Mögel i jäshinken

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mögel i jäshinken

Inläggav petersmejl » lördag 2008-02-02 12:18

Hej, jag är nybryggare och har en liten kanske dum fråga.

jag har brygg ett par år men inte råkat ut för detta fenomen tidigare.
jag har gjort en helmalts tjekisk pilsner, den har jäst ut på kansek 3 veckor och jag beslöt att den ska få klarna i en vecka. nu ser jag att det har bildats mögel sjöar på ytan, et är bara ett par st. och stora som en tumnagel. :oops:

Nu till min fråga.

småsnål som jag är, är det mögelsporer lösta i ölet så jag måste slänga hela satsen, eller kan jag tappa på flaska om jag hävertar försigtigt?

tacksam för svar.

hälsningar

peter
petersmejl
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2008-02-02 12:12
Ort: stockholm

Inläggav Lindgren » lördag 2008-02-02 13:35

ska du tappa på fat så du kan kolsyra med tryck skulle jag göra som med vin, ta bort möglet, flytta över ölen till sekundär eller fatet och strö på en liten mängd vinsvavla.

Måste du kolsyra i flaska har jag ingen säker lösning dock så överlåter det till någon annan.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: söndag 2007-02-11 20:09

Inläggav Kenneth » lördag 2008-02-02 14:15

I bästa fall så är infektionen endast på ytan av ölet.
Om du tappar upp på flaskor med en hävert,
och inte tömmer hela jäshinken,
utan lämnar de 5 översta centimetrarna kvar så kanske ölet i flaskorna blir bra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav Lintz » tisdag 2008-02-12 23:10

Om man kör ner häverten finns det inte en chans att man får en del av mögel infektionen i häverten och då överförs till åtminstone första flaskan?
Det skall vara gött o leva annars kan det kvitta.
Lintz
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2008-02-12 20:48
Ort: Norrköping

Inläggav bohumle » onsdag 2008-02-13 00:40

Hej

Är dom inte större så ta chanscen (svårt ord detta). Tappa på. Men kommer dom nästa gång! Gör inte som jag gjorde i slutet på 90 talet att sterilisera mer och mer, nu hade jag väl lite mera än vad du har. Inget hjälpte. Jag blev fred i från eländet när jag bytte allt från hinkar till hävertar. I bland så får man formatera utrustningen. sedan dess så försvann mitt mögel. 2 st hinkar gjorde jag om till lak hinkar. Dottern hade träffat en kille, gissa om jag var poppis då jag med borrmaskin höll i gång. Men jag brygger fortfarande gott öl i dom infekterade hinkarna. En gång= OK Två gånger släng allt.

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Mögel i jäshinken

Inläggav lordcashpoint » måndag 2022-07-11 00:27

Jag har en fråga på samma tema.
Hade förvarat ölflaskor som jäst ut dåligt i en jäshinken under vintern för att undvika att eventuella flaskbomber skulle gå täcka rummet med glas.
Men nu när jag ett halvår senare tar upp ölflaskorna (som skummar med än önskat men alla har klarat sig) så upptäckte jag att mögel kommit på insidan av jäshinken.
Frågan är, kan man tvätta bort möglet ur den vita plastjäshinken och den blir ren eller är det bara att kasta?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Mögel i jäshinken

Inläggav ekstedt » måndag 2022-07-11 15:05

Grundregeln vad gäller mögel som jag har läst är om det är en vätska så är hela rubbet potentiellt kontaminerat. Även om möglet bara sitter på ytan så kan toxinerna som möglet bildar (vilket är det som man blir sjuk av) hunnit diffundera ut i hela vätskan. Är det en solid (bröd, ost m.m.) så ska det kunna räcka med att skära bort det angripna området.

Men jag undrar om det verkligen är mögel, och inte bara en början till pellikel från Brettanomyces eller någon annan aerob organism. Pics or it didn't happen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mögel i jäshinken

Inläggav Djonk » torsdag 2022-07-14 23:45

Det borde gå att tvätta hinken, även om HDPE inte är lika säkert kort som stål, glas eller ens PET. Å andra sidan kanske det inte är värt risken att misslyckas, med tanke på vad en ny hink kostar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster