Halv sats

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Halv sats

Inläggav mankanbrankan » måndag 2023-01-23 09:07

Hej!

Började brygga öl igår! Ett Cascade Single Hop Ale. Receptet skulle ge 23 liter, men jag har inte så stort kokkärl så jag gjorde halv sats.
Upptäckte att lika mycket vatten kokar bort vare sig man har hel eller halv sats, duh, så det blev lite mindre vört... 9,5 liter istället för 11,5.
Fråga: jag tog halva paketet jäst, eftersom det var halv sats. Var det dumt? Skulle jag tagit hela paketet?
mankanbrankan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2023-01-23 09:06

Re: Halv sats

Inläggav Djonk » måndag 2023-01-23 10:43

Nej, det går bra om du ville spara för att brygga den andra halvan. Lägg paketet i kylen/frysen. Det hade varit okej att hiva i hela paketet också.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Halv sats

Inläggav mankanbrankan » måndag 2023-01-23 11:58

Djonk skrev:Nej, det går bra om du ville spara för att brygga den andra halvan. Lägg paketet i kylen/frysen. Det hade varit okej att hiva i hela paketet också.

Tack!
Min enda tanke var "halva satsen = halva mängden jäst". Kommer inte brygga mer på ett par veckor, kan man spara jästen i kylen så länge? Eftersom det är första gången övertänker jag en del. Hade de varit BÄTTRE att ta hela påsen jäst? Tänk om det blev för lite jäst med halva påsen. Ja ja nu är det som det är... (Eller kan man häva i resten av jästen idag om det nu hade varit bättre att ta hela påsen? Det har har gått 12 timmar och inte börjat bubbla än...)
mankanbrankan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2023-01-23 09:06

Re: Halv sats

Inläggav SGP » måndag 2023-01-23 12:35

Jästen konsumeras inte under jäsningen, tvärtom förökar den sig så du har mer jäst när jäsningen är klar än du hade från början. Man vill ha en lagom mängd jäst från början för att den ska få en bra start och komma igång före eventuella bakterier hinner ta över vörten men den exakta mängden är inte så noga som många fått för sig.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Halv sats

Inläggav Djonk » måndag 2023-01-23 12:39

Personligen tycker jag att det är rimligt att spara jästen försluten några veckor i kylen, ja. En del kanske tycker att det är en onödig risk, men särskilt stor är den inte.
Speciellt för lager eller extra starka öl kan det vara en fördel att ha i mer jäst, om receptet inte redan kompenserat med extra jäst. Men jag skulle haft lite is i magen, det brukar komma igång inom någon dag.

Många brygger ny sats direkt på jästkakan från den gamla, så det är också ett alternativ till att spara torrjäst. Vill man kan man ta reda på bottensatsen och ha den i kylen någon månad.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron