Jäsning under tryck

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jäsning under tryck

Inläggav Linqbeer » måndag 2024-11-25 13:04

Hej!
Jag har bryggt lite BIAb tidigare men nu efter ett par års frånvaro från bryggande handlat på mig ett mindre bryggverk (GF30) och en kegmenter att jäsa i med trycktillsats och en spundingvalve.
Första satsen blir en mörk jullager som ska jäsa vid 18c i två veckor då det är en hybridjäst ( kan jäsa den kallare men har ingen bra tempreglering där än) .
Jag tänkte jäsa första tiden utan tryck (3-7 dagar) detta för att inte påverka karamellsmaker ( har jag läst för exempelvis ale).
Har inget annat fat än så tänkte servera från detta och kanske flaska från beergun. Jag har även en miniregulator jag köpte till en minikeg.

Har jag tänkt rätt?
Jäsning 1 utan tryck typ till 70-80% av förväntad FG
Jäsning 2 med spundvalv 1 bar
Kallkrasch 1-2c 3 dagar
sätt rätt tryck med regulator
klart att servera efter 3-4 dagar

en fråga till om man vill ha övervakning av jäsningen med exempelvis tilt hydrometer funkar det när man jäser under tryck?
Linqbeer
Nybryggare
Nybryggare

Re: Jäsning under tryck

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2024-11-25 20:16

Första jäsningen kan vara under tryck hela tiden, brukar själv ha säkerhetsventilen öppen tills jäsningen kommit igång för att sen ha den stäng resten av tiden.
1 Bar funkar nog hur bra som helst.

Eftersom du jäser vid 18° behövs ju ingen D-rast så det ska väl fungera med kallkrasch direkt efter någon veckas jäsning. Under tiden som du kyler ölen funkar det bra att pynta i koldioxid till önskad mängd. Det tar någon vecka innan nivån hamnar rätt och man kan tro att det läcker för trycket inte ökar som man vill men fyller du på efterhand så får du en öl med kolsyra. Jag har inte gasen påkopplad hela tiden, detta för att inte bli av med hela flaskan om där är ett läckage någonstans.

Tvivlar dock på att du får den klar för servering på 3-4 dagar efter jäsning, lager behöver lite tid för att bli bra.

Spännande att följa jäsningen med en tilt hydrometer men det lär bli klart på mindre än en vecka i vilket fall som helst, det funkar nog men är troligtvis onödigt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäsning under tryck

Inläggav Linqbeer » måndag 2024-11-25 20:23

Tack! Nog mest nervös för detta med jäsningen som man inte gjort innan.
Linqbeer
Nybryggare
Nybryggare

Återgå till Nybryggarhjälp