Frågor till hembryggare

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Frågor till hembryggare

Inläggav Nitroxaddict » onsdag 2021-02-10 15:23

Hej!
Jag är inte hembryggare själv, men jag håller på med ett digitalt designprojekt som riktar sig till hembryggare och skulle gärna få lite input från er rutinerade bryggare. Så om ni har tid och lust så får ni hemskt gärna svara på frågorna nedan! Jag har inget intresse av personuppgifter och de svar jag får in (tack på förhand!) kommer sparas anonymt.

1. Hur länge har du bryggt egen öl?
2. Hur väljer du recept?
3. Är du intresserad av att ta del av recept från något bryggeri?
4. Var hämtar du inspiration/kunskap när du brygger?
5. Vilka är dina favoritbryggerier?
6. Vad är lättast/svårast att brygga?
7. Vad i processen är lättast/svårast?
8. Känner du till/använder du dig av några applikationer/forum inom öl och bryggeri?

Stort tack till alla som vill bidra! Ha en fin dag!
Nitroxaddict
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-02-10 15:21

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav Snow » onsdag 2021-02-10 20:41

Nitroxaddict skrev:Hej!
Jag är inte hembryggare själv, men jag håller på med ett digitalt designprojekt som riktar sig till hembryggare och skulle gärna få lite input från er rutinerade bryggare. Så om ni har tid och lust så får ni hemskt gärna svara på frågorna nedan! Jag har inget intresse av personuppgifter och de svar jag får in (tack på förhand!) kommer sparas anonymt.

1. Hur länge har du bryggt egen öl? Fem år ca
2. Hur väljer du recept? Beroende på vad som behövs och vad jag vill ha, lite årstidsbaserat
3. Är du intresserad av att ta del av recept från något bryggeri? Kan ju vara kul att se vad favoriterna innehåller
4. Var hämtar du inspiration/kunskap när du brygger? Jag vet inte riktigt
5. Vilka är dina favoritbryggerier? Oppigårds, Sigtuna, Broklynn
6. Vad är lättast/svårast att brygga?En IPA / En riktigt riktigt bra IPA
7. Vad i processen är lättast/svårast? Dricka / Nydana sig att hitta nya brygder som är riktigt bra utifrån nytänkande
8. Känner du till/använder du dig av några applikationer/forum inom öl och bryggeri? BS

Stort tack till alla som vill bidra! Ha en fin dag!


/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-02-10 21:05

Kul grej! Spännande att få läsa lite om vad andra på forumet svarar på detta. Vad är tanken ska bli av med projektet?

1. Ca 2 år
2. Brygger utifrån årstid och vad jag tycker om för tillfället. Lageröl går alltid åt i mängd så det står också alltid i bryggkalendern.
3. Nej, inte direkt.
4. Inspirationen kommer från vilka kvalitéer jag föredrar i aktuell stil.
5. Ayinger, Fuller's och Nynäshamns Ångbryggeri.
6. Lättast är nog godtycklig amerikansk/engelsk ale och svårast skulle jag säga är lageröl med hög alkoholstyrka.
7. Precis som Snow, lättaste är att dricka. Annars skulle jag säga att koket är väldigt enkelt. Låta det stå och puttra helt enkelt. Svårast är göra pålitliga mätningar.
8. Jag använder en uppsjö av forum och appar för bryggning.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav Robert » fredag 2021-02-12 17:16

Hej!

1. Hur länge har du bryggt egen öl? I 5-6 år
2. Hur väljer du recept? Beroende på årstiden. Ljusare öl under sommaren och mörkare under vintern.
3. Är du intresserad av att ta del av recept från något bryggeri? Absolut! Brygger gärna kloner på öl jag tycker om.
4. Var hämtar du inspiration/kunskap när du brygger? Från en del böcker jag har köpt på mig och ibland utifrån vad jag har för ingredienser hemma.
5. Vilka är dina favoritbryggerier? Ryssby Bryggeri, Örebro Brygghus, Oppigårds, m.fl.
6. Vad är lättast/svårast att brygga? De flesta med malt och bara ett par humlegivor/Alkoholstarka (t.ex. Barley Wine och liknande) samt en riktigt god öl med låg alkoholhalt.
7. Vad i processen är lättast/svårast?Tycker inte att något är så svårt egentligen. Det gäller bara att vara noggrann. Rengöringen är viktigast.
8. Känner du till/använder du dig av några applikationer/forum inom öl och bryggeri? Läser i forum på nätet.
"Livet är för kort för att dricka dålig öl!"
Användarvisningsbild
Robert
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-07-04 15:14

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav martinb » fredag 2021-02-12 17:50

1. Hur länge har du bryggt egen öl? Sedan 2009.
2. Hur väljer du recept? Gör recept själv. Vad för öl beror lite på vad som man är sugen på.
3. Är du intresserad av att ta del av recept från något bryggeri? Nja. Inte direkt, men alltid intressant att se som referens.
4. Var hämtar du inspiration/kunskap när du brygger? Böcker/erfarenhet
5. Vilka är dina favoritbryggerier? Alldeles för många.
6. Vad är lättast/svårast att brygga? Tekniskt sett är det inget direkt som diffar mellan stilar. Jobbigare ibland ifall man ska dekoktionsmäska.
7. Vad i processen är lättast/svårast? Lättast? Vettetusan. Svårast? Repeterbarhet
8. Känner du till/använder du dig av några applikationer/forum inom öl och bryggeri? Japp. Skriver alla recept i Excel. Använde Beersmith mellan 2009 och 2011.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav erno » fredag 2021-02-12 22:55

1. Hur länge har du bryggt egen öl?
Sedan 2014.
2. Hur väljer du recept?
Skapar egna recept utifrån säsong, eventuella tävlingar och/eller påtryckningar från omgivningen. Försöker använda mig av, i så stor utsträckning som möjligt, ingredienser jag har koll på så att jag vet ungefär var det hamnar.
3. Är du intresserad av att ta del av recept från något bryggeri?
Det är alltid bra med inspiration från en öl med en bra maltnota eller ett bra humleschema.
4. Var hämtar du inspiration/kunskap när du brygger?
Litteratur och online, t.ex BYO eller här på SHBFs forum.
5. Vilka är dina favoritbryggerier?
Ayinger, 3 Fonteinen och Rodenbach.
6. Vad är lättast/svårast att brygga?
Jag tycker att det är svårast att få till en riktigt bra IPA. Syre är knepigt. Tycker att det brukar gå smidigt att dra ihop en god Pale Ale.
7. Vad i processen är lättast/svårast?
Svårast är att kunna brygga samma öl på samma sätt flera gånger. När rutinerna sitter tycker jag att det är "lätt" att brygga öl över huvud taget. Sedan handlar allt därefter om att finslipa detaljer.
8. Känner du till/använder du dig av några applikationer/forum inom öl och bryggeri?
Använder Brewfathers app och kollar SHBFs forum regelbundet. Förutom dem har en hel drös andra forum och hemsidor swishat förbi under årens lopp.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Frågor till hembryggare

Inläggav Nitroxaddict » söndag 2021-02-21 16:36

Hej igen!

Tack för alla svar! Jag var otydlig i min beskrivning av projektet, och för er som undrar är detta första steget i ett examensprojekt på programmet Digital Design på Högskolan Kristianstad.
Det har varit både intressant och lärorikt att få läsa era svar och kommentarer och jag kommer nu ta informationen med mig för att påbörja designprocessen med att ta fram en digital tjänst som ska fungera som en plattform där hembryggare och mikrobryggerier kan mötas i ett gemensamt inspirations- och kunskapsutbyte. Jag återkommer eventuellt med fler frågor senare i projektet, och om intresset finns så kan jag givetvis dela med mig av slutresultatet här på forumet efter deadline i juni.
Så, stort tack igen till alla som bidrag med sina svar!

Allt gott!
Nitroxaddict
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2021-02-10 15:21


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster