Dela på bryggkostnaden

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Dela på bryggkostnaden

Inläggav TheMadHopper » tisdag 2014-10-07 10:25

Hej
Har ni koll på i vilken utsträckning det är tillåtet att ta emot ex malt humle osv av polare om man delar på ölen, även om det bara är jag som brygger?
TheMadHopper
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2014-10-07 10:19

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav Smancho » tisdag 2014-10-07 11:54

Hur menar du nu? Det är väl upp till var o en att dela bäst man vill?

Dela så ni tycker att det gynnar er båda. Bryggandet i detta fall är ju det som kräver mest jobb. :)
Användarvisningsbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav svensson.lu » tisdag 2014-10-07 12:35

Fast du menar egentligen om det räknas som försäljning, vilket det låter som i mina öron. Men det är det ju ingen mer än er som vet.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav dernebo » tisdag 2014-10-07 12:38

Men om jag åker och handlar råvaror för att min mormor skall baka sina goda kanelbullar så kan det väl inte räkna som försäljning? Svårt att se hur det skulle kunna kontrolleras.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav TheMadHopper » tisdag 2014-10-07 12:49

Jo jag förstår oxå att det är svårt att kontrollera, men jag är ute efter vad som egentligen är rätt. Ersätting för ölen får ju inte utgå och jag är ute efter om någon vet vad som egentligen räknas som ersättning och i vilket sammanhang.
Om jag skulle få ingredienser för att brygga en batch till en polare, skulle det var lagligt? Jag har ju då fått en ersättning, kan jag tycka för ölen.
TheMadHopper
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2014-10-07 10:19

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav svensson.lu » tisdag 2014-10-07 12:51

Klart det inte går att kontrollera så det är ju en ickefråga. Men man får inte ge bort hembryggd öl mot någon form av ersättning vilket jag antar var trådskaparens åsikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav TheMadHopper » tisdag 2014-10-07 12:57

svensson.lu skrev:Klart det inte går att kontrollera så det är ju en ickefråga. Men man får inte ge bort hembryggd öl mot någon form av ersättning vilket jag antar var trådskaparens åsikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Ok, så har jag tolkat det med! MEN hur kommer man åt problemet? Skapar man en bryggeriförening eller finns det andra kreativa lösningar på problemet?
TheMadHopper
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2014-10-07 10:19

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav Bee » tisdag 2014-10-07 13:13

Du får bara ge bort öl för att vara snäll, så enkelt är det.
En bryggeriförening betalar du medlemsavgift till för att få använda lokal och eller utrustning, eventuellt gemensamt inköp av malt/humle/jäst. Du får inte vara med i en förening, och sedan dricka öl för att du betalat medlemsavgift/arbetat.
Om du är delaktig i en gemensam bryggd ska du, i lagens mening, själv tillsätta jästen för att det ska vara ditt öl. Det är samma sak som att när jästen nuddar vörten är det en beskattningsbar produkt och om du ska göra något komersiellt med den behöver du ett skatteupplag och tillstånd.

Jag har för mig att Lövstaölets vänner gör precis så. Man brygger gemensamt och betalar för att få vört och jäst att ta med hem.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav TheMadHopper » tisdag 2014-10-07 13:19

Bee skrev:Du får bara ge bort öl för att vara snäll, så enkelt är det.
En bryggeriförening betalar du medlemsavgift till för att få använda lokal och eller utrustning, eventuellt gemensamt inköp av malt/humle/jäst. Du får inte vara med i en förening, och sedan dricka öl för att du betalat medlemsavgift/arbetat.
Om du är delaktig i en gemensam bryggd ska du, i lagens mening, själv tillsätta jästen för att det ska vara ditt öl. Det är samma sak som att när jästen nuddar vörten är det en beskattningsbar produkt och om du ska göra något komersiellt med den behöver du ett skatteupplag och tillstånd.

Jag har för mig att Lövstaölets vänner gör precis så. Man brygger gemensamt och betalar för att få vört och jäst att ta med hem.



Tack för det! Bra svar!

Då är det inget problem att göra ett fat öl till en polares bröllop om man inte får pröjs för det? Skulle polaren ge mig en säck malt lite humle och jäst så är det väl ok,eller?
TheMadHopper
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2014-10-07 10:19

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav Bee » tisdag 2014-10-07 13:35

Det ingen vet har inte hänt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav svensson.lu » tisdag 2014-10-07 13:40

Det är bara att säga att jag sa att det var ok ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav dernebo » tisdag 2014-10-07 13:45

Kanon! Då har vi ju svaret. ;) "Klart vi har tillstånd. svensson.lu har lovat. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav TheMadHopper » tisdag 2014-10-07 13:49

Hahaha bra! Blame it on svensson.lu!
TheMadHopper
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 2014-10-07 10:19

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2014-10-07 19:37

TheMadHopper skrev:
Då är det inget problem att göra ett fat öl till en polares bröllop om man inte får pröjs för det? Skulle polaren ge mig en säck malt lite humle och jäst så är det väl ok,eller?


Nepp. Så länge du inte får betalt eller delar ut ölen till minderåriga går det bra, det är egentligen din kompis öl då det är hans malt och humle. Sen att det blev över av både malt och humle kan inte du rå för. Det är ju storlekarna på förpackningarna som styr det. Sen får det kanske inte ske allt för ofta :wink:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Dela på bryggkostnaden

Inläggav bryggapa » onsdag 2014-10-08 10:12

Som jag har förstått det, men jag kan förstått fel, så är det ok att bjuda på på hembryggd öl. Om sedan din kompis är schysst och bjuder dig på malt, humle osv, så ska det vara helt ok, så länge det inte är en förutsättning.
Dvs
-Bjuder du på en hembryggd?
-Absolut!
-Härligt! Jag tar med snacks!

Bör vara helt ok

-Bjuder du på en hembryggd?
-Absolut, men bara om du tar med snacks!

Inte ok

Jag har har ingen koll på lagen själv, utan det är som sagt den uppfattningen jag fått, så det är fullt möjligt att jag har fel.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster