Bulldog Master Brewer

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » måndag 2021-10-04 23:35

Jag har fått en komplett utrustning för bryggning i present. Bulldog, vattenvärmare, två hinkar, varav en med tappkran, flaskfyllare, hävert och kapsylverktyg. Jag gjorde en första "torrkörning" (enbart vatten) i helgen för att se att allt fungerade vilket det gjorde. Har studerat youtube-filmer och läst på nätet. Några frågor/funderingar
1 På Bulldogen lägger man en lös ring som ska hålla mäskkärlet i upplyft läge för lakningen. Den ringen vill gärna följa med mäskkärlet upp om man inte är väldigt observant och försiktig. Tips?
2 I vilken hink ska jäsningen göras? Den med eller utan tappkran?
3 Kan flaskorna desinficeras i ugn vid 110 gr C istället för des. vätska?
Ser fram mot första koket.
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-10-05 11:56

1. Kan ej svara på.
2. Det räcker med att du använder en hink. Jäs i den med tappkran. Använd den andra till att diska i/desinficera, väga malten i eller dylikt.
3. Risken finns att flaskorna spricker. Det är snabbare och enklare att bara köra i starsan.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav Djonk » tisdag 2021-10-05 13:55

Håller med Hövdingen. Skippa häverten och hinken utan kran. Det var antagligen tänkt att du skulle jäsa i den först och häverta över till den andra hinken med sockerlag för flaskning, men det är ett mycket bättre alternativ att bara jäsa direkt i hinken med kran och sen ploppa i sockerbitar i flaskorna innan du fyller med öl. Bonus för att du enkelt kan ta prover på ölet genom kranen (köp en hydrometer och mätglas om du inte har det!)

Om det är nya rena flaskor kommer man långt med att bara skölja ordentligt. Men det är en billig och enkel försäkring att använda star san.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav FLU » tisdag 2021-10-05 17:30

På min bulldog var det väldigt stor skillnad på hur bra ringen satt fast beroende på vilken sida man vände uppåt. Så om du inte testat kan det vara värt ett försök.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FLU
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2014-06-27 09:39

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » onsdag 2021-10-06 15:09

Tack för tipsen. Ska snart starta min första brygd.
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » onsdag 2021-10-27 19:03

Hej igen
Nu är första brygden körd.
När jag skulle lyfta mäsken så gick det bra till första nivån för avrinning. När jag lyfter till nivån för lakning så följde den lösa ringen med och ramlade till botten. Med ett långt skohorn lyckades jag fiska upp ringen medans jag lät korgen vila på en av de tre byglarna mot översta kanten. Efter den fadäsen så gick lakningen ua.
Vid kokningen så ställde jag in temperaturen på 101 grader och 2000 W. Kokade våldsamt så det blev "nödavstängning". Vid 1500 W och temp inställd på 99 grader så kokade det lagom. Effekten slogs av vid 99 och kom åter vid 97. Det gjorde att kokningen blev lite avstannande mellan varven. Har det någon betydelse att det avstannar mellan varven och tempen varierar mellan 97 och kokning? Varför är det så viktigt att ha en rullande kokning?
Jag jäste i hinken utan kran och flyttade med hävert till hinken med kran för tappning. Tappningen är klar så nu är det bara att vänta på första smakprovet om ca 10 dagar.
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav Djonk » onsdag 2021-10-27 19:52

Det måste egentligen inte koka alls, en del system går bara till 95 grader.. Eller vill man kan man bara se till att mäska med lite hög temperatur. Men det finns en risk som är mer än noll att ölet smakar majs/ärter/prutt som ett redigt eller långt kok kan försäkra mot.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav FLU » torsdag 2021-10-28 13:11

Det knepiga på Bulldogen är att hitta rätt effekt för den kokvolym som man har. Det krävs ju ganska många steg för att ändra. För mig var 1300W lagom, då var min volym innan kok ca 20l, kraftigt kok utan risk för överkok.
Har man satt för låg koktemp och vill att den ska gå hela tiden så kan man ju enkelt ändra ”kalibreringen” på tempproben under drift genom att hålla in +och- samtidigt i ett par sekunder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FLU
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2014-06-27 09:39

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » tisdag 2021-11-09 11:48

Apropå den lösa ringen.
Jag fick låna en annan ring av handlaren i stan. Han skulle reklamera den för att den var för stor. I min Master Brewer passade den perfekt. Så han får tillbaks min ring och förhoppningsvis passar den i hans Master Brewer. Tillverkningsnoggrannhet och toleranser verkar inte vara Bulldogs starkaste sida.
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » onsdag 2021-12-01 13:09

Angående den lösa ringen så skrev jag följande till Hembryggeriet
"Hej

Min son beställde aug/sept ovanstående bryggverk som jag fick i present. Jag har nu gjort två bryggningar med en del problem.
Först så gjorde jag en körning med enbart vatten för att lära mig hur det funkar. Det jag märkte då var att den lösa ringen som man ska vila mäskkorgen på när den är upplyft var väldigt lös så när jag lyft korgen till översta läget så följde ringen med.
Vid först bryggningen så hände det att när jag skulle lyfta korgen med mäsk till övre läget så följde ringen med, trillade av korgen och hamnade på botten av verket. Jag lyckades med ett långt skohorn fiska upp ringen, få den på plats och ställa dit korgen. Vanskligt manöver med tanke på all varm vätska.
Vinhandlaren i Linköping hade ett lika dant verk i sin affär så jag frågade om råd hur jag skulle göra för att hålla ringen på plats. Han sa då att han hade en ring liggandes som var från ett annat verk. Denna ring var för stor för det verket. Jag bytte då ring med honom. Den ”nya” ringen passade betydligt bättre med avseende på yttermått.
Vid min andra bryggning så funkade det bättre. Jag lyckades ställa korgen i övre läge för lakning utan att ringen trillade av. Trodde jag!
Mitt i lakningen så gled korgen på sniskan. En av tre klackar på korgen gled av ringen. När jag skulle räta till detta så följde ringen med, trillade av korgen och ramlade ner på botten igen. Lyckade dock slutföra lakningen på rätt sätt men kan konstatera att toleranserna är väldigt små. Det minsta korgen hamnar ur centrum så glider en av tre klackar av ringen.
Jag vill ha råd om hur jag ska förfara.
Med den lite större ringen så glider korgen av och ställer sig på snedden.
Med den mindre ringen som var med när jag fick verket så ramlade den av och ner på botten
Vika mått med toleranser ska innehållas för korrekt funktion?
Svar från Hembryggeriet

Hejsan
Tack för ditt mail.
Det är ju beklagligt att du upplever sådana problem,
Jag vet att grunddesignen är lite enkel och om ringen är lite oval eller äggformad så ökar risken för att den faller ner när man lyfter upp maltkorgen, Själv tig-lödde jag fast ringen på mitt gamla Bulldog Master brewer för att slippa bök även om min ring inte var lika bråkig som er.

Mitt svar
Hej igen
Det betyder att designen inte bara är enkel utan direkt dålig om man måste förbättra den på egen hand för att det ska fungera tillfredsställande. Får ta ett snack med våran ”bysmed” o kolla om han har förslag på åtgärd.
Med fastsvetsad ring blir ju rengöringen mycket svårare

Svar från Hembryggeriet
Hejsan
Jag har påpekat detta hos bulldog men tydligen är det så få som upplever felet som "konstant" därför har man inte lagt resurser på att utveckla en del som är "bra nog".
Jag såg till att svetsen blev helt jämn och utan jobbiga skarvar så att det funkade bra när vi gjorde det.
Jag håller som sagt med dig och jag har även vidarebefordrat vår tråd till Bulldog. "
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav Clarence » fredag 2022-11-04 11:10

Hej, jag hade samma problem med att ringen blev lite "oval" och därför inte passade perfekt samt ramlade ned. Jag tog ståltråd och virade runt ringen vid de påsvetsade bitarna. Alltså på den yttre/stora ringen. Detta gjorde att ringen blev lite "större". Det gjorde att den låg kvar bättre och inte följde med upp när man skulle laka. Sen tog jag och klippte 1-2 cm stora bitar av silikon slang, som jag klippte upp så de gick att trä runt ringen. Fick trixa lite silikonbitarna när jag satte dit den. Så nu sitter den riktigt stadigt när jag brygger och den går utan problem att ta bort vid rengöring. Lite fix men funkade för mig.
Clarence
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2022-11-04 10:59

Re: Bulldog Master Brewer

Inläggav henrikshill » fredag 2022-11-04 11:44

Hej Clarence
Jag har gjort ungefär som du. Jag tog rostfri låstråd och lindade runt de 3 påsvetsade bitarna. Detta för att minska diametern något så korgen inte riskerar att tippa av. För säkerhets skull så har jag även två trådar från ringen till handtagen, Detta så att ringen inte kan ramla ner.
henrikshill
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2021-10-04 22:57


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster