Snart tappa första brygden på flaska.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Snart tappa första brygden på flaska.

Inläggav DennisG » måndag 2017-07-10 18:05

Hej!
Jag ska snart tappa min första sats på flaska och undrar lite över kolsyresättningen.
Ölet jag brygger är en Craft Series Brewery box APA från Mangroove jacks.
Instruktionerna Har följts till punkt och pricka.

Nu när tappning närmar sig så funderar jag på om jag ska ta det säkra före det osäkra och använda mig av coopers carbonation drops,
eller om jag ska ge mig på att prima med bryggsocker, dock oroar jag mig lite för att mängden socker tillsatt blir fel om jag ger mig på att göra en sockerlösning själv.

Klokast är väl att använda mig av carbonation drops antar jag.
Vad säger ni erfarna bryggare?
DennisG
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2017-07-10 17:42

Re: Snart tappa första brygden på flaska.

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-07-11 09:15

Jag har inte testat carbonation drops någon gång, brukar endast prima med antingen sockerlag eller de små sockerbitar som man kan köpa.

Om du väljer sockerlag, fördelen är att det inte spelar någon roll vilket flaskformat du har om du isf kör med en försiktig omtappning och utblandning i ett annat kärl. Kom då ihåg att försiktigt röra runt lite i ölen efter typ var femte flaska eller så, eftersom sockerlagen har en viss förmåga att sjunka ned mot botten.

Risken med det här sättet är att det blir en extra syresättning, och den vill vi till varje pris undvika. Här är det små medel som gäller, inget vispande eller plaskande. Se till att fylla flaskorna högt, till säg 2 cm kvar till kanten.

Eller, köp sockerbitar. Men de måste vara små så de går ned i flaskan. De minsta tror jag ligger på ca 3 gram, och det är rätt bra i det flesta fall för 50 cl flaskor. Jag har inte testat det för 33cl, så det vet jag inte, känns som att det nog blir lite mycket.

Eller, om du har en riktigt pålitlig gramvåg, kan du ta sockret ned i flaskan medelst tratt.

Själv brukar jag köra med sockerlagsmetoden, men den är ju omständigare än de andra två här uppräknade, även med dina droppar.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Snart tappa första brygden på flaska.

Inläggav skyking » tisdag 2017-07-11 13:44

Jag vet inte om jag haft tur, men när jag flasktappade så hade jag sockerlag i en vanlig jäshink som jag hävertade över ölen på. Häverten hade en liten böj så ölen fick lite snurr när det kom ner till sockerlagen. Ingen övrig blandning gjorde jag och jag märkte inte av att det blev olika mycket socker i flaskorna.

Har man väl fått en homogen blandning så finns det ingen chans att sockerlagen sjunker till botten. Den möjligheten är beroende på att det sockerlagen inte är (homogent) uppblandad till att börja med.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Snart tappa första brygden på flaska.

Inläggav DennisG » söndag 2017-07-16 21:10

Tack för svaren!
Buteljerade ölet i fredags och använde mig av dropsen, tänkte att det blev lättast så, iallafall denna första gång.
Idag har jag satt en ny sats på jäsning, en coopers irish stout.
Gjorde den på 21L liter istället för 23L och kommer att kolsyresätta den med en sockerlösning gjord på ca 7g bryggsocker per liter öl.
Fick goda råd och tips av en australiensare på youtube.
Nu väntar jag bara på att testa min första öl, tänker testa den varje vecka för att se hur det blir.
Tack ska ni ha!
DennisG
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2017-07-10 17:42


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster