Bryggdag

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bryggdag

Inläggav Judgecc » tisdag 2017-06-06 17:42

@pilsnerkokarenBild
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Bryggdag

Inläggav rili » tisdag 2017-06-06 19:00

@Judgecc :lol:
... vart är världen på väg... pilsnerkokaren blir ipakokaren...
O tempora, o mores...
rili
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2015-02-10 17:18

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-06-06 22:11

Ska väl inte skryta med att jag bryggt en IPA så där direkt. Det blev väl mer en session IPA på 3,6% ABV och 49 IBU.
Men det var väldigt mycket humle mot vad jag brukar använda :D
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav Pistol_76 » onsdag 2017-06-07 21:40

Smancho skrev:Här bryggdes det en apa som kanske landar mer åt dipa..
Citra som humle och mosaic som torrhumling.

Bubblar på som aldrig förr..

Bild
Bild
Bild


Vad är isoleringen till för? Mvh Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Bryggdag

Inläggav Bee » onsdag 2017-06-07 23:49

Pistol_76 skrev:Vad är isoleringen till för? Mvh Peter

Minska värmeförluster vid mäskning, påskynda uppkok och/eller förbättra ett dåligt kok.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Weizen

Inläggav Snow » söndag 2017-06-11 21:01

Bryggdagen gick bra, satte värmen 5 grader över måltemperatur under värme fasen mellan rasterna, och ställde om när måltemp nåtts. Tog ca tio minuter för lika många grader.
Detta funkade kanon verkligen kanon. Inser dock att jag måste få lite mer ordning i brygghörnan, ser ut som ett bombnedslag :roll:

:roll: Har ingen aning om vad jag landade på för OG, slog sönder hydrometern under förberedelserna.
Sparade lite så jag kan kolla när jag införskaffat en ny, men smakar som 1,060 :)

Lyckades oxå pitcha jästeslurryn i 25 grader hoppas det inte blir knas, vad tror ni?
En annan fråga, jag får massa "frön" från malten i vörten efter mäskning, försöker sila av dessa i början på
koket, är detta något som alla får i ett bryggverk?

När man kör mäskning i separat kärl med lakning får man ju inte detta, då är vörten
glasklar.
frön.JPG
Frön, skal eller vad tusan det nu är


Mäskschema.JPG
Mäskschema


Recept.JPG
Recept

bryggverket.JPG
Bryggning
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-07-02 13:14

Gjorde en fulltest på allkoktion igår :oops: (Istället för dekoktion)
Bryggde en Tuborg klassik klon och hade mäskat klar och skulle bra höja till 78° för lakning. Det var då jag började pyssla med något annat :( Om malten kokte i 10 eller 20 minuter innan jag reagerade vet jag inte. Ölen är i jäskärlet nu och jag får väl se hur mycket taniner jag fick ur skalen innan jag lakade.

IPA:n blev mycket god enligt sambon, mäskade på 70° så den landade på 3,1% Vilket är helt OK.
Fredrik, det står en flaska till dig på jobb om du har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav Fredrik Bergkvist » tisdag 2017-07-04 12:09

Pilsnerkokaren skrev:Gjorde en fulltest på allkoktion igår :oops: (Istället för dekoktion)
Bryggde en Tuborg klassik klon och hade mäskat klar och skulle bra höja till 78° för lakning. Det var då jag började pyssla med något annat :( Om malten kokte i 10 eller 20 minuter innan jag reagerade vet jag inte. Ölen är i jäskärlet nu och jag får väl se hur mycket taniner jag fick ur skalen innan jag lakade.

IPA:n blev mycket god enligt sambon, mäskade på 70° så den landade på 3,1% Vilket är helt OK.
Fredrik, det står en flaska till dig på jobb om du har vägarna förbi.

Kommer i kväll vid 17 & tar med mig något att kontra med

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2017-08-16 22:01

Det där med att man inte får gå över 80° när man mäskar kommer jag nog ta med en stor nypa salt i fortsättningen.
Min allkoktionbryggning blev inte alls så sträv/kärv av tanninerna som jag trodde trots att jag avslutade mäskningen med 10-20min stormkok. Den smakar möjligen lite mer som en köpeklassik än vad den brukar göra.

Nu är den på flaska och kommer att drickas upp varenda en.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav assistredo » måndag 2017-08-21 15:58

Pilsnerkokaren skrev:Det där med att man inte får gå över 80° när man mäskar kommer jag nog ta med en stor nypa salt i fortsättningen.


Man går väl alltid över 80 för en del av mäsken när man gör dekoktioner och en "allkoktion" torde inte ge några problem heller som synes. Det är väl bara vid lakning över 78 som det kan bli problem. Jag hade faktiskt själv planerat för att göra allkoktioner för att se hur det skulle bli. Kanske mindre klöddigt än vanliga dekoktioner. Jag har inte varit orolig för skalkärvhet i det fallet. Jag skulle dock låta temperaturen sjunka innan lakning.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bryggdag

Inläggav ekstedt » måndag 2017-08-21 19:38

assistredo skrev:
Man går väl alltid över 80 för en del av mäsken när man gör dekoktioner och en "allkoktion" torde inte ge några problem heller som synes. Det är väl bara vid lakning över 78 som det kan bli problem. Jag hade faktiskt själv planerat för att göra allkoktioner för att se hur det skulle bli. Kanske mindre klöddigt än vanliga dekoktioner. Jag har inte varit orolig för skalkärvhet i det fallet. Jag skulle dock låta temperaturen sjunka innan lakning.


Precis, det är kombon högt pH och hög temperatur som är problemet. Jag fick anmärkningar på astringens i domarprotokollen för en ipa när jag var ganska färsk hembryggare. När jag då kollade min termometer så visade den 5 C för kallt, så jag hade mäskat och lakat 5 C varmare än avsett.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bryggdag

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-08-27 10:31

Idag är det bygg och bryggdag.
En stycken hof klon ska bryggas och en form till ett betonggolv som ska byggas :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » söndag 2017-08-27 15:16

Pilsnerkokaren skrev:Idag är det bygg och bryggdag.
En stycken hof klon ska bryggas och en form till ett betonggolv som ska byggas :)


Lycka till, brukar oxå göra en sån kombo, förra veckan blev det en Stout, kombinerat
med en utomhustrappa, båda blev kanon.

Bryggde igår, en Amber Ale, det mesta krånglade, men det blir nog öl av den iallfall.

Idag var det Triathlon dag, jobbigt :roll:
Cheers!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » lördag 2017-09-23 19:58

Bryggdag igen : 8)
Idag (och imorgon) ska det bryggas en Jul Bock.

Mäskar idag och kokar imorgon.
Malde 12kg malt på 60 min i krossen med nya drivningen. Det blir helt annorlunda kross nu, hela skal och
mycket bra kross. All malt fick plats i tratten, helt kanon!

Började dagen med att montera en silduk under det hålade locket. Hade beställt från Ebay och klipte och skruvade lite.
Det hela blev helt kanon. Körde stegmäskning som funkade bra, 50, 68,8 och 76. Det enda som var lite konstigt var kraftig skumbildning under mäskning. Nästan som ett hotbreak, någon som har en idé om vad det kan bero på?
Kok imorgon får se om det går bra.
Bilagor
skum.JPG
Skumt bokstavligen
Silduk.JPG
Ny Silduk
Sildukmontage.JPG
Mont Silduk
Kross.JPG
kross
JulbockD.JPG
Jul Dubbelbock
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Bryggdag

Inläggav Snow » söndag 2017-09-24 21:43

Dag två funkade enligt plan tycker jag om man bortser från att jag fick lite för mycket trubb tycker jag, 6liter på 40 liter grönöl efter kok.
:?: Vad brukar ni ligga på?

Sen kan jag konstatera att givarna och/eller cpu för Stc1000 inte riktigt håller måttet i precision. Det är väl inte någon super överraskning egentligen, men ändå.
Kalibrerade mina två enheter som kontrollerar temp under mäskpipan och i toppen på mäsken.
Kalibrerade den så dom gick lika vid 16 grader. Fick för mig att kolla igen vid kok, och uppe vid 100, så diffar det 5 grader
mellan enheterna och båda visar ca 2 grader för lågt. Här blir det tillbaka till ritbordet och fundera på vad jag ska styra med istället eller om jag ska byta givarna, börjar nog i den änden och gör en ordentlig koll i hela spannet upp till kok.

Fortfarande lite för varmt kranwasser för att kyla till lager temp vid pitch, kylde längre än vanligt men landar ändå på ca 19 vid pitch.
Hoppas jästen inte får spunk av det..... Mangroves Bavarian Lager.

:?: Är det bättre att ställa jäskärlet på kylning några timmar innan man pitchar?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster