Tumregler?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Tumregler?

Inläggav Krickepicke » onsdag 2024-10-30 21:15

Tjena!

Försöker läsa och leta information det jag har lite svårt att hitta svar på är om det finns några tumregler kring malt/L vatten, humle/L vatten mängd lakvatten/L vatten eller är det bara att prova sig fram?

Jag förstår ju så klart att det skiljer sig mellan stilar, det jag tänker främst på är IPA.
Krickepicke
Nybryggare
Nybryggare

Re: Tumregler?

Inläggav martinb » fredag 2024-11-01 15:03

Det beror på hur du bygger och vad du brygger i. Jag som kör både hink-i-hink och sen i en Grainfather för mellan 2.2-2.7l vatten/kg malt med hinken och 2.7l/kg i Grainfathern (enligt tillverkarens rekommendation). Humle pratar vi mer g/l och mot definierade mål av beska. Det kan ett bryggprogram assistera med. För lakning är det också utrustningsberoende. Kör vi hink-i-hink så blir ofta totala mängden lakvatten ungefär det vi ska ha som pre-boil-volym. För Grainfathern följer jag tillverkarens instruktioner.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Krickepicke » fredag 2024-11-01 19:54

Okej, tack så mycket! Iom att jag är precis i uppstartsfas så kommer det bli mindre bryggningar till att börja med för att lära mig. :) Försöker få så mycket information som möjligt innan.
Krickepicke
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Lindh » lördag 2024-11-02 15:54

Den engelska skolan är tjockare mäsk med 2,5-3l per kg och resten lakning och den tyska skolan är uppåt det dubbla dvs mycket vattningare mäsk och motsvarande mindre mängd lakning. En tunnare mäsk sägs gynna enzymerna men en tjockare ger lägre pH under mäskningen men givet samma mängd vatten så blir det samma i koket för bägge metoderna.

Många halvautomatiska bryggverk behöver ganska tunn mäsk för att kunna recirkulera utan att mäskbädden sätter igen sig, där är det klokast att följa manualen tills man lärt känna sitt bryggverk.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Återgå till Nybryggarhjälp