När jäsningen har avstannat ...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

När jäsningen har avstannat ...

Inläggav RogerSjolander » tisdag 2019-04-02 14:04

Hej allihop!

Jag har ett ölrecept där jäsningen ska pågå i cirka tio dagar; därefter ska en giva humle ligga i för torrhumling i tre dagar. Om det nu är så att jäsningen avstannar efter, säg, sju dagar (det pluppar kanske en gång varannan timme), kan jag då korta (primär)jäsningen till dess sju (eller X) dagar och tycka att den biten är klar, eller bör jag helt enkelt vänta de extra dagarna?

Jag är inte det minsta säker på vad de extra dagarna ger, förutom (jaja, överdrivet, oah jag är för övrigt gravt kortklippt) gråa hårstrån.

Mina två första försök att göra öl ledde till stormjäsning i ett dygn och därefter platt intet resten av tiden, som jag dock lät gå för formens skull och för att jag inte vet bättre eller sämre. Med de två recept jag har igång nu pluppar det trivsamt och tämligen ofta även på den femte respektive andra dagen.

Tack!
RogerSjolander
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2019-04-02 13:56

Re: När jäsningen har avstannat ...

Inläggav skyking » tisdag 2019-04-02 14:28

Det kan nog kvitta. Det låter som att primärjäsningen är färdig och anledningen till att man väntar till dess är att man vill undvika torrhumling under de mest livliga delen av jäsningen (ie primärjäsningen).

Att låta ölen vänta några dagar eller någon vecka skadar dock inte (dvs om du inte har tid att tappa upp ölet just när det är dags kan du med gott samvete skjuta på det), undantaget är dock just att avsluta torrhumlingen (torrhumlet bör alltså ligga i tre dagar sen skall du tappa upp ölet).

Sen är jag lite skeptisk till det där med att det bara bubblar någon gång var annan timme. Har du suttit i timmar och kollat att det inte bubblar? Normalt brukar jag ha som kriterium att det bubblar ett par gånger per minut.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: När jäsningen har avstannat ...

Inläggav RogerSjolander » tisdag 2019-04-02 14:36

Jodå, jag har allt någorlunda koll på hur ofta det bubblar, eftersom karen står en meter från mig i mitt arbetsrum. Det är möjligt att jag missar en och annan bubbla, förstås, om jag är hemskt uppmärksam på arbetet, men inte så många. Tack för svaret!
RogerSjolander
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2019-04-02 13:56

Re: När jäsningen har avstannat ...

Inläggav Djonk » tisdag 2019-04-02 19:54

Apropå torrhumlingen går det att ha i innan jäsningen är avslutad också, kan bli lite annorlunda resultat bara (sägs att en del arom försvinner tillsammans med kolsyran som bildas, å andra sidan minskar risken för oxidering)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster