Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Smancho skrev:Här bryggdes det en apa som kanske landar mer åt dipa..
Citra som humle och mosaic som torrhumling.
Bubblar på som aldrig förr..
Pistol_76 skrev:Vad är isoleringen till för? Mvh Peter
Pilsnerkokaren skrev:Gjorde en fulltest på allkoktion igår (Istället för dekoktion)
Bryggde en Tuborg klassik klon och hade mäskat klar och skulle bra höja till 78° för lakning. Det var då jag började pyssla med något annat Om malten kokte i 10 eller 20 minuter innan jag reagerade vet jag inte. Ölen är i jäskärlet nu och jag får väl se hur mycket taniner jag fick ur skalen innan jag lakade.
IPA:n blev mycket god enligt sambon, mäskade på 70° så den landade på 3,1% Vilket är helt OK.
Fredrik, det står en flaska till dig på jobb om du har vägarna förbi.
Pilsnerkokaren skrev:Det där med att man inte får gå över 80° när man mäskar kommer jag nog ta med en stor nypa salt i fortsättningen.
assistredo skrev:
Man går väl alltid över 80 för en del av mäsken när man gör dekoktioner och en "allkoktion" torde inte ge några problem heller som synes. Det är väl bara vid lakning över 78 som det kan bli problem. Jag hade faktiskt själv planerat för att göra allkoktioner för att se hur det skulle bli. Kanske mindre klöddigt än vanliga dekoktioner. Jag har inte varit orolig för skalkärvhet i det fallet. Jag skulle dock låta temperaturen sjunka innan lakning.
Pilsnerkokaren skrev:Idag är det bygg och bryggdag.
En stycken hof klon ska bryggas och en form till ett betonggolv som ska byggas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster