Ölbryggning och fermentering

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölbryggning och fermentering

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-08-01 20:01

Borås Högskola hade en sommarkurs på 5 HP i år som hette Ölbryggning och Fermenter ing. "Läste" kursen och är oerhört besviken. Är det någon annan här som också läst den och hur var isf er upplevelse av kursen?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Ölbryggning och fermentering

Inläggav hizzle » tisdag 2020-08-18 16:30

Nu blev jag nyfiken. Jag antar att du läste på distans? Vad var innehållet och varför är du besviken?
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Ölbryggning och fermentering

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-08-19 21:27

Svårt att beskriva. Tittade bara på första föreläsningen, halva andra och tentade av det senare. Föreläsarna läste bara rakt av från en powerpoint. De som hade kursen verkade dessutom ganska okunniga. Det kändes som att de blev satta på kursen för att fylla ut sin timplan utan att ha någon förkunskap. Förmodligen hade de hittat någon utdaterad brygglitteratur någonstans som de sedan använde som grund för undervisningen. Vidare var upplägget väldigt oseriöst. Det var enbart föreläsningar och ingen litteratur. Det var en tenta som enbart gick att få godkänt på med flersvarsfrågor utan några som helst textfrågor. Själva tentafrågorna i sig var väldigt ofta otydliga med vad de ville eller rent av felaktiga. Jag fick göra om den andra tentan fyra gånger för att jag fick fel när jag egentligen svarade rätt. Att man ens får göra om en tenta genom att trycka på en knapp är i sig konstigt.

Ett exempel är en fråga i stil med "När i processen tillsätts humle". Svarsalternativen var (notera att många frågor hade flera korrekta svar, i vissa fall behövdes till och med alla rutor kryssas i): i koket, i jäskärlet, i whirlpool, och under mäskning. Rätt svar enligt tentan var "i koket". Jag använder väldigt sällan humle i whirlpool eller som torrhumle men det är samtidigt ett väldigt vanligt förfarande, särskilt som IPA är den förmodligen största stilen bland hantverksölen. En annan fråga handlade om vatten där tentan ville att man skulle svara att man ska ha medelhårt vatten. Jag fick fel när jag svarade att hårdheten inte spelar någon roll. En annan konstig grej var att de överskattade betydelsen av lagring. Där ansåg den som gjort tentan att veteöl definitivt måste lagras och att det är en process som inte är "optional". Det kändes nästan som att var tredje fråga antingen var otydlig, konstigt ställd eller rentav fel. Självklart hade jag fel även på andra frågor som gällde exempelvis kemiska formler och dylikt men poängen är att jag vid varje försök föll på flera frågor jag borde fått rätt svar för.

Efter ett av försöken var jag så irriterad att jag skickade ett långt mail till kursansvarig som jag i efterhand insåg var en virtuell handgranat där jag bland annat ifrågasatte kompetensen hos de som undervisade. Fick ett ganska syrligt svar tillbaks x)

Summa kardemumma: Väldigt tydlig brist på engagemang från kursadministratörernas sida. Föreläsarna kan inte ha ägnat särskilt mycket tid till att förbereda och spela in sina föreläsningar. Tentan var väldigt slarvigt utformad och kunskapen hos den som gjorde tentan var förmodligen lägre än hos någon som bara läst "How to Brew".
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster