Lämplig mat till ölkväll

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lämplig mat till ölkväll

Inläggav skyking » lördag 2020-01-25 13:34

Jag tänkte bjuda hem bekanta på en ölkväll med syfta att frigöra lite fat så man kan börja brygga inför SM, men vad kan vara lämpligt att bjuda på för mat för folket? Upplägget är alltså att gästerna kommer och så tar man väl en öl eller två och sen äter något och sen fortsätter att dricka öl tills gästerna trillar hem (inget egentligt fokus på maten mao). De öl jag kommer ha att bjuda på är två IPA, Julöl, Bock, Best Bitter och Blonde, någon speciell tanke om vad för öl som skall drickas till maten finns inte utan var och en tar vad de känner för.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lämplig mat till ölkväll

Inläggav Perwaste » lördag 2020-01-25 21:45

Här tänker jag mig den enklaste ostbricka, eller kanske liten skagenröra, där en blonde gör sig bra tillammans. Eller en bitter till jordnöttern? Finncrisp i ugnen med riven parmesan?

Sen tar vi fram en burgundisk gryta (kött, eller vegetarisk, det senare är alldeles utmärkt) och då har vi ju IPA som understöd. Vad det nu är för smakinriktning på den, Och här kan ju en bock färga in rätt bra.

Jaha, kvar har vi nu Julölen. Varför inte en liten dessert med ckocklad till julölen. Kanske en kula glass med hjortronsylt till?

Bon appetit :)
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Lämplig mat till ölkväll

Inläggav skyking » söndag 2020-01-26 10:09

Perwaste skrev:Här tänker jag mig den enklaste ostbricka, eller kanske liten skagenröra, där en blonde gör sig bra tillammans. Eller en bitter till jordnöttern? Finncrisp i ugnen med riven parmesan?

Sen tar vi fram en burgundisk gryta (kött, eller vegetarisk, det senare är alldeles utmärkt) och då har vi ju IPA som understöd. Vad det nu är för smakinriktning på den, Och här kan ju en bock färga in rätt bra.

Jaha, kvar har vi nu Julölen. Varför inte en liten dessert med ckocklad till julölen. Kanske en kula glass med hjortronsylt till?

Bon appetit :)


Tack, men jag tror du missförstod upplägget. Tanken är inte att jag skall servera en sexrättersmeny och fylla mina gäster med mat. Tanken är att de skall dricka öl och förhoppningsvis tömma ett eller två fat. Det behövs med andra ord inte mat som passar ALLA öl jag har. Tänker det bör vara mat som INTE lägger sig som en klump i magen och hindrar fortsatt drickande utan snarare något som uppmuntrar dem att dricka efter maten också.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lämplig mat till ölkväll

Inläggav Bee » söndag 2020-01-26 10:57

Bock, Best bitter och Blonde passar ju till snacks då de är lite lättare på beskan.

IPA skär ju igenom de fetaste rätter med sin beska så pizza kan funka. Då kan ni variera också. Kan rekommendera Fontanas färdiga pizzabottnar för att snabbt kunna göra egen pizza till många. Tar 5 minuter i ugnen per pizza och man kan ha 2 i ugnen samtidigt.

Julöl är ju lite olika beroende på vad man bryggt, men om den är en maltig med rostade toner och kraftig beska så funkar det också med pizza.
Ni kan ju ha lite sill till förrätt, Jansonsfrestelse eller ansjovispizza så är det lite mer passande juligheten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lämplig mat till ölkväll

Inläggav seasteel » måndag 2020-01-27 09:19

Det här kan inte ens vara en fråga att diskutera. Beer and Burgers är ju lika tätt sammankopplade som Ronny o Ragge :D . Enkelt är det också, bara att ha grejerna hemma o så får alla montera sina egna burgare.
Vill du snoffsa till det lite kan du fixa Sliders,dvs miniburgare, men det är lite överkurs.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster