Pitch-temp lager & rehydrering?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Pitch-temp lager & rehydrering?

Inläggav Hassel » måndag 2020-06-08 20:14

Hej,
Funderar över hur ni som kan gör? Lindh tex skriver att han pitchar vid 10c, men om man rehydrerar så gör man det vid typ 25-30c. Hur gör ni då? Jag häller i vid typ 19c på vörten och hoppas på det bästa. Hittills har det funkat. Gör ni kylskåpskall förkultur? Andra knep?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hassel
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 2018-10-01 09:17
Ort: Enköping

Re: Pitch-temp lager & rehydrering?

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-06-08 23:54

Det finns inte direkt någon konsensus om hur man ska göra. Vissa pitchar vid högre temperaturer för att få en bra, snabbt och säker start på jäsningen medan andra menar att det ger upphov till oönskade smaker i ölet och därför pitchar vid jästemp. Själv pitchar jag varmt för att jag brygger i en lokal som jag åker kollektivt till. Då vill man inte lägga ner ett par extra timmar i väntan på att det ska kylas ner. Ren bekvämlighet. Hade jag bryggt hemma hade jag kallpitchat. http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fe ... m_pitching
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pitch-temp lager & rehydrering?

Inläggav Perwaste » tisdag 2020-06-09 07:47

Oftast använder jag flytande jäst, och då med förkultur.

När jag har minnet med mig kommer jag ihåg att starta förkulturen i tid, och då står den ett par dagar i en sådär 12-14 grader. Men om jag inser att jag missat det får det bli i 19-21 grader något dygn istället. Men i båda fallen är jag hyfsat noga med att både förkulturen och vörten har närapå samma temperatur, +/- några grader, vid jästningen.

Kör jag med torrjäst åker den i när vörten gått ned till ca 20, och fortfarande är i kylning, och det blir för min del över natten för de sista 10 graderna, eller så tar jag det på morgonen när det kommit ned till 10 ca. Samma där med att ha torrjästen och vörten i ungeför samma temp vid jästningen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Pitch-temp lager & rehydrering?

Inläggav skyking » tisdag 2020-06-09 08:32

Är det inte så att pitchraten och jästens status har en betydelse för om det är smart att pitcha vid 10C? Att pitcha vid 10C skulle bli kontraproduktivt om jästmängden inte är tillräcklig och jästen inte är riktigt pigg.

När det gäller rehydrerad torrjäst så har man ju sett till att man både har gott om jäst och dessutom att den är pigg. Då kanske den står emot chocken att hamna i 10C-ig vört bättre?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron