Bra kolsyra i egen kegg?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bra kolsyra i egen kegg?

Inläggav Jetwaven » tisdag 2019-06-18 14:31

Hej,

Funderar på att börja brygga och undrar om man kan få till samma goda kolsyrning som de stora tillverkarna får?

Vad använder ni för setup som är prisvärd för att kolsyra er dryck?

Tacksam för svar :)

/J
Jetwaven
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Bra kolsyra i egen kegg?

Inläggav skyking » tisdag 2019-06-18 14:48

Det enklaste för nybörjare är att kolsyrejäsa på flaska. Man tillsätter helt enkelt lite socker innan man tappar upp ölen och försluter flaskan och väntar så producerar jästen kolsyra av sockret.

Att tappa på keg innebär en ganska betydande investering och jag brukar rekommendera nybörjare att avstå att börja med att köpa en massa dyra prylar i en början, utan istället inskränka sig till att bara köpa det man verkligen behöver för att brygga.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Jetwaven » tisdag 2019-06-18 15:06

Okej det kanske är ett alternativ.

Hur skulle en sån här fungera annars?
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ng-beg-fat
Jetwaven
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Hövdingen » tisdag 2019-06-18 20:18

En sån funkar bra. Eftersom regulatorn har manometer kan du lättare hålla koll på kolsyrenivån och reglera dito. Sytrådskitet är populärt för att den ger ett tryckfall och därmed mindre skum.
Hövdingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav skyking » onsdag 2019-06-19 00:37

Jo, det funkar iofs, men som jag påpekade så innebär det att man slänger närmare 2tkr extra på en hobby som man kanske inte ens har testat.

Du är nog inte den första som vill springa väg med spenderarbyxorna innan du börjar brygga, men jag håller fast vid min rekommendation att man testar på med små medel och känner sig för innan man plöjer ner en massa pengar i hobbyn.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Jetwaven » onsdag 2019-06-19 07:40

Hövdingen skrev:En sån funkar bra. Eftersom regulatorn har manometer kan du lättare hålla koll på kolsyrenivån och reglera dito. Sytrådskitet är populärt för att den ger ett tryckfall och därmed mindre skum.

Hur vet man hur länge den ska stå och kolsyras?

skyking skrev:Jo, det funkar iofs, men som jag påpekade så innebär det att man slänger närmare 2tkr extra på en hobby som man kanske inte ens har testat.

Du är nog inte den första som vill springa väg med spenderarbyxorna innan du börjar brygga, men jag håller fast vid min rekommendation att man testar på med små medel och känner sig för innan man plöjer ner en massa pengar i hobbyn.

Det har du rätt i! Ska överväga mina alternativ:)!
Jetwaven
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Hövdingen » onsdag 2019-06-19 21:55

Man brukar väl säga att man ska låta det stå i en vecka med inställt tryck. Det går att få det snabbare genom att skaka/rulla fatet efter att ha satt i aningen högre tryck men det brukar inte rekommenderas för att det inte är en lika tillförlitlig metod om man vill ha en tillförlitlig kolsyrenivå.

Men som de andra sagt, börja med att köra på flaskor. Jag är själv rätt ny till bryggning och har inte gått över till fat ännu. Det är "prio två" efter att ha en relativt bra utrustning.
Hövdingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Djonk » torsdag 2019-06-20 00:06

Fördelen med fat är att de behåller sitt värde ganska bra även om man kommer fram till att man inte vill fortsätta brygga.. men utrustning som jag tyckte var mer angeläget från början var:

1. Något för att förenkla kylningen (kylspiral)
2. Något för att förenkla mäskningen - behöver inte betyda ett bryggverk. Jag använder bryggpåse med sous vide-stav eller kylbox med bazooka beroende på satsstorlek.

Nu har jag några fat men högre upp på önskelistan är egentligen en dedikerad jäskyl för att slippa välja bort jäststammar beroende på årstid eller hur lätthanterade de är.

Kolsyrejäsning i flaskor har aldrig varit ett problem för mig. Några satser har tagit lite längre tid än andra (suröl, ordentligt stark eller kallkrashad öl) men nog blir det bra kolsyra efter ett tag för det mesta.
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Återgå till Nybryggarhjälp