Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » söndag 2018-09-23 16:15

Inte såvitt jag vet. I teorin påverkar det enzymerna men jag har i alla fall testat med extremt tunn mäsk, 10:1 vatten:malt, utan att märka någon negativ effekt. Kanske större faktor om man använder sig av undermodifierad malt och proteinrast t.ex.

Karmellmalten hjälper till att sänka pH en aning förresten som en liten bonus.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » måndag 2018-09-24 00:35

Rotsac skrev:
2,3 x 3 = 6,9 Liter mäskvatten.....
Inte 14 Liter......


Som sagt, han brygger med biab-metoden!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » måndag 2018-09-24 08:24

Är du nybörjare så kan du direkt glömma tanken med vattenbehandling och PH-värden i minst 1-2 år. Börja aldrig gräva den gropen....du når aldrig botten. Du kommer att brygga utmärkt öl utan att börja rackla med kemikalier. Sluta också att fokusera på olika bryggappar och att följa dess recept. Testa dig fram med vattenmängd vs maltmängd och dokumentera dina recept. Testa olika humlesorter en och en för att få en känsla för dem innan du börjar kombinera.
3kg Pale Ale till 14-15 l vatten är perfekt, 100g humle i givar som du tycker passar och 1 påse torrjäst....Det kommer att smaka kalas
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » måndag 2018-09-24 15:52

Djonk skrev:Inte såvitt jag vet. I teorin påverkar det enzymerna men jag har i alla fall testat med extremt tunn mäsk, 10:1 vatten:malt, utan att märka någon negativ effekt. Kanske större faktor om man använder sig av undermodifierad malt och proteinrast t.ex.

Karmellmalten hjälper till att sänka pH en aning förresten som en liten bonus.


Ok perfekt! men då kör jag nog på caravienne malten så borde jag få till lite snyggfärg och sänkning av pH!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » måndag 2018-09-24 15:58

Saint skrev:Är du nybörjare så kan du direkt glömma tanken med vattenbehandling och PH-värden i minst 1-2 år. Börja aldrig gräva den gropen....du når aldrig botten. Du kommer att brygga utmärkt öl utan att börja rackla med kemikalier. Sluta också att fokusera på olika bryggappar och att följa dess recept. Testa dig fram med vattenmängd vs maltmängd och dokumentera dina recept. Testa olika humlesorter en och en för att få en känsla för dem innan du börjar kombinera.
3kg Pale Ale till 14-15 l vatten är perfekt, 100g humle i givar som du tycker passar och 1 påse torrjäst....Det kommer att smaka kalas


Jag har hållt på ett tag men efter en längre paus blir det mycket att repetera men jag kan förstå att man inte ska stirra blint på appar då det hindrar improvisationen! Jag tror jag gör så, tänkte ändra i receptet och gå loss med humlen, pale malt + karamell och en jäkla massa Simcoe!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » tisdag 2018-09-25 10:41

Saint skrev:Är du nybörjare så kan du direkt glömma tanken med vattenbehandling och PH-värden i minst 1-2 år.


Konstigt råd tycker jag. Vattenbehandling behöver inte vara så krångligt alls och kan ge mycket bra resultat. Att justera ph-värdet är dessutom väldigt viktigt, speciellt för biab-bryggare och borde vara något av det första man lär sig. Att mäta ph och justera det med hjälp av lite mjölksyra är inte direkt raketforskning.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » tisdag 2018-09-25 15:49

Det är absolut en personlig bedömning. Jag har mer eller mindre slutat med PH-justering eftersom jag kände ingen skillnad. Köpte en dyr mätare för att "alla" sa att det var så viktigt. Menar bara att om man är nybörjare (nu var ju inte luke det)så vettefan om det är det man ska fokusera på.
Få en känsla för malt, humle och jäst bör ju vara första prio. Samt att jobba upp bra rutiner som man trivs med.
Men för all del, att nörda ner sig i processen är valfritt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » onsdag 2018-09-26 17:20

Jag blev precis klar med min bath nu på 10 liter och allt gick smidigt. Tänkte på vörten, hur ska den smaka? Min smakar alltid likadant, svårt att förklara smaken men maltigt och lite starkt. Vad tror ni?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » onsdag 2018-09-26 18:14

Tycker sällan att vörten smakar särskilt trevligt, med undantag för mörka öl kanske. Är det ens någon vits att smaka på den?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » onsdag 2018-09-26 19:10

Djonk skrev:Tycker sällan att vörten smakar särskilt trevligt, med undantag för mörka öl kanske. Är det ens någon vits att smaka på den?


Vad bra, kan inte minnas att jag testat smaka på vörten tidigare, vi får hoppas att ölet mognar bra!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2018-09-27 14:09

En liten update här då!

Jag bryggde detta recept igår med tanke på era tips.

10 L öl:

3 Kg pale ale malt
0,3 Kg caramel malt
1 paket US-05
Simcoe
Mouteka
protafloc

Mäskning:

Värmde upp 16,5 L med påsen i och hällde i malten på ca 74-75 C, temperaturen sjönk till en stadig 68 C. Jag la över några filtar och lyckades hålla temperaturen på 68 under 60 min. Tog ur malten och lät den droppa av och fick ut ett OG värde på 1,050 när jag egentligen skulle hamnat på
1,070. Lite lågt men det beror nog på att jag blandade gammal/ny malt och att jag inte lät påsen rinna av i mer än någon minut.

Koket:
60 min - 20 g Simcoe
40 min 10 g Simcoe
30 min 10 g Simcoe
15 min 10 g Simcoe, 10 g Mouteka, 1/2 kryddmått protafloc

Kylning:
När koket var slut la jag i min vörtkylare och lyckades kyla vörten till ca 20 C på 20 min. Desinfekterade en saftsil och körde igenom vörten där, la i ett paket US-05 och till sist skakade jag om jäshinken för att få igång jästen. Nu har jag ställt jäshinken i källaren på ungefär 19 C så tänkte jag låta det jäsa i 2 veckor.
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » torsdag 2018-09-27 14:41

När mäter du OG? Efter koket är mest intressant, ligger du på 1,050 med kanske 14 liter vört kommer du ju upp till 1,070 ungefär när du har kokat ner till 10 liter.

Själv pressar jag alltid påsen, sägs kunna ge grumlig vört men efter några veckor på flaska blir det ju ofta klart ändå till slut, särskilt om de får stå i kylen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2018-09-27 15:05

Djonk skrev:När mäter du OG? Efter koket är mest intressant, ligger du på 1,050 med kanske 14 liter vört kommer du ju upp till 1,070 ungefär när du har kokat ner till 10 liter.

Själv pressar jag alltid påsen, sägs kunna ge grumlig vört men efter några veckor på flaska blir det ju ofta klart ändå till slut, särskilt om de får stå i kylen.


Ja precis, jag mäter OG efter koket när jag kylt ner vörten! Precis, jag höll på göra det misstaget, första bryggningen nu på ett halv år minst. Ok, använder du handskar eller hur pressar du påsen? Jag försökte men insåg snabbt att det var lite för varmt för mina händer. 8)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » torsdag 2018-09-27 15:34

Hehe, ja handskar eller kanske en slev är ett måste, pressar ner mot en sån här: https://m2.ikea.com/se/sv/p/idealisk-du ... -50103755/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2018-09-27 16:56

Djonk skrev:Hehe, ja handskar eller kanske en slev är ett måste, pressar ner mot en sån här: https://m2.ikea.com/se/sv/p/idealisk-du ... -50103755/


haha då är jag med, vad smart! varför har jag inte tänkt på det tidigare, det får bli nästa inköp :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron