Hur länge kan man ha öl på flaska?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Kaj » söndag 2021-10-17 20:18

Hej
Har försökt att få fram svar på min fråga men inte hittat något där av denna tråd.
Har en tid försökt att sätta mej in i detta med att brygga egen öl och har väll bestämt att så blir det.
Dock har jag ett eget ställ krav och det är att kunna ta med sig det färdiga ölet på flaska vid semester med husvagn.
Ölet ska tappas på flaska efter detta att man tryck satt lagringsfatet för att få kolsyran, altås inte med en skvätt socker lag vid flaskning.
Flaskorna jag tänker använda är urdruckna Carlsberg alt Tuborg flaskor inköpta i Danmark
Naturligt viss kommer ölet att kylas innan det ska drickas men under tiden kommer det att stå i en back på dragbilens flak som är försedd med an kåpa så inget direkt solljus på backen, dock kan det bli varmt.
Ölet ifråga är väll veteöl och stout men även andra sorter kommer att provas när man väl kommer igång.

Då detta är en för mej viktig fråga hoppas jag att någon kan ge mej ett svar på detta.
Kaj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-10-13 21:25

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-10-18 02:00

Hur långt är ett snöre?
Vissa som brygger och är superpretto med sin öl skulle säga att det ska drickas inom ett par veckor. Själv tror jag många inbillar sig försämring och att de i själva verket inte skulle se någon påtaglig skillnad vid blindtest. Självklart finns det en skillnad. Det jag ifrågasätter är ifall gemene ölkonsument/bryggare har den sensoriska förmågan faktiskt att urskilja den. Själv har jag haft öl som passerat ett halvår och fortfarande går att njuta av. Självklart är vissa stilar (läs IPA och NEIPA) mer känsliga men överlag skulle jag säga att de flesta öl du brygger kommer kunna avnjutas under en längre tid. Se till bara att rengöra flaskorna ordentligt och desinficera dem innan buteljering för att förhindra infektioner. Om du undviker syresättning så gott du kan och sköter hygienen kommer du kunna dricka dem ett bra tag framöver.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav ekstedt » måndag 2021-10-18 15:26

De finns en del hembryggare som tycker att deras öl förbättras efter några månader på flaska (kanske med undantag av ipor, men inte säkert). Så förutom osäkerheten i hur snabbt just dina öl kommer förändras på flaska - vilket beror på din process - så är det helt upp till dig själv att avgöra hur du subjektivt uppfattar ölets utveckling på flaska.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Kenneth » måndag 2021-10-18 18:19

Några tumregler att hålla koll på.
Mörka öl håller bättre än ljusa.
Starka öl håller bättre än svaga.
Mörka flaskor är bättre än ljusa.
Undvik ljus och värme så mycket som möjligt.

För mat så kan man nämna "bäst före" kontra "sista förbrukningsdag".
Ett öl som inte är infekterat kan hålla i flera år på flaska.
Men bäst före datum varierar mycket.

I ditt fall nämner du veteöl och stout.
Jag skulle säga att veteöl har ett bäst före datum på ett par månader.
En stout på minst tre månader till ett par år.
Mest beroende på styrkan.

En pale ale tycker jag ska konsumeras inom 2-3 månader.
En klassisk IPA kan hålla mycket längre. IPA byggdes ursprungligen just för att få bättre hållbarhet.
En barley wine kan man spara i flera år.

När det gäller ljus lager så är hållbarheten rätt kort.
Runt 3-4 månader efter flaskning.
I alla fall om man håller den svalt och mörkt.

Hoppas att det hjälper dig i din planering inför nästa säsong.

Kenneth
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav SGP » måndag 2021-10-18 19:30

Jag har nyligen börjat lägga i en halv campden-tablett i bryggvattnet (20L batch). Syftet med det är att bli av med en bismak som brukar uppstå när jag flaskar. Det är svårt att beskriva exakt vad det är men det är som en kemisk lite plastig bismak. Någon sa att det kunde bero på klor och skulle avhjälpas med campden så jag har provat några batcher och det verkar som att det fungerar. Jag tar en halv tablett och delar den sen i ytterligare två delar och lägger ena i mäskvattnet när jag fyller bryggverket och löser upp den andra delen i lakvattnet
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Kaj » måndag 2021-10-18 20:16

Tack alla för alla utförliga svar, och ja hur långt är ett snöra är också ett bra svar för det är precis som ni skriver det är så många parametrar som man inte känner till i förväg.
Jag läste nämligen i en bok att öl från fat till flaks ska drickas inom en dag.
Jag ska ta till mej alla råd och även prova detta som SGP nämner, för vårat vatten kan smaka/lukta klor.
Åter igen tack för svaren, och ja jag har bestämt mej jag ska bli ölbryggare.
Ps. När jag var barn var jag med ölutköraren från vårt lokala bryggeri när han körde ut bryggeriets produkter på den tiden var det även försäljning vid dörr så på ett sätt kan man säga att cirkeln är sluten. :)
Kaj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-10-13 21:25

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Karl R » tisdag 2021-10-26 13:13

Det där med öl från fat till flaska på en dag, är väl troligen om du fyller från en tapp till en flaska, typ growler eller liknande.
Men om du mottrycksfyller är den en annan sak. Då behöver det inte ske någon försämring, beroende på handlag och konstruktion.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Hur länge kan man ha öl på flaska?

Inläggav Kaj » fredag 2022-09-30 12:56

Hej!

Jag vill med nedan text tacka för de råd jag fick
Det har nu gåt ca ett år sedan jag ställde frågan om hur länge man kan öl på flaska.
Nu står jag här med en bryggutrustning och har bryggt lite olika öl sorter som Saison med mango och honung, Vienna, vete och en imperial stout som ska lagras till Juni nästa sommar.
Är själv nöjd med den öl jag producerar och även vänner och bekanta tycker det smakar bra.

Tack!

/Kaj
Kaj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2021-10-13 21:25


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster