Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » tisdag 2018-10-02 08:33

lukedaduke skrev:En liten update här då!

Jag bryggde detta recept igår med tanke på era tips.

10 L öl:

3 Kg pale ale malt
0,3 Kg caramel malt
1 paket US-05
Simcoe
Mouteka
protafloc

Mäskning:

Värmde upp 16,5 L med påsen i och hällde i malten på ca 74-75 C, temperaturen sjönk till en stadig 68 C. Jag la över några filtar och lyckades hålla temperaturen på 68 under 60 min. Tog ur malten och lät den droppa av och fick ut ett OG värde på 1,050 när jag egentligen skulle hamnat på
1,070. Lite lågt men det beror nog på att jag blandade gammal/ny malt och att jag inte lät påsen rinna av i mer än någon minut.

Koket:
60 min - 20 g Simcoe
40 min 10 g Simcoe
30 min 10 g Simcoe
15 min 10 g Simcoe, 10 g Mouteka, 1/2 kryddmått protafloc

Kylning:
När koket var slut la jag i min vörtkylare och lyckades kyla vörten till ca 20 C på 20 min. Desinfekterade en saftsil och körde igenom vörten där, la i ett paket US-05 och till sist skakade jag om jäshinken för att få igång jästen. Nu har jag ställt jäshinken i källaren på ungefär 19 C så tänkte jag låta det jäsa i 2 veckor.


Nu blir jag lite fundersam. När du säger smaklös menar du dåligt humletryck eller dålig fyllighet (vattning)? Är det humle du är ute efter så förstår jag inte riktigt ditt humleschema? Varför snålar du med humlen? Har vi (forumet) inte kommit fram till att det var för lite humle som var boven?.
60g på 14 liter 1,060-1,070 kommer att vara väldigt smaklöst. Du kommer att ligga på kring 7% eller över. 10g vid 40min och 30min ger ingenting. Hade du använt båda påsarna Simcoe och Mouteka så hade det hänt något.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-10-02 14:09

Ett ganska udda humleschema också. Flytta givorna vid 30 & 40 minuter till kokslutet så får du i alla fall humle på nivå med en apa i gamla skolan. Vill du ha rejält humletryck däremot är det minst dubbelt så mycket som gäller, och helst en stor del torrhumling.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2018-10-02 19:23

ekstedt skrev:Ett ganska udda humleschema också. Flytta givorna vid 30 & 40 minuter till kokslutet så får du i alla fall humle på nivå med en apa i gamla skolan. Vill du ha rejält humletryck däremot är det minst dubbelt så mycket som gäller, och helst en stor del torrhumling.


Ja det blev lite klurigt allt ihop, jag gjorde misstaget att förlita mig mycket på beersmith. Jag gick tillbaks till ölbryggningsboken av henok och gjorde det ljusa pale ale receptet där istället så får vi se hur det går!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » onsdag 2018-10-03 08:11

......och dumpa receptböckerna så länge. Det är ju ändå din unika öl du vill brygga inte någon annans. Se dem bara som inspiration.
Lek med humle(men mycket mer av den) och malt. Anteckna och utvärdera.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » onsdag 2019-11-27 21:43

Hallå igen allihop!

Nu har jag börjat komma igång med mitt bryggande igen men tyvärr så kvarstår problemet. Det är väldigt frustrerande då jag gärna vill brygga min egen öl men den måste samtidigt vara god!
Jag kör BIAB för er som inte vet!

Här är en sammanfattning på allt jag testat hittills:

- Recept, Testat olika recept och ölstilar. Även bryggt single malt och single hop.
- Renlighet, använder starsan, PBW och diskmedel. Jag kokar även min vörtkylare för att vara helt säker.
- Koket, kokar alltid utan lock och i minst 60 min. Här har jag även testat i 90 min.
- Mäskning, Mäskar i minst 60 min på 68 grader, har testat att ligga nära 60 och nära 70 och även mäskat längre på 75 min.
- OG-värde Jag kontrollerar alltid OG värdet och brukar pricka rätt, är få gånger jag missar och då oftast bara med några enheter.
- Utrustning Jag har bytt ut all min utrustning för säkerhets skull och kontrollerat så allt är rent och att inga skador finns.
- Vattenbehandling Jag vattenbehandlar med hjälp av beersmith och kontrollerar så att jag kör rätt mängd vatten.
- Jäsning Jag brukar jäsa i rumstemperatur på ca 20 grader nere i ett mörkt rum i källaren.

Jag har svårt att se vad mer det skulle kunna vara? Om jag inte prickar rätt nästa brygg så skickar jag in ölen till SHBF.
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 02:09

Hur många satser har du bryggt? Brukar snarare ha motsatt problem själv - för mycket av någon smak..

Sist var vi väl inne på recept, säker på att det inte handlar om att justera mängder och eventuellt jästval och jästemperatur? När jag har varit besviken på smakbidrag brukar det bero på att det har varit för lite av något, för låg jästemperatur till jästdriven öl eller en jästsort som inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Är det flaskjäst öl? Humlesmak som avtar är ju också ett problem vid oxidering. Kolsyrenivå och serveringstemperatur kan också spela in i upplevelsen - tycker ofta att min hembryggda öl är lite godare när jag serverar den varmare än brukligt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » torsdag 2019-11-28 09:45

Hej

Lägg upp ditt senaste recept som du var missnöjd med. Det känns som att du fokuserar på för mycket faktorer

- Recept, Testat olika recept och ölstilar. Även bryggt single malt och single hop. [b]Låt höra?

- Renlighet, använder starsan, PBW och diskmedel. Jag kokar även min vörtkylare för att vara helt säker. Där tror jag att du är helt safe.
- Koket, kokar alltid utan lock och i minst 60 min. Här har jag även testat i 90 min. Har inte med saken att göra
- Mäskning, Mäskar i minst 60 min på 68 grader, har testat att ligga nära 60 och nära 70 och även mäskat längre på 75 min. Bör inte heller påverka
- OG-värde Jag kontrollerar alltid OG värdet och brukar pricka rätt, är få gånger jag missar och då oftast bara med några enheter. Sluta tänka på att träffa rätt hela tiden
- Utrustning Jag har bytt ut all min utrustning för säkerhets skull och kontrollerat så allt är rent och att inga skador finns. Varför?
- Vattenbehandling Jag vattenbehandlar med hjälp av beersmith och kontrollerar så att jag kör rätt mängd vatten. Överdrivet
- Jäsning Jag brukar jäsa i rumstemperatur på ca 20 grader nere i ett mörkt rum i källaren[/b] Perfekt

Skulle säga att ditt problem är 100% receptet. Hoppas verkligen att du inte följer recept som liknar det första inlägget du gjorde.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav CoffeeStout » torsdag 2019-11-28 10:27

jag hade nog ändrat maltnotan först.
50-70% pale malt
30-50% Munich malt
5-10% caramel malt.
ta bort havre, jag tycker inte det smakar bra i öl.

kör på med humle till 25-35 IBU, inget mer. om den är smaklös tycker inte jag du ska skapa en bitter bomb. maltsmak är jätteviktig i de flästa ölstiler.
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2019-11-28 14:53

Djonk skrev:Hur många satser har du bryggt? Brukar snarare ha motsatt problem själv - för mycket av någon smak..

Sist var vi väl inne på recept, säker på att det inte handlar om att justera mängder och eventuellt jästval och jästemperatur? När jag har varit besviken på smakbidrag brukar det bero på att det har varit för lite av något, för låg jästemperatur till jästdriven öl eller en jästsort som inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Är det flaskjäst öl? Humlesmak som avtar är ju också ett problem vid oxidering. Kolsyrenivå och serveringstemperatur kan också spela in i upplevelsen - tycker ofta att min hembryggda öl är lite godare när jag serverar den varmare än brukligt.


Jag har nog bryggt omkring 30 satser totalt, varav någon av de första blev bra.

Ja precis, jag tycker jag ändå följer instruktionerna och rekommendationerna när det gäller jäsning. Jag brukar jäsa på 20 grader (har även testat varmare temp) i källaren och har testat både torrjäst och flytande jäst utan lycka. Ska jag testa och jäsa i ännu lägre temp?

Ja, jag jäser på flaska. Jag tycker kolsyrenivån ändå är bra, brukar köra i 5g socker/Liter öl. Tyvärr är smaken densamma vare sig om jag dricker den ljummen eller direkt ur kylen. Skulle nästan beskriva smaken som att humlen inte finns där men jag känner malten. Kan det vara koket att det inte kokar tillräckligt?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2019-11-28 15:05

Saint skrev:Hej

Lägg upp ditt senaste recept som du var missnöjd med. Det känns som att du fokuserar på för mycket faktorer

- Recept, Testat olika recept och ölstilar. Även bryggt single malt och single hop. [b]Låt höra?

- Renlighet, använder starsan, PBW och diskmedel. Jag kokar även min vörtkylare för att vara helt säker. Där tror jag att du är helt safe.
- Koket, kokar alltid utan lock och i minst 60 min. Här har jag även testat i 90 min. Har inte med saken att göra
- Mäskning, Mäskar i minst 60 min på 68 grader, har testat att ligga nära 60 och nära 70 och även mäskat längre på 75 min. Bör inte heller påverka
- OG-värde Jag kontrollerar alltid OG värdet och brukar pricka rätt, är få gånger jag missar och då oftast bara med några enheter. Sluta tänka på att träffa rätt hela tiden
- Utrustning Jag har bytt ut all min utrustning för säkerhets skull och kontrollerat så allt är rent och att inga skador finns. Varför?
- Vattenbehandling Jag vattenbehandlar med hjälp av beersmith och kontrollerar så att jag kör rätt mängd vatten. Överdrivet
- Jäsning Jag brukar jäsa i rumstemperatur på ca 20 grader nere i ett mörkt rum i källaren[/b] Perfekt

Skulle säga att ditt problem är 100% receptet. Hoppas verkligen att du inte följer recept som liknar det första inlägget du gjorde.


Hej Saint!

Här är det senaste receptet jag bryggde från humlegården:

Volym: 20 liter
OG: 1058
FG: 1008
IBU: 32
Effektivitet: 73 %
Alkohol: 6,6% vol.
Koktid: 90 minuter

Malt
4 kg Pale Ale
0,50 kg Aromatic Malt
0,5 kg Strösocker

Mäskning 75 minuter (64 grader)
Utmäskning 10 minuter (78 grader)

Humle
50 g Styrian Goldings, 6,4 % alfasyra (60 min.)
40 g Styrian Goldings 6,4 % alfasyra (5 min.)

Kryddor
20 g apelsinzest eller pomerans (5 min.)
10 g Krossade korianderfrön (5 min.)

Jäst
French Saison Wyeast Labs eller Fermentis Safale BE-134

Tillsätt strösockret under kokning.
Jäs i rumstemperatur cirka 14 dagar.

Recept Här är single hop receptet:

10 Liter färdigt öl:

2,4 kg pale ale malt

60 min 20 g Citra
15 min 40 g Citra
0 min 30 g Citra

Torrhumling 20 g Citra

Jäst: US-05

Utrustning Går i hand med renligheten, hade nån gammal hävert som behövdes bytas ut.

Nej precis! Nu utgår jag från recept från antingen humlegården, böcker eller på nätet.

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2019-11-28 15:08

CoffeeStout skrev:jag hade nog ändrat maltnotan först.
50-70% pale malt
30-50% Munich malt
5-10% caramel malt.
ta bort havre, jag tycker inte det smakar bra i öl.

kör på med humle till 25-35 IBU, inget mer. om den är smaklös tycker inte jag du ska skapa en bitter bomb. maltsmak är jätteviktig i de flästa ölstiler.


Jag ska testa till nästa brygg, problemet är väl att jag känner malten och de andra grundråvarorna men ingen humle överhuvudtaget. Jag brukar ligga på ca 40-70 IBU beroende på men har testat "humlebomber" också.

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 20:09

Tycker du att det smakar bra innan flaskningen? Har du provat att blåsa ur flaskorna med kolsyra för att minska oxidation?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2019-11-28 20:37

Djonk skrev:Tycker du att det smakar bra innan flaskningen? Har du provat att blåsa ur flaskorna med kolsyra för att minska oxidation?


Nej det kan jag inte säga att det gör, det smakar ungefär likadant som efter jäsning på flaska. Nej det har jag aldrig gjort, hur gör jag det lättast? :)
/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » torsdag 2019-11-28 21:15

Jag har använt en sodastream med slang för att blåsa ur flaskor.. men om det inte smakar som du vill innan du fyller flaskan lär det inte vara där problemet ligger.

Det första receptet skulle jag jäst varmare, det andra har rätt blygsam torrhumling så vill du ha mer humlesmak använd 2-4ggr mer
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav 140cab » lördag 2019-11-30 14:13

Skulle också prova att öka primsockermängden. Använder själv 8-9 gr/ liter.
Tillsätter varm sockerlag direkt i pet carboyn och väntar typ 15 min innan tappning.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron