Behållare till förkultur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Triggerhappy » torsdag 2021-03-25 10:35

Kickar igång i denna tråd igen.
Tänkte börja brygga med hjälp av förkulturer och det kan vara så att jag är påverkad av ölsnobbar. Men det verkar ju som att de flesta använder sig utav dyra e-kolvar för detta.
Förutom smidighet att använda e-kolven tillsammans med magnetomrörare och eventuellt att kunna koka vörten i den direkt, finns det NÅGON annan anledning till att köpa en e-kolv hellre än en t ex en glasdamejeanne??

E-kolven är ju mångdubbelt dyrare och verkar i min (lekmannamässiga) bedömning inte vara mångdubbelt mycket bättre?
Vad säger ni?
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-03-25 12:19

Damejeanner har inte platt botten och därför kan du inte använda dem till magnetloppor/omrörare. Dessutom är glaset mindre tåligt för höga/låga temperaturer och radikala temperaturändringar.
Du måste med andra ord vara mer försiktig med dem.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Djonk » torsdag 2021-03-25 13:29

Mitt tips är att använda en damejeanne med skruvkork: https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... ter-gangad

Då slipper du magnetloppa också och kan använda dig av metoden "shaken, not stirred".
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Behållare till förkultur

Inläggav vips » torsdag 2021-03-25 14:12

En glasburk är ju också en enkel lösning, finns i olika storlekar och går att få tag i lite överallt. Nackdelen är kanske att man inte kan sätta i en gummikork med jäsrör om man vill...

https://www.clasohlson.com/se/Glasburk- ... r342052001

Jag sparar jäst i kylen med sådana burkar, men de jag har är nog lite för små för att kunna hälla i ny vört för en förkultur rakt av, så jag använder en e-kolv.
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Triggerhappy » torsdag 2021-03-25 14:30

Djonk skrev:Mitt tips är att använda en damejeanne med skruvkork: https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... ter-gangad

Då slipper du magnetloppa också och kan använda dig av metoden "shaken, not stirred".


Hmm, undrar på samma tema: Om man nu ska välja en dammejeanne för detta ändamål, är det då smidigare med denna modell med skruvkork för att kunna göra manövern ovan ELLER den andra modellen där man får plats med sifon (för att smidigt kunna suga bort den öl som lägger sig på toppen innan en pitch)?
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Behållare till förkultur

Inläggav skyking » torsdag 2021-03-25 16:50

Triggerhappy skrev:Kickar igång i denna tråd igen.
Tänkte börja brygga med hjälp av förkulturer och det kan vara så att jag är påverkad av ölsnobbar. Men det verkar ju som att de flesta använder sig utav dyra e-kolvar för detta.
Förutom smidighet att använda e-kolven tillsammans med magnetomrörare och eventuellt att kunna koka vörten i den direkt, finns det NÅGON annan anledning till att köpa en e-kolv hellre än en t ex en glasdamejeanne??

E-kolven är ju mångdubbelt dyrare och verkar i min (lekmannamässiga) bedömning inte vara mångdubbelt mycket bättre?
Vad säger ni?


Jag antar att E-kolvar är dyra för att de är gjorda i värmefast glas. Om du inte tänker koka i den så tycker jag med andra ord det är rätt bortkastade pengar (om du däremot tänker göra det så är de ju uppenbart oändligt mycket bättre eftersom de faktiskt håller för det). Skall du använda magnetomrörare bör du ha ett kärl med platt botten (men det går kanske att fixa om du bygger en egen magnetomrörare). Så det är bara att leta upp en el-cheapo behållare som uppfyller dina krav.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Djonk » torsdag 2021-03-25 17:40

Triggerhappy skrev:Hmm, undrar på samma tema: Om man nu ska välja en dammejeanne för detta ändamål, är det då smidigare med denna modell med skruvkork för att kunna göra manövern ovan ELLER den andra modellen där man får plats med sifon (för att smidigt kunna suga bort den öl som lägger sig på toppen innan en pitch)?


Sifon och smidigt hör inte ihop i samma mening tycker jag :wink:

En fördel med "shaken, not stirred" är att det inte finns någon anledning att dekantera. Häll bara i allt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Triggerhappy » torsdag 2021-03-25 21:01

Djonk skrev:
Triggerhappy skrev:Hmm, undrar på samma tema: Om man nu ska välja en dammejeanne för detta ändamål, är det då smidigare med denna modell med skruvkork för att kunna göra manövern ovan ELLER den andra modellen där man får plats med sifon (för att smidigt kunna suga bort den öl som lägger sig på toppen innan en pitch)?


Sifon och smidigt hör inte ihop i samma mening tycker jag :wink:

En fördel med "shaken, not stirred" är att det inte finns någon anledning att dekantera. Häll bara i allt.


Ligger ju något i det.
Men riskerar man inte felsmaker i sin öl om man häller ner någon liter vört gjord av spraymalt från förkulturen då??
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Djonk » torsdag 2021-03-25 21:23

Nej det vill jag inte påstå. Det skulle vara om jästen man gör förkultur på är kontaminerad - lukta/smaka innan du häller i.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Perwaste » fredag 2021-03-26 13:22

Jag brukar oftast hälla i allt, och det går utmärkt.

Undantagen för min del är om det är jäst som har stått ett par månader i kylen, och man kanske vill sätta igång förkulturen i två steg. Dvs skaka, i med vatten och extrakt, sedan dekantera och göra om det. Sen åker allt i. Eller om det är samlad bottensats från ett öl som har helt väsenskild karaktär, men man vill ha den jästen ändå.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Triggerhappy » fredag 2021-03-26 14:14

Tack för svaren!

Lite OT: Om man väljer alternativet att använda bottensatsen på en bryggd som jäst ca 2 veckor och gör en snabbtvätt av det (med steriliserat vatten och steriliserad utrustning): Bör denna jäst vara
1. Tillräcklig
2. Pigg nog
För att kunna pitchas direkt efter tvätten, utan någon förkultur?
Triggerhappy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2020-12-09 16:12

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-03-26 14:26

Tillräcklig med jäst bör det vara med råge. Beroende på hur stark tidigare öl blev kan den vara lite trött. Jag skulle strunta att tvätta jästen och bara hälla på nya satsen direkt på kakan.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Behållare till förkultur

Inläggav Djonk » lördag 2021-03-27 01:44

Håller med Hövdingen. Alternativt kan man hälla jästkakan i burkar och spara i kylskåpet. Ölet som kommer lägga sig på toppen har viss skyddande effekt. Eftersom det är ganska mycket jäst går det fint att hälla i direkt utan förkultur de första veckorna. Efter ett par månader tycker jag att det är säkrast att göra en förkultur först. De håller sig ett ganska bra tag helt otvättade: https://www.youtube.com/watch?v=RPll_vIoZsY
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster