Premiär med all grain

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » onsdag 2018-12-26 11:36

Parallellt med "huvudspåret" har jag 5 liter gjort på malten från i somras. Den gav ännu sämre utbyte så det vart att koka ner volymen till hälften. Landade på 1040 isch. Dock oklart hur mycket av det som faktiskt var socker då jag kämpade på för att skapa mycket stärkelse. Som jäst använde jag övre lagret på en surdeg. Damejeannen har jäst över en gång så viss aktivitet är det. Såg nu att det blivit en rejäl bottensats, typ 5-6 cm. Skall man tappa om innan man lägger den på långförvaring måntro?
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav Djonk » onsdag 2018-12-26 19:01

Ja, men varför inte tappa direkt till flaska?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » onsdag 2018-12-26 21:44

Tja varför inte. Då finns det också en möjlighet att göra ett smakprov då och då. Nackdelen är att den just nu är grumlig. Kanske man skall prova och veva ner lite gelatin.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav Djonk » onsdag 2018-12-26 22:00

Det kommer klarna med tid, så har du tänkt spara den är det helt onödigt att labba med gelatin.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » torsdag 2018-12-27 11:42

Idag blir det att konka ut carbon ut i kallen för klarning. Det tilltänkta utrymmet håller ca2 grader så här års. Vad SG ligger på har jag ingen aning. För 2 dagar sedan var det 1020 men vill ogärna lyfta på låset och släppa in mera syre. Får nog skaffa kran för att enklare kunna mäta (suck).

Läst på lite på howtobrew.com och det verkar finnas en hel del att jobba med för att förbättra utbytet. Sist så var det 67 grader rakt av i 60 minuter vid mäskningen. Har ny malt klar så när jag fått löst jästkakan efter flasktappningen så blir det att prova igen.

En liten fundering kring det här med fyllighet eller kropp. Kommer det med lagringen eller är det kört om inte fick det vid jäsningen? Nuvarande batch är ganska intetsägande då det gäller fylligheten.
Vid nästa test så är det tänkt att införa en eller flera protein raster men enligt howtobrew så reduceras fylligheten i takt med dom. Men det är bara att prova.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav Djonk » torsdag 2018-12-27 17:29

Mja, om något tycker jag att fylligheten går ner något efter lagring/klarning. Konstigt att du inte får fylligt öl när du har använt så mycket malt.. mäska högt sägs hjälpa (men förjäsbarheten sänks)

Klorid ska också vara bra, du kan ha i vanligt bordssalt faktiskt men räkna på det så att det håller sig under 50ppm natrium. https://sites.google.com/site/brunwater/ hjälper.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » torsdag 2018-12-27 21:16

Att få ut carbon I kallen gjorde verkan. Inte genomskinligt men det får vara i det hära akuta läget då siktet är inställt på nyår.
Det får bli flasktappningen ikväll. 4 dagar är tok för lite antar jag men värt ett försök.
Har inget minisocker hemma som Djonk tipsa om så det får bli annat arrangemang.

Denna kalkylator ger kring 2 gram/l vid temp 5 grader. https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Genom att koka sockerlag https://www.shbf.se/wiki/index.php/Kolsyresättning så skall det räcka med 1 ml / l. Blir lite svårt att få till 0,5 ml per 0,5 liters flaska så funderar på att späda sockerlagen till det dubbla. Eller så pitschar jag direkt I carbon. Nackdelen är att det blir si så där med blandningen.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 00:23

Du tänker fel, 2 gram socker per 33cl flaska är mer lagom. Kokar du sockerlag med 50% vatten behöver du då 4ml, dvs. så länge du inte har kokat bort en del av vattnet. Ett alternativ är att pytsa i strösocker direkt i flaskorna, men var noga så att du inte får flaskbomber som nyårsfyrverkeri :o

Om du inte har kraschat bort mycket jäst kan flaskjäsningen vara över på 2 dagar, så fyra är inte omöjligt. Det som kan ta tid är för kolsyran att lösa sig i ölet, har testat en gång att öppna efter ett dygn och fått en fontän som tack :lol:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » fredag 2018-12-28 10:27

FG hamnade på 1018 som det såg ut. Vart en ganska smaklös bryggd med en liten "tjock" konsistens. Är väll resultatet efter dubbla malt satser. Beskan är ganska okej.
För primningen vart det något mellanting. 2 rejäla kryddmått i 0,5cl flaskorna och 2 strukna i 33cl. Har använt silicon propp på carbon så den har jäst med ett visst övertryck.
Idag så blir det att tvätta jäst och ladda inför nästa laddning. Inför nästa så har jag 1,5 kg egen gjort rostad " Crystal malt". Ni som har köpta prylar hur illa smakar tex choklad malt ? Rostningen för mig förde med sig beska och nyanser av bränt bröd. Är lite skeptisk att ta hela laddningen.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 16:29

Har 600EBC karamellmalt hemma som smakar ungefär som knäckebrödskant, alltså lite beskt och bränt men med klar sötma också.

Chokladmalt är ju något annat, tänk kaffe.

1,5kg är väldigt mycket, gå varsamt fram - kanske 5-10% av maltnotan.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » fredag 2018-12-28 20:53

Min karamell malt hade en klar socker smak innan jag påbörjade rostningen. Det som finns kvar är mest som du skriver bränd brödkant.

Kikade lite på Lindhcraft's blog och han har flera protein raster vid mäskningen. Här ett stort område att labba på. Ett annat område som jag gör fel på är att jag torkar med vanlig fläkt. Skulle jag öka tempen så är jag tämligen säker på att utbytet kommer att öka.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » söndag 2018-12-30 09:57

Då har man kört batch nr 2.
Det vart 8 kg malt och 0,3 kg egen rostat tillsammans med 23 liter vatten. För att förbättra utbytet la jag in en del protein raster inspirerad ifrån Lindy's blogg. Men här började problemen.
Tryckte ner översta silplåten i maltpipan för mycket så all vört kom att hamna i och ovanpå maltpipan. Detta gjorde att överhettningen skyddet löste ut hela tiden pga det kokade torrt. Mäskningen kom då att bli nästan 2 timmar längre pga av detta h*@vete.
Körde samma humle schema som sist.
SG hamnade på 1.036 och utbytet på 30%. Klockan började närmade sig midnatt samt att förra körningen med dubbla mäskningar resulterade i ett Guineas liknande konsistens så det får bli socker.
Bryggkvällen som var tänkt att rulla på av sig själv slutade efter merparten var diskat klockan 00:50.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav pettersson80 » söndag 2018-12-30 12:10

Spontant känns det som att 8kg malt till 23 liter vatten är på tok för mycket.
Efter att malten absorberat vätska kan det inte bli många liter kvar att cirkulera.

Men det kanske funkar för dig!?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Premiär med all grain

Inläggav 140cab » söndag 2018-12-30 16:54

Nja det gör inte riktigt det. Kruxet är att jag inte får till min malt och därmed blir det inget socker att jäsa på. Men i detta fall så var det för lite vatten så att genomströmningen blev dålig och därmed vart nog utbytet ännu sämre. Lite av moment 22.
Som om inte en vidbränd botten räcker så har jag dålig fart på jästen. I mina försök att snabba på midnattsbryggandet så körde jag vörten direkt efter motströmskylaren ner i carbon. Tappade kontrollen en liten stund och vips landade tempen på över 28 grader. Att slabba med att kyla igen kändes långt borta så jag slog i jästslurryn.
Kommer det inte igång tills imorgon så åker ett paket torrjäst ner i flaskan.

Då det gäller den brända botten så har jag provat med högtryck med ett visst resultat. Nästa på listan är citron eller citronsyra. Händer det ingenting så får det bli vatten från ett gammalt bilbatteri. Har använt det med framgång förut på rostfritt.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inläggav pettersson80 » måndag 2018-12-31 12:35

Som jag ser det har du två alternativ.
1 du accepterar att utbytet av din egenmältade malt är så pass låg att det blir lättöl.
2 du gör två mäskningar och kokar sedan ner dem tillsammans till önskat Og.

Mot fastbrända rester kan jag rekommendera citron och swinto.
Vet inte hur din utrustning ser ut, men kan aldrig tro att det är bra med högtryckstvätt...
Ångtvätt däremot kan funka.

Lycka till!


///Håkan

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 91 gäster