Stout som bubblar i evigheternas evighet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Stout som bubblar i evigheternas evighet

Inläggav Eastby91 » fredag 2021-10-15 12:49

Hej! Jag är en skapligt nybliven bryggare som bryggt 3 ölbatcher än så länge, och hittills inte stått på några större hinder. En stout efter receptkit, en pale ale och en NEIPA har det blivit. Nu senast bestämde jag och tjejen oss för att brygga en imperial stout, där vi utgick från ett grundrecept men gjorde vissa egna justeringar. Vi har gjort ett antal rookiemisstag vilket påverkat ölet, men jag vill i högsta möjliga mån ändå försöka rädda det så att det i alla fall går att avnjutas.
Kortfattat är mina frågor huruvida man vågar flaska ölet och varför alkoholhalten blivit till synes låg, men börjar med receptet och vad som hänt under processen.

-----

Recept

Metod - brew in bag

Malt
2 kg pale ale malt
1 kg münchermalt
350 g karamellmalt
300 g karaffamalt
200 gram chokladmalt
100 g rostat korn
600 gram havreflingor

Humle 30 gram fuggle, tillsatt vid start av koket.
125 ml lönnsirap tillsatt efter koket

Jäst: mangrove jack från PGW, minns inte exakta varianten men den passade för stouts och hade alkoholtolerans på 10-11%. 1 påse, 15 gram.

Mäsktemp 70 grader, koktid 1 timme

Vaniljstång, mandelflarn, malda kaffebönor och bourbondränkta ekchips tillsatta i humlepåse efter 3 dagars jäsning, upptagna igen efter ytterligare en vecka.

Vätska: ca 13,5 liter vid start av kok. Spädning med ca 2 liter vatten i mitten av koket. Vid jästtillsats återstod strax över 11 liter.

------------
Här kommer jäsprocessen och alla errors. Skäms lite men tja, hade väl lite övermod pga att det gått så bra hittils med tidigare öl.

1. Kommer på oss att all specialmalt utom karamellmalten använts HEL vid bryggningen då vi tidigare aldrig behövt krossa malt men nu köpt okrossad.

2. Vi glömmer att mäta OG, kommer dock på det 2 timmar efter jästtillsats och gör en avläsning på 66 oeschsle.

3. Det börjar bubbla som det ska, men är för tillfället varmt i lägenheten (23-24 grader) så tar ner ölet till källaren där det är ca 20-21 grader. Följande dagar är det ca 19 grader i källaren tidig morgon, men tredje natten är kall och temperaturen sjunker till 16 grader under tidiga morgontimmarna. Jag hämtar upp jäshinken igen, denna bubblar dock fortsatt på (men i mer maklig takt).

4. Tillsätter mandeln, ekchips, vaniljstång och kaffebönor i två humlepåsar som får hänga halvvägsner i kärlet med vikter i, dessa låter jag ligga i under en vecka. Vid tillsats bubblar det fortfarande något ur jäsröret, men enbart nån bubbla var och varannan minut. Nästan allt skum är borta vid tillsats och försvunnet när jag tar upp påsarna.

5. Det fortsätter bubbla i varierande takt, allt från en gång i halvtimmen till vid något enstaka tillfälle ett par bubblor per minut. Tänker att det får ligga i ett tag till, men efter 4 totalt veckors jäsning bubblar det fortfarande på ungefär samma vis.

6. Gör en avläsning på 25 oeschsle. Ölet luktar mycket kaffe, och smakar därefter, även en viss lagrad konsistens med rostade undertoner. Ser ut som en korsning av stout och barley wine färgmässigt. Smakar rätt gott men med en viss "oljig" munkänsla. Uppfattar inga sura, "köttiga" eller på annat vis konstiga undertoner i övrigt. Enligt min beräkning blir ABV 5,4% vilket är lååångt under det värde jag förväntade mig (runt 8-9).
(1,066 - 1,025) * 105 * 1,25 = ~ 5,4%
------------

Frågor:

1.
Vågar jag tappa ölet på flaska trots att det fortfarande bubblar emellanåt? Är det bara koldioxid/restprodukter som läcker ut eller fortgår aktiv jäsning? Nu senast bubblade det cirka en gång var 5e minut, men bara nån dag tidigare 2 gånger/minut och en vecka innan det ett par gånger i timmen. Ingen skumkrona i jäskärlet som sagt,och inte vart det på lång tid.

2. Varför så låg ABV? Jag inser att det kan ha påverkat till viss del med den försenade avläsningen, men kan två timmar verkligen betyda så mycket? Utöver detta har ju inte chokladmalt, karaffamalt och kornet krossats och därmed tillfört mindre under mäsket, men deras roll är ju framförallt smakmässig så kan det verkligen påverka alkoholhalten i såpass hög grad?

Som sagt blev det många dumma slarvfel och jag inser att den färdiga produkten säkert hade kunnat bli något helt annat än vad det nu lär bli, men då ölet ändå har okej smak innan flaskningen hoppas jag att det fortfarande ska gå att flaskas och drickas.
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: Stout som bubblar i evigheternas evighet

Inläggav SGP » fredag 2021-10-15 13:28

Mäskar du i 70 grader kommer du att få ganska mycket dextriner och således få hög FG och därmed lägre alkoholhalt.
Sedan bör du kontrollera att 70 grader verkligen är 70 grader (dvs att termometern visar rätt) men jag skulle tro att det stämmer någorlunda om det ändå jäst till 1.025.

Mäta OG två timmar efter jästtillsats kommer antagligen inte att påverka mycket, det beror lite på hur snabb jästen är. Kveik vad jag förstår kan komma igång väldigt snabbt men för "vanliga" jäster brukar det ta 6-8 timmar (för de snabbaste dvs).

Om det bubblar en gång var 5e minut är det högst sannolikt färdigjäst sedan ett tag tillbaka. Det är bara koldioxid som löser sig ur vätskan vi det här laget. Det enda sättet att veta säkert är att mäta sockerhalten regelbundet men i detta fall är det nog färdigt.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster