än vad som krävs för att fördela värmen och filtrera vörten över tiden du mäskar. Reglera flödet efter pumpen. En bit in i mäskningen kan du öka flödet för då har mycket av mjölet konverterats.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Lakens » onsdag 2019-08-07 22:03

Morgan skrev:Det handlar inte om vattenmängden utan om flödet genom maltbädden. Ett för högt flöde kommer att suga ihop maltbädden vilket inte är bra. Du behöver inte större flöde än vad som krävs för att fördela värmen och filtrera vörten över tiden du mäskar. Reglera flödet efter pumpen. En bit in i mäskningen kan du öka flödet för då har mycket av mjölet konverterats.

Då borde det igentligen vara bättre att ha en mindre vattenmängd när man ska stegmäska? Tänkte att då har man mindre mängd vätska att värma upp mellan stegen.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Bee » torsdag 2019-08-08 08:45

Ju mer vatten ovan bädden desto mindre risk att bädden går torr och blir kompakt, sen kanske man inte behöver ha maxvolym.
Men det är lättare att få ut maximalt med socker ju mer vatten man har. Själv kör jag kokvolym vid inmäskning och lakar med lika många liter som kg malt. Har ~85% utbyte på öl med OG 1.055
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk

Inläggav Morgan » lördag 2019-08-10 08:18

Man behöver testa sig fram vad som funkar i ens eget system, men vörtflödet genom pumpen ska inte överdrivas. Hur mycket flöde som funkar påverkas också av maltbäddens djup kontra yta. Därför kan det variera hur det fungerar mellan olika satsstorlekar. Djupare bäddar är känsligare för höga flöden.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Återgå till Nybryggarhjälp