Kooperativt Bryggeri

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kooperativt Bryggeri

Inläggav Morgan » måndag 2013-08-05 16:12

Jag har fått en liten idé...

Skulle det gå att starta ett "kooperativt bryggeri"? Ett fungerande kommersiellt bryggeri men med väldigt många bryggmästare. Tanken är att låta hembryggare få en chans att brygga små satser som sen säljs i deras namn, men i bryggeriets regi. Att hela tiden ha stor variation i utbudet pga små batcher, perfekt för flasköl och "gäst-tappar".

Vari ligger begränsningarna i hur man får producera alkohol om man har licens för det? Kan man vara många som brygger och tillsammans äger ett kommersiellt bryggeri?

Jag tänker mig ett bryggsällskap som har ett gemensamt intresse och har en lokal tillsammans. På det här sättet kan man ha en bra plats att vara på och dela på kostnader. Man borde även kunna hembrygga i lokalerna eftersom jag sett på hur ett bryggeri sålde vört till privatpersoner. Som jag förstår det säljer de ju då inte alkohol.

Det primära är alltså inte att göra vinster utan att ha en plats att vara och utvecklas och även ha möjlighet att prova att sälja nåt man själv utvecklat. Det borde finnas ett antal intresserade hembryggare i Göteborg, eller vad säger ni?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Qarantän » måndag 2013-08-05 17:13

Om det skulle gå att få till är jag mycket intresserad.
Qarantän
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2013-03-06 13:56

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav gedman » tisdag 2013-08-06 00:32

Självklart går detta att göra, det finns inga regleringar för hur ägarskapet måste se ut, annat än att det är en juridisk person. Ni behöver inte ens göra det som ett kooperativ, en ideell förening duger gott. Problemet ligger väl snarare i att det kräver litervis av blod, svett och tårar innan man kan börja producera litervis med öl. Men hittar du ett gäng som kan tänka sig att offra några hundra timmar för att starta upp vore det nog fantastiskt!

Ett tips är att ringa några av dem som nyligen startat upp, till exempel Bosse Bergenståhl som drev Hembryggaren innan oss. Men hembryggare som blivit kommerisiella finns det ju gott om, så du hittar nog snabbt någon som avråder dig att någonsin närma dig att öppna bryggeri. :D
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav martinb » tisdag 2013-08-06 08:00

Flyttade tråden till relevant kategori :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Morgan » tisdag 2013-08-06 08:05

Det där med blod svett och tårar hade jag redan räknat ut. Då är det ju skönt om man är ett gäng som kan dela bördan. Finns det något trevligt bryggsällskap i göteborg som kanske tillochmed har en lokal?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav gedman » tisdag 2013-08-06 09:31

Till att börja med bör man nog ta reda på vilka krav en sådan lokal bör ha, innan man ger sig in i att leta. Möjligheten till livsmedelsklassning är det första men sedan tillkommer garanterat en lång rad andra myndighetsbestämmelser om utformning. Jag har för mig att bryggmästaren på Malmö Brygghus vid en tidpunkt konstaterade att han hade 27 tillstånd men fortfarande inte bryggt en enda liter öl...

Som sagt: se till att prata med någon av alla de hembryggare blivit kommersiella - de kan säkert ge många bra tips att börja med!
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Morgan » tisdag 2013-08-06 16:03

Och då är det ju bra om man börjar i rätt ände. För att slippa dra på sig stora hyreskostnader är det bra om lokalen är mer eller mindre gratis och att man kan få renovera den fritt. Det är också bra om man är ett gäng som satsar tillsammans och man behöver ju aldrig gå över till kommersiell bryggning, men det är ju bra om man förberett lokalen hyfsat seriöst iaf.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav gedman » onsdag 2013-08-07 07:46

Om det faktiskt är det egna bryggandet som är i fokus tycker jag ni kan ta ett snack med Lövstaölets vänner också, de har ett stort bryggeri som de brygger gemensamt i och delar på vörten.

Uppdatera gärna om ni kommer framåt!
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Morgan » onsdag 2013-08-07 08:28

Det är precis nåt sånt jag tänker mig Gedman! Dessvärre finns jag i andra änden av landet, Göteborg. Vad finns häromkring? Jag är numera ensam bryggare med ett stort intresse.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Lysis » torsdag 2013-08-08 20:40

Jag skulle vara intresserad av att medverka i ett sådant upplägg. Har bryggt ett 20-tal gånger hemma under drygt ett år nu och känner att det är dags att gå vidare i ölbryggarkarriären. Har en hel del planer på att skapa ett litet bryggeri hemma, men detta kunde ju vara ett alternativ!
Glad Amatör!
Lysis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2012-08-08 13:46
Ort: Torslanda

Re: Kooperativt Bryggeri

Inläggav Morgan » torsdag 2013-08-08 23:01

Lägg till mig på facebook (morgan ingemarsson) eller ring 0706885605 om du vill brygga nån gång.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron