Elektricitet - Hur har ni löst det?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Elektricitet - Hur har ni löst det?

Inläggav Greve » söndag 2019-05-19 21:54

Hej!
Jag har bryggt en del småbatcher (runt 3l efter kok) men är sugen på att skala upp och tittar därför på bryggverk. De modeller jag är mest intresserad av drar runt 3000w. Är fullkomlig novis när det kommer till el men har förstått att det inte är möjligt att köra det på en vanlig 10a-säkring (som verkar vara vanligast). Har precis flyttat tillbaks till föräldrahemmet och där är alla säkringar på 10a. Kommer förmodligen flytta till en studentlägenhet så småningom och där gissar jag att de inte heller är så generösa med möjligheterna till elförbrukning.

Hur gör ni andra som bor i hyresrätter och/eller har begränsade möjligheter till att byta säkringar hejvillt? De "små" bryggeverken på 25l verkar också dra mer än vad en vanlig 10a-säkring tillåter. Är det bara att köra på induktionshäll då som gäller? Brukar man ha möjlighet att byta säkringar i hyresrätter eller kan man köra något större batteri (kanske bilbatteri?) som man endast använder vid bryggning och sedan låter ladda tills nästa gång?

Mest intresserad är jag som sagt av att göra satser på 40-45l men i värsta fall får 20-25 (ner i jäshink funka). Som jag förstått det ska de flesta spisar klarar av att koka den mängden men då är bryggverk out of the question.
Greve
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Elektricitet - Hur har ni löst det?

Inläggav Djonk » söndag 2019-05-19 22:15

Om du orkar dra fram spisen kan det vara en lösning, med adapter från spisuttaget
Djonk
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inläggav Drake » söndag 2019-05-19 22:18

I de flesta fall är det både enkelt och lagligt att säkra upp till 13 ampere utan att dra nya trådar.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inläggav skyking » måndag 2019-05-20 08:01

Jag drar fram spisen och använder en perilex-schkuo förlängningsladd. En spis brukar vara säkrad på 16A (kolla upp detta), kolla även upp så att spisen är kopplad i en perilex-kontakt innan hu köper en sån sladd.

Värt att tänka på är att ifall du kör vattenkokare samtidigt (vilket kan vara praktiskt sätt att få upp tempen snabbt) är att se till att du inte kör dessa på samma fas. Det krävs lite detektivarbete för att luska ut vilken fas den kör på och vilken av uttagen på förlängningsladden som ligger på denna. Gör du inte det kan huvudsäkringen gå (du kör 7A på vattenkokaren vilket är OK för dess säkring och 13A på bryggverket vilket är OK för dess säkring, men huvudsäkringen säkrar hela fasen vilken du isf kör på 20A). Går huvudsäkringen i en hyresrätt kan det vara lite problematiskt då det inte är säkert att du har access till att byta den.

Drake skrev:I de flesta fall är det både enkelt och lagligt att säkra upp till 13 ampere utan att dra nya trådar.

Kanske det. Det hänger isf också på ifall man får säkra upp i en hyresrätt. I vilket fall så skall det givetvis vara en behörig elektriker som gör det om man vill hålla sig på rätt sida om lagen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav Greve » tisdag 2019-05-21 22:18

Tack för input alla! Ska definitivt testa och se ifall det funkar att dra ut spisen. En fråga dock, varför skulle det inte gå att ha bryggverk och HLT på samma säkring? Kör man trefas borde man väl ha 3x3200w? Då borde man ju kunna ha ett bryggverk på 3kw och en HLT på 2kw utan problem? Men som sagt, är helt okunnig i ellära så läxa gärna upp mig.
Greve
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav skyking » tisdag 2019-05-21 23:44

Greve skrev:Tack för input alla! Ska definitivt testa och se ifall det funkar att dra ut spisen. En fråga dock, varför skulle det inte gå att ha bryggverk och HLT på samma säkring? Kör man trefas borde man väl ha 3x3200w? Då borde man ju kunna ha ett bryggverk på 3kw och en HLT på 2kw utan problem? Men som sagt, är helt okunnig i ellära så läxa gärna upp mig.

Det beror lite på vad du menar med EN säkring. Kör du trefas kan man nämligen hävda att man har tre säkringar också (även om en automatsäkring kan se ut som en). Kör du med en perilex-schuko sladd så har du tre vanliga uttag av just den anledningen att var och en ligger på varsin fas. Du kan alltså plocka ut upp till 3kW på varke fas.

För att slippa tänka själv så skulle jag föreslå att du först gör följande kontroller:

• Kolla om säkringen till spisen är 16A
  • Dra fram spisen och kolla ifall du har ett perilex-uttag
Om båda dessa kontroller passerar så kan du beställa en perilex-schuko-förlängningssladd (se ovan). Denna kopplar du in i spisuttaget och kan sedan koppla in typ 3kW last i vardera uttaget på förlängningsladden, men se till så att du inte har något annat effektkrävande inkopplat någon annanstans i lägenheten.

(Om någon av kontrollerna fallerar så måste man hitta på något annat)
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav HakanO » onsdag 2019-05-22 07:11

16A*230V=3680 är den teoretiska effekt uttaget som du kan ta ut på en 16A grupp/fas.

Sen har du en huvudsäkring som begränsar det totala effekt uttag som du kan ta ut i lägenheten. Har man flera saker som drar mycket ström så skall man försöka sprida mellan faserna.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Robbelibobbelibobban » onsdag 2019-05-22 15:26

HakanO skrev:16A*230V=3680 är den teoretiska effekt uttaget som du kan ta ut på en 16A grupp/fas.

Sen har du en huvudsäkring som begränsar det totala effekt uttag som du kan ta ut i lägenheten. Har man flera saker som drar mycket ström så skall man försöka sprida mellan faserna.

På en 16A säkring ja. På en 16A grupp kan det vara 3x16x230v, helt beroende på hur gruppen är kopplad. I köket kan en grupp vara 10A till allt utom spis, kyl/frys. Där det till spisen ligger en grupp på 16x3 och kyl/frysen en eller två grupp(er) på 6A exempelvis.
Robbelibobbelibobban
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav 140cab » fredag 2019-05-24 10:04

Angående föräldrahemmet. Om det är porslin så är det säkert inte ditsatt jordfelsbrytare. Biltema har kapsling och annat materiel för att dra nytt ifrån ingående. Hur än det är så kommer du slabba med ledande vätska och ström.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Robbelibobbelibobban » fredag 2019-05-24 10:57

Finns JFB att köpa löst för enskilda uttag. Bara för att det är diazedsäkring finns ingenting som talar emot att en jfb är monterad. Att dra nytt kräver behörighet. Jag tror försäkringsbolaget kan stå för en del av kostnaden och rotavdraget. Då blir det riktigt gjort med kontrollmätning och meggning.
Robbelibobbelibobban
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav skyking » fredag 2019-05-24 12:05

140cab skrev:Angående föräldrahemmet. Om det är porslin så är det säkert inte ditsatt jordfelsbrytare. Biltema har kapsling och annat materiel för att dra nytt ifrån ingående. Hur än det är så kommer du slabba med ledande vätska och ström.

Om man nu behöver fråga om detta så är det någon som säger att man inte bör dra elen själv...

Antingen så kör man med en JFB som man kopplar i uttaget eller så låter man en behörig elektriker dra el (och om man ändå anlitar en behörig elektriker så kan man ju be honom säkra upp till 13A när han ändå är igång). Sen är det iofs inte säkert att man får dra el ändå i en hyresrätt utan hyresvärdens medgivande (även om man har behörighet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav 140cab » fredag 2019-05-24 18:57

skyking skrev:
Om man nu behöver fråga om detta så är det någon som säger att man inte bör dra elen själv...

Antingen så kör man med en JFB som man kopplar i uttaget eller så låter man en behörig elektriker dra el (och om man ändå anlitar en behörig elektriker så kan man ju be honom säkra upp till 13A när han ändå är igång). Sen är det iofs inte säkert att man får dra el ändå i en hyresrätt utan hyresvärdens medgivande (även om man har behörighet).

Har ingen väggutags JFB själv men visst fixar den att nolla och jord ligger på samma tråd ?

Har man en riktigt bra hemförsäkring och porslin så finns det nya bottnar på Biltema för större säkringar. :D

Men ny fräsch kvadrat och JFB är förstahandsvalet.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav HakanO » fredag 2019-05-24 19:05

Från PEN (4 tråd) till riktig Nolla/Fas (5 tråd)Bild

HakanO
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav skyking » lördag 2019-05-25 01:55

140cab skrev:Har ingen väggutags JFB själv men visst fixar den att nolla och jord ligger på samma tråd ?

Har man en riktigt bra hemförsäkring och porslin så finns det nya bottnar på Biltema för större säkringar. :D

Men ny fräsch kvadrat och JFB är förstahandsvalet.

Ärligt talat: med dina kunskaper i ellära, tycker du att du är lämpad att vägleda någon annan (med måttliga kunskaper i ellära) hur man säkrar upp och drar el? Behöver man ställa vissa frågor så bör man helt enkelt låta bli vissa saker.

Sen undrar jag vilken hemförsäkring du syftar på som skulle täcka att man som obehörig har dragit el själv...
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav 140cab » lördag 2019-05-25 10:41

skyking skrev:
Ärligt talat: med dina kunskaper i ellära, tycker du att du är lämpad att vägleda någon annan (med måttliga kunskaper i ellära) hur man säkrar upp och drar el? Behöver man ställa vissa frågor så bör man helt enkelt låta bli vissa saker.

Sen undrar jag vilken hemförsäkring du syftar på som skulle täcka att man som obehörig har dragit el själv...

Hemfförsäkringen var ett skämt därav smile gubben.

Spisar brukar normalt ligga utanför JFB i äldre hem.
Hur det ser ut i moderna nya villor har jag ingen aning.

Har heller ingen erfarenhet av de portabla lösa JFB som man sätter i vägguttaget därav min fråga. Har bara hållt på med de för fast installation.

Har ingen erfarenhet av bryggverket som trådskaparen tänkt inhandla utan bara ifrån en GF.
Att helst ha en JFB med bryggverk bygger på min personliga uppfattning baserat på hur GF ser ut undertill med att lösa sladdar etc.

Att dra egen matning. Visst troligen olagligt men i min förra lägenhet så anlitades en elektriker som skulle dra om alla uttag. Personen ifråga hävdade med bestämdhet att man inte får byta ut ojordade uttag i ett rum till jordade. Varför ? Garanterat bara för han hade ett lager liggandes hemma som han såg en möjlighet att bli av med.
I senare skede gick bostadsrättsföreningen in och drog om allt igen bara för att få till jordade uttag.

Spikar nu el själv i uthus etc. På så vis kan jag säkerställa att jag får som jag vill ha det och inte vad ev inhyrd elektriker har i sin bil som han vill bli av med.

Så använd spis uttag eller vad som finns till hands. Tycker ändå att man skall ha en JFB till ett bryggverk.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp