För kall jästemperatur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

För kall jästemperatur

Inläggav Pelle J » lördag 2023-03-18 15:18

Hej,
Jag håller på att brygga en tysk pilsner och enligt receptet ska den jäsa vid 10 grader i 9 dygn och sedan vid 5 grader i ytterligare 15 dygn.
Tyvärr gjorde jag misstaget att sänka temperaturen till 2 grader istället för 5 grader efter 9 dygn.
Jag upptäckte mitt misstag först en vecka senare. Då höjde jag temperaturen till 6 grader. Kollade också sockerhalten som var ca 1020.
Hur räddar jag bäst ölet?
Kommer jäsningen att komma igång igen (genom att jag höjt till 6 grader) eller behöver jag höja tempen mer? Eller måste jag tillsätta mer jäst?
Tacksam för tips. :roll:
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: För kall jästemperatur

Inläggav Djonk » lördag 2023-03-18 18:40

Om du skriver vilken jäst du använt och vad det var för OG kan du få mer specifika råd - men höj temperaturen. Som minst till de 10 graderna det skulle vara i receptet, men kanske helst mer än så.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: För kall jästemperatur

Inläggav SGP » lördag 2023-03-18 20:19

Vid 5 (eller 6) grader jäser det nog inte mycket, det är nog en kallkrash/lagring som avses i receptet. Jag håller med Djonk, höj till 10 eller mer och låt det stå ett par veckor. Det kommer inte bli dåligt för att står "för länge" på bottensatsen. Det finns ju jäst däri men den kan vara lite svårstartad så låt det ta tid. Här hade en Tilt eller liknande apparat varit användbar för att följa med vad som händer men de är ju rätt dyra tyvärr.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: För kall jästemperatur

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2023-03-19 09:35

Absolut höja som övriga skrev, och sen snurra försiktigt på hinken så du får lite mer jäst i rörelse. Sen är ett tips till nästa bryggning att följa utvecklingen på din jäsning och låta den styra temp-regleringen istället för antal dagar som anges i receptet. Se det mer som en fingervisning. Vid 1.020 var det inte färdigjäst när du sänkte, hade behövt några dagar till innan sänkning.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: För kall jästemperatur

Inläggav Pelle J » söndag 2023-03-19 12:48

Tack för kloka råd.
Jag har använt Bavarian Lager M76 torrjäst (Mangrove Jack). OG var 1050 och tanken är att FG ska bli 1012.
Kan jag höja till 10-12 grader och sedan sänka till 5 grader när jag märker att det börjar jäsa? Eller ska jag låta det jäsa till ett specifikt värde innan jag sänker temperaturen igen?
Pelle J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2018-09-15 10:25

Re: För kall jästemperatur

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2023-03-19 17:55

Du kan höja till 16-18° utan problem och låta det jäsa klart innan du sänker tempen till vad du nu vill ha.
Brygger oftast lager och har provat lite olika jässchema, snabbast är starta kallt (10-12°) i några dagar för att sen höja till 16-18° och invänta att det jäst klart innan jag sänker till 2° för klarning. Då brukar det bli klart på 4-5 dagar.
Det verkar som att de första dagarnas jäsning i rätt temp är de kritiska för att inte få felsmaker.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: För kall jästemperatur

Inläggav ekstedt » måndag 2023-03-20 11:50

Nu är ju detta nybörjarforumet och enligt reglerna så ska mer avancerade diskussioner om t.ex. jäsning inte ligga här. Men nu har vi ju redan glidit in där, och moderatorerna får väl flytta inlägg eller hela tråden om behov föreligger.

Ditt recept verkar ange s.k. klassisk tysk lagerjäsning. Det innebär att man jäser kallt initialt (max 10 C) och sedan långsamt sänker temperaturen ner till till kallagring innan full utjäsning är uppnådd. Såväl jäsning av de sista SG-pinnarna samt reducering av diacetyl och acetaldehyd sker således vi kallagringstemperatur. För att befrämja att detta sker tillfyllest så är det viktigt med extra mycket jäst, och det är delvis därför som vi ser hög pitch rate för lagerjäsningar, i synnerhet de allra värsta excesserna (även för en modern lagerjäsning finns det goda skäl att använda lite mer jäst).

Ofta brukar sänkning påbörjas efter en vecka då man har uppnått 75 % utjäsning eller så. Så det är iofs möjligt att din receptskrivare har tänkt att det det ska vara utjäst efter 10 dagar vid 10 C, vilket inte är orimligt. Eftersom du har använt Mangrove Jack's är det fullt möjligt att det är 1,020 som jästen orkar med och att det är färdigjäst. Det är också fullt möjligt att jästen är seg. Oavsett så är det en bra idé att höja temperaturen som fler har föreslagit. Och nästa gång skulle jag rekommendera att byta till t.ex. Fermentis W 34/70.

Skrev lite mer om lagerjäsning här: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... gring.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster