Preboil SG - hur minimera mätfel?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Preboil SG - hur minimera mätfel?

Inläggav Max Damage » tisdag 2019-06-04 16:46

Hej,

Försökte mäta SG innan kok iom att det krånglade under mäskningen och jag var rädd att OG skulle bli lågt.

Fick helt orimliga höga värden och funderar lite på vad som som kan orsaka mätfel?
Har en enkel hydrometer som åtminstonde visar 0 vid 20C kranvatten...

Temp på provet kollade och justerade till 20C.

Som sagt gick mäskningen lite sådär så det var inte ett kristallklart prov direkt.
Provade att sila genom kaffefilter och fick ett lägre värde man fortfarande rätt osannolikt.

Hur brukar ni gå till väga när ni mäter SG?
Max Damage
Delmäskare
Delmäskare

Re: Preboil SG - hur minimera mätfel?

Inläggav Max Damage » tisdag 2019-06-04 21:35

Kanske kunde ha googlat...
...eller som jag själv skulle ha uttryckt det.
http://bfy.tw/NxkH

Nu har jag iaf fattat varför mätglaset brukar vara fyllt till bredden när man ser foto på SG-mätning!
Max Damage
Delmäskare
Delmäskare

Re: Preboil SG - hur minimera mätfel?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-06-05 15:30

Är alltid svårt att få till en korrekt mätning. Gör du likadant varje gång så kommer du hitta en rutin som ger ungefär rätt svar. Några saker som kan gå fel av egen erfarenhet:

Mätning av varm vört. Svårt mäta upp rätt temp, svårt översätta rätt till motsvarande SG vid 20 grader. Själv föredrar jag att kyla ner provet i en liten burk med lock till 20 grader, sen mäta. Då blir det mer korrekt, i alla fall för mig. Jag säkrar också att vörten är välblandad. Klassisk miss är att mäta i koket innan det börjat bli ordentligt varmt o/e inte röra om innan. Jämför first runnings och de sista dropparna du lakar ur, stor skillnad där på SG. Sen behöver ju vörten du mäter vara hyfsat "ren", dvs efter lakning men innan du börjat ha i humle. Jag tar provet i kokgrytan när jag håller på och värmer upp för kok, och rör om rejält innan jag tar provet.

Sen får du nog finna dig i att det inte kommer bli exakt ändå, snarare en fingervisning om var du är på väg med kommande OG.
Skogstorpsbryggarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Nybryggarhjälp