Lagra på fat utan kolsyra

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Lagra på fat utan kolsyra

Inläggav C-land » måndag 2024-05-27 17:55

Jag har två fat där det ena är halvfull av öl som det sippas ur emellanåt och det andra tomt. Tänkte brygga en lager men har bara en regulator. Så frågan är: kan man flytta ner den nya satsen fördigjäst öl i det tomma fatet, koppla på regulatorn och pysa ut allt syre, koppla bort regulatorn och lagra ölen på en sval plats några veckor? Om ja, vilka temperaturer klarar ölen isf av? Har ett utrymme som håller ca 16° i källaren.

Tacksam för svar!

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Lagra på fat utan kolsyra

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2024-05-30 07:43

Vad stoppar dig från att trycksätta fatet med 2-3bar och sen flytta regulatorn till det fatet du tar öl ifrån? Efter någon dag kan du fylla på med mer gas om du vill och ha koll på jämnviktstrycket och då kan fatet ha lagom kolsyra när det är dags att börja tulla på det.

Vad det gäller lagring så är det så kallt som möjligt som gäller, har du 16° som kallast så får det ju räcka. Ölen klarnar inte om du inte kallagrar den men det är kanske inte något du strävar efter.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav C-land » torsdag 2024-05-30 09:34

Pilsnerkokaren skrev:Vad stoppar dig från att trycksätta fatet med 2-3bar och sen flytta regulatorn till det fatet du tar öl ifrån? Efter någon dag kan du fylla på med mer gas om du vill och ha koll på jämnviktstrycket och då kan fatet ha lagom kolsyra när det är dags att börja tulla på det.

Vad det gäller lagring så är det så kallt som möjligt som gäller, har du 16° som kallast så får det ju räcka. Ölen klarnar inte om du inte kallagrar den men det är kanske inte något du strävar efter.
Ok! Så skickar på 2- 3 bar och sen ställa undan bara. Tänkte att det ska kallkrachas innan fatet men sen innan servering stå i 5° något dygn. Men mår ölet dåligt av rumstemperatur förutsatt att det är tryck i fatet? Lite osäker på hur kallt jag kan hålla det under "lagring".

C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2024-05-30 11:33

Är bara fatet trycksatt så lär ölen hålla ett tag, syre och infektion är de största bovarna för att förstöra ölen.
Har haft flaskad öl som stått mörkt i rumstemp i månader utan att bli dålig, inte lika bra som när den var på topp men ändå bättre än köpeöl.

Om du kan lösa det så klarnar ölen bäst om man lagrar den vid en lägre temp än som den ska serveras vid, då blir den kristallklar när man häller upp den men som vanligt är det svårt att forcera, det tar den tid det tar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav C-land » torsdag 2024-05-30 12:09

Pilsnerkokaren skrev:Är bara fatet trycksatt så lär ölen hålla ett tag, syre och infektion är de största bovarna för att förstöra ölen.
Har haft flaskad öl som stått mörkt i rumstemp i månader utan att bli dålig, inte lika bra som när den var på topp men ändå bättre än köpeöl.

Om du kan lösa det så klarnar ölen bäst om man lagrar den vid en lägre temp än som den ska serveras vid, då blir den kristallklar när man häller upp den men som vanligt är det svårt att forcera, det tar den tid det tar.
Tack för tipset. Kan ställa fatet på 0° isf sen öka för servering. Blir min första lageröl så ska bli spännande att se hur det blir.

C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2024-05-31 08:49

Om det är din första lager kan det vara bra att veta att smakerna brukar mogna när ölen lagras. Har själv bryggt lager som vid provsmakning efter 1-2 veckors lagring inte var så kul men som senare blev väldigt god.

Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav C-land » lördag 2024-06-01 10:23

Pilsnerkokaren skrev:Om det är din första lager kan det vara bra att veta att smakerna brukar mogna när ölen lagras. Har själv bryggt lager som vid provsmakning efter 1-2 veckors lagring inte var så kul men som senare blev väldigt god.

Lycka till
Ja ok! Ska ha det i åtanke. Den kommer nog få stå ett tag då det andra ölet måste drickas upp innan det ska in i kylen. Tack!

C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Nybryggarhjälp