BIAB - frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

BIAB - frågor

Inläggav JW Bottomtooth III » söndag 2022-11-20 22:06

Har efter några år av sporadiskt bryggande enligt metoden som beskrivs i boken "Brygg öl" av Henok Fentie och Karl Gradin bestämt mig för att gå över till BIAB. Jag tycker om att hålla det enkelt så denna metod känns passande!

Frågor:

Jag brygger i Biltemas gamla 25L gryta och kommer nog fortsätta med den ett tag till. Kollar på BIAB påsar hos Maltmagnus och funderar på vilken storlek jag ska ha till den grytan? Eventuellt kommer jag i framtiden byta upp mig till en 30L Patina-gryta.

Är det ett måste att ha falskbotten i grytan för att undvika att bränna påsen? Mäskvattnet kommer ju vara runt 80 grader när påsen åker i och sedan malten, är det verkligen stor risk att påsen bränner fast? Eller brukar folk ha i påsen medans mäskvattnet värms?

Har sett olika metoder där folk använder tillräckligt med mäskvatten för hela volymen som ska ned i koket, samt en del där man verkar använda mindre vatten och sedan laka ur påsen, som t.ex. i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=IinqFmdWO-I , vad är att föredra?
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: BIAB - frågor

Inläggav Djonk » måndag 2022-11-21 12:05

Nej, du måste inte ha falskbotten så länge du inte försöker underhållsvärma under mäskningen (och det är dömt att misslyckas eftersom malten isolerar så bra att det är väldigt svårt att värma jämnt). Gå lite över 80C om det var din önskade temperatur och låt det sjunka så att botten svalnar av.

Just för att få så jämn temperatur som möjligt tycker jag att det är bättre att ha i så mycket vatten som möjligt till mäskningen. Du kan alltid skölja påsen med någon liter och klämma ur den ordentligt för att få upp utbytet (till bekostnad av grumligare vört)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: BIAB - frågor

Inläggav Saint » fredag 2022-11-25 09:24

Det kan vara värt att nämna att det går utmärkt att utveckla BIAB. Gick över till meshkorg https://www.amazon.com/CocinaCo-310x300 ... B07VBZ8CFX Finns i massor av olika storlekar om du letar lite. Kör den i min 36l patina och det är en av de bästa uppgraderingarna jag har gjort.
När mäskning är klar lyfter jag upp den ställer på ett grytunderlägg(galler) från Ikea. Droppar av i 20min och ev lakar jag. Så mycket enklare och mindre slabbande.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: BIAB - frågor

Inläggav JW Bottomtooth III » söndag 2022-12-04 19:10

Bryggde min första BIAB sats idag. Fungerade bra! Som alltid kommer man på ett flertal saker att förbättra till nästa gång.

Måste erkänna att det går så lång tid mellan mina bryggningar att jag glömmer en del basic-saker, t.ex. som hur man läser av hydrometern :oops:

Räknas stegen nedåt från 60-fältet? Isåfall borde jag ha landat på 1.068?

https://imgur.com/a/I6fyr49
Användarvisningsbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: BIAB - frågor

Inläggav Perwaste » måndag 2022-12-05 09:54

Rätt räknat. Och resten av dessa ord fyller ut teckenkravet
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster