Receptfeedback efterfrågas

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Fall » tisdag 2021-07-06 08:49

Hej!

Jag har bryggt med BIAB sedan i höstas.
9 batcher i tilltagande storlek (från 10 till 20 l) och resultatet har i stort sett blivit väldigt lyckat.
Hitintills har jag gått på värdig kit med krossad malt från lite olika leverantörer. Har jämfört priset att köpa "lösa" ingredienser och det har aldrig varit värt det.

Nu håller jag på att skissa på mitt första "egna" recept.
Har sedan något år tillbaka fått smak på suröl och är sugen på att testa.
Tänkte ta en liten genväg och brygga en Berlier Weisse och jäsa med Philly sour istället för att "skapa en egen kultur".

Har skaffat mig en rejäl mängd rabarber för smaksättning, men funderar på att köra split-batch och smaksätta hälften med rabarber och den andra hälften med ingefära och citron.
Hittat följande recept: https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... inger-sour

Min egna lite nerdummade verion följer här:
Satsstorlek (till jäskärl): ca 20l
Mäsk temp/tid: 67 gradet i 90 (Utmäskning 78 grader i 10 minuter)

Maltnota:

Pale Ale malt 2300g
Vetemalt 2300g
Spraymalt, Extra light 450g
Candi Sugar Clear/Blond 700g (Tillsäts i slutet av kok)

Humle:
Hallertau 30g 45minuter

Total koktid: 45 minuter

Jäst:Philly sour 11,5g per 10 l jäskärl (överkant?)

Smaksättning (ner i jäskärl från start?):
Batch 1: Cest från 2 citroner, 20 g riven ingefära, 10g krossade kroiander frön
Batch 2: ca 100g/l (=1kg) rabarberpuré. Kokar och mixar och värmer på. Låter stå till rumstemp och sedan direkt ner i jäskärlet.

Vad tror ni? Något att justera?
Har avrundat lite hit och dit efter eget huvud från ursprungsreceptet.
En väsentlig skillnad är jästtyp och metod för att surna ölet. Medför det att jag borde ändra på något annat?

Tack för hjälpen!
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2020-11-06 14:54

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Djonk » tisdag 2021-07-06 11:31

Snabba kommentarer:
Du kan använda malt istället för spraymalt.
1g philly sour per liter vört är det rekommenderade, så det blir inte överkant.
Om du vill att den ska syra lika mycket som lactobaciller är det nog bäst att mäska med ganska låg temperatur, strax över 60C beroende på hur bra du kan hålla tempen. Annars kan det ju vara trevligt med ett halvsurt, lättdrucket öl också.

Själv har jag alltid fått det till att bli väsentligt mycket billigare att köpa löst istället för i kit. Speciellt om man köper basmalt i större säck (bäst att ha egen kvarn då)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Fall » tisdag 2021-07-06 12:04

Djonk skrev:Snabba kommentarer:
Du kan använda malt istället för spraymalt.
1g philly sour per liter vört är det rekommenderade, så det blir inte överkant.
Om du vill att den ska syra lika mycket som lactobaciller är det nog bäst att mäska med ganska låg temperatur, strax över 60C beroende på hur bra du kan hålla tempen. Annars kan det ju vara trevligt med ett halvsurt, lättdrucket öl också.

Själv har jag alltid fått det till att bli väsentligt mycket billigare att köpa löst istället för i kit. Speciellt om man köper basmalt i större säck (bäst att ha egen kvarn då)


Tack för din input!
Påverkar inte den lägre temperaturen vid mäskning utbytet negativt? (Jag har rätt svårt att hålla temperaturen så kanske väljer att ligga lite högre)
Har sedan jag gått upp i kittelstorlek fått avsevärt mycket sämre utbyte så är lite sugen på att testa att komplettera med spraymalt. Men det tar ju emot lite eftersom det inte känns så hantverksmässigt. (Det bor en liten skäggig hipster i alla, så är det).

Jag får fortsätta räkna på kit-priserna. Jag har dragit mig från att köpa större säckar utan köpt i princip batch för batch.
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2020-11-06 14:54

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav skyking » torsdag 2021-07-08 17:11

Kul att du vågar dig på att hitta på egna recept. Ett litet tips är att formulera recpeten så att du tar höjd för alfasyra-innehållet i humlen och anpassar mängden därefter. Då anger man bittergivan i cga (centigram alfasyra) vilket är lika med antalet gram humle gånger procenten alfasyra (sen när man brygger räknar man baklänges och delar cga-värdet med procenten på humlen man råkar ha för dagen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Fall » onsdag 2021-10-20 11:19

Hej,

Tänkte återkomma med resultatrapport om någon är intresserad av att brygga med Philly Sour.
Bryggde princip enligt min egna beskrivning. Körde med tillsatsen av spraymalt och socker enligt den (även om det säkert hade gått att åstadkomma med större mängd "riktig" malt så kändes det kul att testa.
Landade på 7.9% så det blev en riktig slägga. Trots det ingen obehaglig styrka.

En frisk syrlighet nästan i paritet med de flesta suröl jag druckit från gröna skylten. Riktigt läskande. Kanske något snällare (=mindre surdisktrasa). En smak jag hade lite svårt för när jag drack mina första suröl, men som man lär sig uppskatta.

Övriga smaker klockrena tycker jag. Enda minuset är att det rabarbersmaken inte var framträdande (jmr t.ex. St Eriks Rabarber Sur). Det tål att klura vidare på hur man löser det. Ökar man rabarbermängden ökar man ju också onekligen syrligheten.
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2020-11-06 14:54

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Rotsac » onsdag 2021-10-20 22:01

Fall skrev:Hej,

Övriga smaker klockrena tycker jag. Enda minuset är att det rabarbersmaken inte var framträdande (jmr t.ex. St Eriks Rabarber Sur). Det tål att klura vidare på hur man löser det. Ökar man rabarbermängden ökar man ju också onekligen syrligheten.


Kolla om du verkligen behöver koka rabarberpurén, vad står det på förpackningen, t.ex? Om den ej har varit fryst, så borde det räcka att värma till cirka 75-80 grader under kanske 15 minuter för att pastörisera, skulle jag tro. Och jag skulle ha tillsatt purén efter att den huvudsakliga jäsningen var över.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Receptfeedback efterfrågas

Inläggav Fall » tisdag 2021-10-26 12:36

Rotsac skrev:
Fall skrev:Hej,

Övriga smaker klockrena tycker jag. Enda minuset är att det rabarbersmaken inte var framträdande (jmr t.ex. St Eriks Rabarber Sur). Det tål att klura vidare på hur man löser det. Ökar man rabarbermängden ökar man ju också onekligen syrligheten.


Kolla om du verkligen behöver koka rabarberpurén, vad står det på förpackningen, t.ex? Om den ej har varit fryst, så borde det räcka att värma till cirka 75-80 grader under kanske 15 minuter för att pastörisera, skulle jag tro. Och jag skulle ha tillsatt purén efter att den huvudsakliga jäsningen var över.


Jag gjorde faktiskt precis så. Missade att skriva det.
Hörde att rabarbern vid kok kunde börja smaka beskt (har jag för mig).
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2020-11-06 14:54


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster