Att imponera på en ölnörd

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Att imponera på en ölnörd

Inläggav romdrickaren » måndag 2013-04-22 20:49

Hej!
Som mitt nick antyder är jag inte så kunnig på det här med finöl. Jag har dock en vän som är det och tänkte bjuda honom på födelsedagsmiddag nu på lördag.
Varmrätten är redan spikad och inhandlad men jag tänkte bjuda på gott öl och gärna en passande förrätt till ölen.
Han gillar amerikanska mikrobryggerier, Rogue Double Chocolate Stout och gav Mohawk Whiteout Stout vid årets julölsprovning. Bara så att ni ska få några referenser.
Ge mig gärna tips på kul öl med kul mat som jag kan servera honom. Jag bor i Stockholm så jag kan ta mig till en mängd systembolag men jag tror inte jag hinner beställa hem något som inte finns hemma.

Tack på förhand
romdrickaren
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2013-04-22 20:32

Re: Att imponera på en ölnörd

Inläggav martinb » tisdag 2013-04-23 07:54

Vad är det för mat som serveras? Alltid svårt att få till bra pairings om man inte vet menyn ;) Å andra sidan, det kan vara rätt svårt att göra det även om man vet menyn.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Sv: Att imponera på en ölnörd

Inläggav Bee » tisdag 2013-04-23 09:00

Schlenkerla Rauchbier och ostbricka gillar jag. Men det kanske är en konstig kombination.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Att imponera på en ölnörd

Inläggav romdrickaren » tisdag 2013-04-23 20:15

Min tanke var att köra en förrätt (vilken som helst) tillsammans med öl. Varmrätt är satt sedan tidigare och det blir Hälleflundra med kantarellrisotto och krondillscreme. Till detta tänkte jag köra vitt vin så jag faktiskt tror att det blir svårt att kombinera med öl.

Ge mig tips på förrätt så lagar jag den och säg mig vilket öl jag ska köpa.

Tack för tipset med ostbrickan! Det här Schlenkerla Rauchbier..... Hittar jag det på välsorterade bolag???
romdrickaren
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2013-04-22 20:32

Re: Att imponera på en ölnörd

Inläggav Kenneth » tisdag 2013-04-23 20:39

En veteöl passar bra till fisk, du har syran och sötman som matchar hälleflundran.
Alternativt en "suröl" som en geueze tror jag också skulle fungera till fisken.

Till desert så fungerar något chokladigt tillsammans med porter utmärkt.
Suffolk Stock ale och vällagrad ost, typ västerbotten eller grönmögelost, tyvärr så finns den bara på beställning.
Annars något sött tillsammans med ett fruktöl av något slag fungerar också bra.
En förrätt skulle kunna vara ostron o porter som är en klassisk kombination, mycket porter blir det :D

Jag tycker att man ska undvika alltför beska öl tillsammans med mat, det kan bryta sönder smakerna från maten.
Möjligen en rejält kryddig historia eller en rejäl köttbit skulle kunna fungera till beska öl.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Sv: Att imponera på en ölnörd

Inläggav Bee » tisdag 2013-04-23 23:13

romdrickaren skrev:Tack för tipset med ostbrickan! Det här Schlenkerla Rauchbier..... Hittar jag det på välsorterade bolag???

Den finns på mitt bolag iaf... Men du kanske vill prova innan du serverar det. Jag gillar kombinationen men det betyder inte att den är klockren för alla.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Att imponera på en ölnörd

Inläggav Getingen » tisdag 2013-05-07 20:24

Jag tycker Saison är klockrent till fisk. Vet inte om jag är ensam om det :)

Nu blev det ju kollikrav på dupont men Brekeriet Saison finns att beställa om du gör det innan månaden är slut. Annars finns Boulevard Brewing Tank 7 Farmhouse Ale.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster