Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » söndag 2016-03-20 19:36

Efter att ha läst runt en massa så är det väldigt mycket snack om hur mycket det kostar att starta ett litet eget lagligt mikrobryggeri för att leverera till t.ex. restauranger, och alla verkar veta typ 1 av de 3000 summorna det kostar. Därför tänkte jag att det kunde vara vettigt att sammanfatta allting i en tråd, så man får lite överblick på det.

Med kostnader så antar jag att man har allt som behövs i materialväg, dvs. du har bryggverk, råvaror och en lokal som är redo att livsmedelskalassas!

Summorna som tillkommer är alltså:

Kostnaden att livsmedelsklassa en lokal+övriga kostnader från kommunen.
Skatteverkets kostnader.

Tanken var att endast ska samla och räkna ihop kostnaden i den här tråden, så det blir ännu lättare än att läsa på Wiki-sidan där jag upplever det lite oklart.

De kostnader jag hittills har letat rätt på är:
Registrering av lokal - 2.000kr
Registrering hos livsmedellsverket 1.050kr + en avgift som jag ej hittat mer info om.
Senast redigerad av Charlemagne söndag 2016-03-20 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » söndag 2016-03-20 20:37

Ja den frågan har jag också sökt svar på... men det finns ingen klar mall. Du får göra en verksamhetsplan "som alla andra" :-) och i den ta in allt som du behöver... bara börja skissa.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » söndag 2016-03-20 22:03

Falkens skrev:Ja den frågan har jag också sökt svar på... men det finns ingen klar mall. Du får göra en verksamhetsplan "som alla andra" :-) och i den ta in allt som du behöver... bara börja skissa.


Jag håller redan på! :wink:

Det jag inte hittar något om är denna "tillverkningsavgift" som man betalar årsvis till alkoholinspektionen/statens folkhälsoinstitut. 2001 verkade den vara väldigt dyr, sen står det att den har sänkts, men inget mer än så...

Blir till att maila dem imorgon och be om alla papper...
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » måndag 2016-03-21 09:20

Hoppas du vill dela med dig sen :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav alekks » måndag 2016-03-21 10:13

Charlemagne skrev:... så det blir ännu lättare än att läsa på Wiki-sidan där jag upplever det lite oklart. ...


Lite det som är vitsen med Wikin ;)
Om du sitter på information som kan göra sidan bättre så är det ett ypperligt tillfälle för dig att förbättra sidan med din information. :)

Bra initiativ iaf!
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » måndag 2016-03-21 13:12

Jag väntar på besked angående tillverkningstillståndets kostnad nu, och vad man behöver för tillstånd i övrigt. Kommer uppdatera allt eftersom jag hittar något!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav urkelme » måndag 2016-03-21 13:22

Du ska ha en godkänd lokal och utrustning att producera livsmedel i, och det är kommunen(miljö och hälsa) som står för det.
Sen ska du ha en lokal godkänd som skatteupplag, samt att du ska vara godkänd som upplagshavare, de 2 tillstånden söker du hos skatteverket..
Ett registrerat företag.
That's it

Vad allt det kostar har jag inte riktigt koll på.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav bryggapa » måndag 2016-03-21 14:42

Halloj!
Så, jag blev intresserad när jag såg att du var från Östersund (jag är också det). Och lade märke till att det har gått undan sedan ditt första inlägg för ~4 månader sedan :)
Jag förstår att du har passion för bryggning och det gillas! Jag hoppas också att du är medveten om vad du ger dig in på. Jag antar (och hoppas) att du läst på om vad det innebär (både i arbete och kronor) och att du är medveten om att även i bästa fall kommer dröja innan du ser svarta siffror.
Vill inte avskräcka, tvärtom om det är mikrobryggeri du brinner för, så önskar jag all lycka och framgång! Men med realistiska förväntningar ökar bara chanserna för att lyckas.

Vi har ju faktiskt ett antal mikrobryggerier i Jämtland. Räven och skatan, Jämtehed och Brande, Bakgården, KGB, Åre, m.fl. så det finns bra folk att förhöra sig med.

Vi har en facebook grupp 'Jämtlands hembryggare' (vilket är sanning med modifikation för hälften av medlemmarna har mikrobryggeri typ). Om du inte är medlem där, så skicka ett PM så löser vi det :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » måndag 2016-03-21 16:38

Jag måste erkänna att jag är den absolut sämsta personen i hela världen när det gäller att vara rimligt intresserad av någonting. Fastnar jag för något så är det halvkört sen...

Dock är det ju alltid kul att veta vad det är som krävs i kronor och ören för att starta sig ett litet bryggeri, och den dagen man väl skapar en öl som är helt fantastisk, då vet man precis vad som gäller.

Jag skickar ett PM angående gruppen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » måndag 2016-03-21 18:53

Japp, det är nog många som är intresserade av den excel filen ;-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-03-21 20:17

Alltså, jag har just startat upp mitt bryggeri. Kostnader förutom bryggutrustning som jag antar att du redan har är:

1, Iordningställande av lokal, vill du måla? Bygga arbetsytor etc.
2, Installation av larm, finns hos exempelvis securitas direkt. Kostar runt 8000 kr plus en månadsavgift på cirka 180 kr.
3, För godkännande av skatteupplag behövs det en säkerhetsdörr. Klass 3 går alltid bra, nya kostar runt 9000 kr om jag inte minns fel. Andra lösningar kan också godkännas, det är lite godtyckligt tydligen. Har du fönster kanske det ska vara galler på etc. Det vet jag inte säkert då jag inte har fönster i mitt bryggeri.
4, Livsmedelsklassningen är inte speciellt anal numera, kommunerna utfärdar inga tillstånd, men dom kan komma på inspektion oanmält. Det dom kräver är att det ska vara ytor som är lätta att göra rent och det ska finnas tillgång till vatten. Helst varmvatten.
5, Du behöver eventuellt en etiketteringsmaskin om du planerar att sälja på flaska, finns att köpa online från cirka 4500kr. Flaskor behöver du köpa också eventuellt, finns på http://www.flaskorburkar.se/ Billigast per flaska blir det om du köper en hel pall om 2400 st, kostar då 2.70 styck. Keykegs om du ska sälja på fat. Keykeg kostar cirka 13 euro styck plus ett fyllnads "startkit" på 170 euro. Frakten är rätt dyr 65 euro. Så vitt jag vet finns det ingen återförsäljare av keykeg i Svedala, borde höra med Humlegården om dom inte kan börja ta in.
6, Du kommer behöva trefas el med minst 16A. Vad kostar det att dra in/säkra upp etc.
7, Det är vad jag kommer på såhär snabbt på rak arm. Lägger till om jag kommer ihåg annat viktigt.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » måndag 2016-03-21 20:25

Rocksolid skrev:Alltså, jag har just startat upp mitt bryggeri. Kostnader förutom bryggutrustning som jag antar att du redan har är:


Okej, verkar som livsmedelsbiten är ganska enkel och billig då, sett ur en ölbryggares perspektiv.

Det som jag har förstått ska vara krångligast är väl egentligen hur du får din lokal till ett Skatteupplag. Vad har man för direkt kostnader/avgifter där? Om man fortsätter att räkna med att vi redan har larm, fina dörrar osv. Det är alltså bara summan vi ska betala till Skatteverket jag tänker på!

Excel-filen uppdateras löpande, tänkte lägga ut den när vi kommit någorlunda nära en slutgiltig summa! :D
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-03-21 20:38

Själva ansökan och med det godkännandet kostar ingenting.

Sen ska ju du som person bli godkänd också, mao inget kriminellt förflutet etc :wink:
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav urkelme » måndag 2016-03-21 23:33

Betalar du 2.7kr per flaska? Ink moms då hoppas jag? Longneck flaska?
Pma mig Rocken ifall du vill ha lite tips på andra ställen med billigare flaskor.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » tisdag 2016-03-22 09:08

urkelme skrev:Betalar du 2.7kr per flaska? Ink moms då hoppas jag? Longneck flaska?
Pma mig Rocken ifall du vill ha lite tips på andra ställen med billigare flaskor.


Varför göra den hemliga linjen mitt i. Är det inte bättre att lyfta ut detta så alla kan ta del av det? De som vill försöka ge sig på ett bryggeri för utrymme finns, det vet vi ju.
jag är jätte nyfiken på detta och jag följer denna tråd med stort nöje, jag är verkligen tacksam för de som vil ldela med sig av sin väg, sitt arbete för att på så sätt kanske underlätta för andra. Det är lite för mycket "uppfinna hjulet igen" i de här frågorna.

Men alla vill inte dela med sig, tyvärr men som sagt. Tack till er som väljer att göra det.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster