Föröka jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Föröka jäst

Inläggav ekesa » lördag 2023-02-04 19:33

Hej!

Om jag köper ett paket jäst (torr eller flytande) kan jag genom en förkultur föröka denna en eller flera gånger så jag inte behöver köpa jäst till kommande bryggningar?
Jag har förstått att jag kan ta jästkakan efter jäsningen och tvätta denna för att få fram mer jäst men går det att föröka den innan jäsningen?
ekesa
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2023-01-13 16:25

Re: Föröka jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2023-02-05 11:38

Förkultur ger två effekter, jästtillväxt och säkrad vitalitet, dvs pigg jäst och därmed en snabb jässtart och kontrollerad jäsning. Nyköpt flytande jäst bör av vitalitetsskäl vara väldigt färsk för att inte göra en förkultur. Torrjäst har hög vitalitet om den är nyinköpt och ngn förkultur behövs inte. Normalt tar man också 2 eller fler påsar torrjäst om mer jäst behövs.
Däremot tvättar och sparar jag ofta jäst från jäskärlet oavsett om det var flytande eller torrjäst från början. Tänk då på att det är mer jäst nu än från början. Du måste inte tvätta, du kan också hälla en nybryggd vört direkt över en jäskaka som du precis frilagt efter flaskning/fatning.

Hur du gör en förkultur och hur du tvättar jäst finns massor av info på webben eller i detta forum.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster