veteöl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

veteöl

Inläggav jockas » lördag 2022-08-20 11:12

hej
har bryggt en veteöl med vetemalt 2,2kg pilsnermalt 1,1 kg och 110 gr caramelmalt 20gr tettnanger humle 60 min samt mangrowejacks m20 jäst och vart väl helt ok men skulle vilja ha mer sötma i den.
hur gör jag för att få den sötare vid nästa bryggning ?. använder biab metoden
jockas
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2022-08-20 11:05

Re: veteöl

Inläggav ekstedt » söndag 2022-08-21 18:20

Enklast är att tillsätta laktos som vanlig jäst inte kan jäsa. En bra utgångspunkt är 10 g/l.

Vill du inte använda laktos är din bästa möjlighet att helt enkelt göra ett starkare öl. Du kan nog ungefär räkna med att sötman ökar relativt lika mycket som OG. Så om du ökar OG med 50 % kommer även restsötman öka med 50 %. Det bygger dock på att allt annat är lika och att du ökar OG genom mer malt, inte med strösocker t.ex.

Nu kanske du inte vill göra att starkare öl heller och då är det jästval som är nästa grej att titta på. Olika jäststammar skiljer sig i sin förmåga att jäsa sockerarten maltotrios som utgör ungefär 10 % av sockerinnehållet i vört. Om du vill fortsätta med tysk weizenjäst så är det nog tyvärr så att dessa generellt har mer eller mindre hög utjäsning. Däremot finns det andra karaktärsfulla jäster som jäser maltotrios dåligt (inte alls?) och som ger en del restsötma. Två exempel är Fermentis Safbrew T-58 och Lalvin EC-1118.

Om du inte vill byta till en jäst så är högre mäsktemperatur något som ofta brukar föreslås för att få mer restsötma. Tyvärr funkar inte det så bra, då mäsktemperaturen främst styr hur mycket dextriner som finns i vörten. Dextriner som jästen ej kan jäsa. Tyvärr har dextriner väldigt låg sötma, och effekten av att få mer dextriner är inte så påtaglig direkt. Om du har en jäst med dålig förmåga att jäsa maltotrios kan detta dock samverka med mäsktemperaturen, då även maltotrios tenderar att öka med högre temperatur.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: veteöl

Inläggav jockas » tisdag 2022-08-30 18:43

ok
får prova en annan jäst mästa gång
jockas
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2022-08-20 11:05

Re: veteöl

Inläggav Djonk » onsdag 2022-08-31 08:37

T-58 och Lalvin-EC1118 ger inte smak av weissbier, även om T-58 kan ha lite gemensamma toner. Kan rekommendera att läsa
https://braumagazin.de/article/brewing- ... d-to-know/ för mer detaljer att tänka på.

Själv förknippar jag banan-smaken med sötma. Att brygga lite starkare öl gör att du får både mer sötma och karaktär. Tycker heller inte att det är tokigt att ha i mer karamellmalt, gärna av det lite mörka slaget.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: veteöl

Inläggav Kenneth » torsdag 2022-09-01 12:14

Jag rekommenderar att använda Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068)
Den är i mitt tycke den bästa veteölsjästen.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster