Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Smaklös Öl

Inläggav skyking » tisdag 2020-02-04 11:25

ekstedt skrev:
lukedaduke skrev:Hej allihop!

Det verkar som det äntligen har löst sig, nu är det första gången på väldigt länge som ölen faktiskt smakar bra! :D

Det jag ändrade på var att ha i en pH Stabilisator och testade att jäsa svalare i ca 16-18 grader. Eftersom jag ändrade två saker samtidigt tänkte jag dela upp nästa brygg i två och ha i pH stabilisator i ena och jäsa i vanlig temp ca 20 grader och köra den andra på 16-18 för att se vad som bidrog till resultatet.

Jag hör av mig när jag bryggt igen så får vi se vad problemet till slut kan vara!

/Luke


Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.


Hmm, är det verkligen ALLTID så? Var det inte så att det utvecklades för ett specifikt bryggeri och faktiskt funkade där? Vad om lkuedaduke har precis samma problem som detta bryggeri hade?

Men för all del börja med att testa med att bara sänka jästemperaturen. Löser inte det problemet så prova med 5.2 och löser inte det problemet så får du köra med bägge greppen. Bortsett från ifall du har råkat mixtrat med någon okänd variabel vilket gör att du kan tro att du har hittat lösningen, men den inte är den du tror.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2020-02-04 11:57

ekstedt skrev:
lukedaduke skrev:Hej allihop!

Det verkar som det äntligen har löst sig, nu är det första gången på väldigt länge som ölen faktiskt smakar bra! :D

Det jag ändrade på var att ha i en pH Stabilisator och testade att jäsa svalare i ca 16-18 grader. Eftersom jag ändrade två saker samtidigt tänkte jag dela upp nästa brygg i två och ha i pH stabilisator i ena och jäsa i vanlig temp ca 20 grader och köra den andra på 16-18 för att se vad som bidrog till resultatet.

Jag hör av mig när jag bryggt igen så får vi se vad problemet till slut kan vara!

/Luke


Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.


Då måste det vara att jag lyckades hålla jäsningen kontrollerad!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2020-02-04 11:58

skyking skrev:
ekstedt skrev:
lukedaduke skrev:Hej allihop!

Det verkar som det äntligen har löst sig, nu är det första gången på väldigt länge som ölen faktiskt smakar bra! :D

Det jag ändrade på var att ha i en pH Stabilisator och testade att jäsa svalare i ca 16-18 grader. Eftersom jag ändrade två saker samtidigt tänkte jag dela upp nästa brygg i två och ha i pH stabilisator i ena och jäsa i vanlig temp ca 20 grader och köra den andra på 16-18 för att se vad som bidrog till resultatet.

Jag hör av mig när jag bryggt igen så får vi se vad problemet till slut kan vara!

/Luke


Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.


Hmm, är det verkligen ALLTID så? Var det inte så att det utvecklades för ett specifikt bryggeri och faktiskt funkade där? Vad om lkuedaduke har precis samma problem som detta bryggeri hade?

Men för all del börja med att testa med att bara sänka jästemperaturen. Löser inte det problemet så prova med 5.2 och löser inte det problemet så får du köra med bägge greppen. Bortsett från ifall du har råkat mixtrat med någon okänd variabel vilket gör att du kan tro att du har hittat lösningen, men den inte är den du tror.


Ja, det låter bra. Ska testa med endast att hålla jäsningen kontrollerad, kul att det äntligen löste sig efter så många brygg!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Rotsac » tisdag 2020-02-04 15:38

Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.


Prova att tillsätta en näve rostat korn eller svartmalt till några dl vatten, med repektive utan "5.2 pH Stabilizer", och mät pH-värdet.
Jag finner att pH-värdet hamnar på precis 5,2 med preparatet tillsatt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Smaklös Öl

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-02-04 19:27

Rotsac skrev:
Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.


Prova att tillsätta en näve rostat korn eller svartmalt till några dl vatten, med repektive utan "5.2 pH Stabilizer", och mät pH-värdet.
Jag finner att pH-värdet hamnar på precis 5,2 med preparatet tillsatt.


Det finns säkert tillfällen då man kan ha pH 5,2 i en vätska där stabilisatorn är tillsatt. Som en generell pH 5,2 stabilisator funkar den dock inte.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Smaklös Öl

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-02-04 19:51

För att slippa en sidodiskussion i denna nybörjartråd om denna meningslösa bluffprodukt så länkar jag till en bra genomgång av Martin Brungard som innehåller ett avsnitt om den:

https://sites.google.com/site/brunwater/water-knowledge
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Smaklös Öl

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2020-02-06 23:48

Det är väl inte allmänt känt exakt vad 5.2 stabilisatorn innehåller. Men den ger ett tillskott av natrium. Så om du finner att det ändå ger en smak du gillar så kanske du får samma effekt med vanligt bordssalt. :)
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Smaklös Öl

Inläggav skyking » fredag 2020-02-07 12:32

fredrik.stahl skrev:Det är väl inte allmänt känt exakt vad 5.2 stabilisatorn innehåller. Men den ger ett tillskott av natrium. Så om du finner att det ändå ger en smak du gillar så kanske du får samma effekt med vanligt bordssalt. :)


Men det är känt att det innehåller fosfater så man får anta att där finns katjoner också. Dessutom påstår de att den inte påverkar smaken vilket väl inte skulle stämma om den innehåller Na, Mg eller Ca vilka skall inverka på smaken.

Tycker det känns lite suspekt att man inte redogör för vad den innehåller. Varför gör man på det sättet egentligen? Folk med kemikaliefobi blir väl inte lugnare av att tillsätta okända kemikalier i bryggningen, bara för att de inte vet exakt vilka dessa är.

Innehåller den Na, Mg eller Ca så bör man ju kompensera för detta när man vattenbehandlar (vilket blir svårt om man inte vet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Smaklös Öl

Inläggav fredrik.stahl » fredag 2020-02-07 19:10

Ja precis, nåt med positiv laddning måste det ju vara i och det borde ge någon smak iaf. Själv är jag väldigt skeptisk till att ha i nåt okänt i min öl. Och jag förstår inte riktigt hur man kan vilja påverka pH utan att veta vad det är först. Dvs skaffa en pH-mätare så man vet vad som händer när man tillsätter olika saker. Men jag är kanske lite av ett kontrollfreak när det gäller öl.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron