hizzle skrev:Känns som att en sådan här tråd får väckas va?
Bryggeriet har stått 99% klart alldeles för länge så det var dags att slutföra och prova om det fungerar. Bryggde Humlegårdens West Coast IPA i helgen, men vill inte ta några risker såhär med "ny" utrustning så tillförde humlen som var avsedd för torrhumling i bittergivan istället.
Hade lite inledande temperaturproblem. Värmde upp till 72° i HLT, men efter att ha skjutsat över det MLT så landade det på ungefär 60° istället för 67° som jag ville. Jag kom dock ganska snabbt upp i temperatur efter att ha cirkulerat genom HLT i några minuter. Lakade med 77°.
Cirkuleringen avstannade flera gånger så var tvungen att röra ordentligt i maltbädden. Jag har en LeuterHelix i botten men funderar på om jag ska komplettera med en falskbotten. Tillförde den cirkulerade vätskan via en silikonslang men kanske ska fundera på någon form av dusch? Vill förstås ha en jämn genomströmning.
Jag siktade på att börja koket med 25 liter men kom nog i underkant. Efter kok hade jag 16 liter kvar 1062-isch. Skulle varit 20 liter 1056-isch. Så verkar ok.
Bättre lycka nästa gång!
Fånigt att man bara får ladda upp 256kB. Det är 2020 nu.
Inte utan att man blir lite avundsjuk på dina prylar. Såg rejält ut!
Idag har jag bryggt ESB. Maris Otter som basmalt, knappt 8% karamellmalt, 1% chokladmalt och 5 % råsocker. EKG och fuggle som krydda. 43 liter med OG 1.056 och dryga 40 IBU hamnade i tunnan.
Jästen var för första gången från Imperial, deras A09 PUB. Som vanligt så vill man ju veta direkt hur resultatet blir
Kommer troligen torrhumla med det som återstår av EKG:n, pallar inte massa småslattar av humle i frysen.