Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav zioloeth » onsdag 2016-09-21 12:52

Hejsan alla duktiga bryggare.
Jag har kört ett par bryggningar och tycker resultatet blir OK, inte fantastiskt men ett ok öl, lite för mycket jästsmak kan jag tycka men det är nog mest mitt eget fel.

Men jag har några frågor. Jag använder mig av Henoks bok och har samma utrustning som han använder i boken.

När det small mäskas in blandar jag malten med 5 liter vatten som det står och justerar temp om det behövs. Min fråga är att skall det vara 5 liter eller är det ett feltryck och skall egentligen vara 15 liter. Jag frågar eftersom i de flesta recept jag läser skall det vara så mycket mer vatten.
När man sedan kommer till lakningen som jag kör hink i hink så skall ju kornbädden ej torka ut, men har jag bara använt 5 liter när jag mäskat och sen för över i hinken så är inte allt korn blött utan jag måste tillsätta rätt många liter innan det finns en vattennivå över. Är allt som det ska eller gör jag fel?

Hoppas mitt inlägg är förståeligt.

Tack på förhand

/Patrik
zioloeth
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2016-09-21 12:45

Re: Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav Danisch » onsdag 2016-09-21 13:57

Har också bryggt efetr den boken till en början, 10 liters batcher "hink i hink"

2.5 liter ggr maltens vikt har vi alltid utgått från när vi mäskar men du kan säkerligen gå upp mot 3 liter per kilo malt...
Om jag har för mig så ligger recepten på ca 2.5 kg - 3 kg malt i boken och 10 liters batcher, vilket ger en vattenvolym på allt mellan 6.25 liter till ca 9 liter till mäskningen beroende på om man väljer 2.5-3 liter per kilo malt.
Lakar sedan med ca 10-11 liter för att få ut rätt mängd innan kok på ca 15 liter.
Upplevde aldrig att vår mäsk är för torr och ett par skopor vatten när vi lakade räckte för att täcka maltbädden, kör hink i hink med 30 liters hinkar...
Dock så gick vi ganska snabbt upp till 20 liters batcher och bryggt 5-6 batcher på 10 Liter från boken...

Mvh Danisch
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav JW Bottomtooth III » måndag 2020-11-09 10:55

Jag kör också enligt metoden i denna bok. 5 liter vatten till mäskningen, tror jag använde 3-3,5kg malt senast. Har aldrig reflekterat över tidigare att vätskan inte täcker maltbädden. Står ju också i boken att vätskenivån ska ligga i kant med maltbädden men så blir det ju inte om man kör som dom beskriver.

Frågan är, spelar det någon roll? Vad blir skillnaden om vätskenivån ligger i linje med ytan av maltbädden?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2020-11-09 12:08

Du bör ju, oavsett vad det står i boken, ligga på nånstans 2,5-3 liter vatten per kilo malt vid mäskning om du kör helmalt. Lakvolymen avgörs av hur mycket du har räknat med ska hamna i jäshinken. Det är ju olika för alla hur mkt svinn du har på vägen till jäshinken eftersom vi använder delvis olika utrustning och process, men det här kan du räkna ut. Malten tar upp ca 0.8-1 liter vätska/kg, humling tar en del, deadspace, bortkok osv. Du bör ju veta alla dessa värden med din process, och kan då räkna ut hur mkt lakvatten det behövs. Sen kan man ju givetvis justera volym senare vid kok, eller efter kok (kräver ju lite försiktighet). Om du är osäker är det alltid bättre med lite för lite lakvatten och sen späda än tvärtom, då du annars riskerar en för svag öl mot vad du planerat för. Tipset är att använda nåt bryggprogram för att hantera detta. Sen är det väl inte heller nån jättekatastrof om du missar lite upp el ner på volym o/e alkoholhalt. Blir drickbart ändå :)

Flödeslakar du bör du ligga strax över maltnivån och ha ett jämnt flöde genom hela maltbädden för att nå maximal effektivitet. Om du inte gör det så kommer det fungera ändå, men troligen hamnar du på lägre och ojämn effektivitet. Satslakar du får du jämnare effektivitet men troligen något lägre än när du lyckas som bäst med flödeslakning. Hur du än gör så är tipset att vara konsekvent i processen, då är det enklast att förutspå vad som hamnar i hink vad gäller både volym och OG-nivå.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav JW Bottomtooth III » torsdag 2020-11-12 09:37

Skogstorpsbryggarn skrev:Du bör ju, oavsett vad det står i boken, ligga på nånstans 2,5-3 liter vatten per kilo malt vid mäskning om du kör helmalt. Lakvolymen avgörs av hur mycket du har räknat med ska hamna i jäshinken.


Hmm, ok. Då bör jag ha haft runt 8L mäskvatten till den maltmängden jag nämnde. I boken står att man inte ska slå på för mycket vatten då mäsken riskerar att bli för tunn. Detta stämmer altså inte? Har själv tänkt att det är konstigt då sockret ju borde lösas ut i alla fall.

Angående lakvolym brukar jag bara laka tills jag har samlat upp tillräckligt med vört enligt receptet, blir 15L kok i mitt fall.
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Hjälp med att mäska och Laka enligt Omnibollos bok

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2020-11-12 09:56

Här finns en länk till en kompetent diskussion kring mäskvattenmängd. Det finns bra länkar till ytterligare info i den diskussionen också.

viewtopic.php?f=13&t=13907
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster