Hur mycket humle?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur mycket humle?

Inläggav Joures » torsdag 2017-08-03 18:39

Hej,

tänkte brygga en Fatamorgana klon. I receptet de lagt ut står 60 IBU och hur stor del utav 3 sorters humle de använt.
Frågan är nu, hur många gram utav varje humlesort som ska slängas i. Jag kommer brygga en 10-liters sats med 11 liter ner i jäshinken (Braumeister 10)
Hur räknar man ut, på ett ungefär, hur mycket humle som behövs för att uppnå, i detta fall, 60 IBU?
Joures
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2016-08-26 11:35

Re: Hur mycket humle?

Inläggav skyking » torsdag 2017-08-03 18:56

https://www.shbf.se/wiki/index.php/IBU

Dock används nog smak och aromgivor, kanske även torrhumling. För dessa ger inte formeln någon ledning. Dessutom är det dessa givor som är valet av humle mer kritiskt och det är främst där det är frågan om lika mängder av de olika humlesorterna.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hur mycket humle?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-08-03 19:41

Enklast är nog att ladda ner ett bryggprogram och labba med olika givor.
Jag använder Brewtarget, kostar inget om man inte vill, enkelt att lära sig och ger dig möjlighet att göra egna recept relativt enkelt. Finns till både PC och Mac.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hur mycket humle?

Inläggav Falkens » torsdag 2017-08-03 23:40

Pilsnerkokaren skrev:Enklast är nog att ladda ner ett bryggprogram och labba med olika givor.
Jag använder Brewtarget, kostar inget om man inte vill, enkelt att lära sig och ger dig möjlighet att göra egna recept relativt enkelt. Finns till både PC och Mac.


https://www.shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Hur mycket humle?

Inläggav Joures » fredag 2017-08-04 22:51

Tackar för svaren, har tankat hem Brewtarget och bekantat mig med det lite. Nu gäller det bara att få fart på bryggverket.
Joures
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2016-08-26 11:35

Re: Hur mycket humle?

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-11-07 20:30

Joures skrev:Hej, tänkte brygga en Fatamorgana klon.


Hej, skulle gärna prova att göra en Fatamorgana-klon också på 10 liter. Hur gick det för dig? Har du några tips vad gäller receptet och själva bryggningen som jag som nybörjare ska se upp med?
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster