Förstörd batch?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Förstörd batch?

Inläggav sircrips » torsdag 2021-10-28 09:13

Hej,

dags för mitt första av förhoppningsvis många inlägg här inne.

Har bryggt ett tag nu på min Grainfather G30 och batch 5 gjorde jag ett stort misstag.

Receptet var en Belgisk Tripel om det är till någon viktig info. När koket var klart och jag hade kommit halvvägs i jäshinken (vanlig 30 l plast) så ramlade det i en liten flaskborste som jag brukar använda mig av för att rengöra riktigt små rör eller utrymmen. Denna var inte desinficerad och åkte rakt ner i botten på jäshinken. Plockade så klart upp den med desinficerade händer men nu undrar jag om batchen kommer vara förstörd. hur märker jag det i så fall?

Anledningen att jag undrar är för vad jag har läst mig till är det otroligt viktigt när man kommer till jäsningsprocessen och allting efteråt. Lägger t.o.m. i jästpaketet och saxen i Sanipro Rince för att det inte ska bli fel på batchen. I så fall borde det vara logiskt att denna har blivit förstörd.

Tack på förhand!
sircrips
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2021-07-13 12:39

Re: Förstörd batch?

Inläggav SGP » torsdag 2021-10-28 09:29

Det var olyckligt men det är inte nödvändigtvis helt kört. När jag bryggde min första batch så råkade jag tappa min skitiga kökshandduk rakt ner i jäshinken! Jag var helt säker på att batchen var förstörd men jag slängde i jäst i alla fall och jäste ut den. Det gick ganska bra ändå, kanske hade den blivit bättre utan kökshandduken men den var i alla fall inte körd. Det var ju min första batch så det fanns mer än en grej att anmärka på om man säger så men den smakade inte infekterat åtminstone.

Är den infekterad smakar den surt och luktar riktigt illa. Det är inte svårt att detektera.

Med den erfarenheten så ska man förstås inte medvetet strunta i hygienen utan göra vad man kan för att minska risken för infektion men i många fall så kan man ha tur och klara sig även om det ser riktigt illa ut.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Förstörd batch?

Inläggav sircrips » torsdag 2021-10-28 09:34

Tack för snabbt svar!

Så doften och smaken är detta något jag i så fall borde känna av redan innan tappning på flaska?
sircrips
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2021-07-13 12:39

Re: Förstörd batch?

Inläggav SGP » torsdag 2021-10-28 10:23

sircrips skrev:Tack för snabbt svar!

Så doften och smaken är detta något jag i så fall borde känna av redan innan tappning på flaska?


Ja, du kommer nog att märka om den är dålig. Sen kanske den har kortare hållbarhet men öl brukar sällan hinna bli gammalt hos mig :)
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Förstörd batch?

Inläggav ekstedt » torsdag 2021-10-28 10:49

Det handlar om sannolikheter. Ju petigare du är med dina rutiner, desto lägre risk för att oönskade mikroorganismer etablerar sig och påverkar ölet. I detta fall har du kanske ökat risken något. Dock händer det då och då att bryggare tappar saker i jäshinken, och det brukar inte bli något problem om kontakttiden är kort.

Infektioner kan manifestera sig på många sätt, såväl smakmässigt men även tidsmässigt. Här är ett blogginlägg jag skrev om saken: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rring.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Förstörd batch?

Inläggav sircrips » torsdag 2021-10-28 17:42

ekstedt skrev:Det handlar om sannolikheter. Ju petigare du är med dina rutiner, desto lägre risk för att oönskade mikroorganismer etablerar sig och påverkar ölet. I detta fall har du kanske ökat risken något. Dock händer det då och då att bryggare tappar saker i jäshinken, och det brukar inte bli något problem om kontakttiden är kort.

Infektioner kan manifestera sig på många sätt, såväl smakmässigt men även tidsmässigt. Här är ett blogginlägg jag skrev om saken: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rring.html

Läser det nu, intressant!
sircrips
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2021-07-13 12:39

Re: Förstörd batch?

Inläggav sircrips » söndag 2022-01-16 13:30

Tänkte att det kan vara bra för er som söker i tråden att det inte var någon fara. Batchen blev inte infekterad och ölet otroligt fin.
sircrips
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2021-07-13 12:39

Re: Förstörd batch?

Inläggav SGP » måndag 2022-01-17 09:12

Kul att höra att det gick bra till slut!
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron