Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Falkens » måndag 2017-04-10 08:50

@mazzse

:evil: Nja, det där tycker inte jag var rättvist eller så har du tolkat mig fel! Jag har aldrig påstått att jag ska ha någons uppgifter, jag frågade efter en fil där alla parameter finns med så jag inte skulle missa något. Jag har som sagt aldrig påstått att den som delar med sig av filen också ska dela med sig av sina uppgifter.

Jag tycker inte din :wink: tillför att ditt inlägg var rätt i diskussionen och helt OK, jag tycker att du var dåligt förberedd och inte riktigt läst på. Så kom inte är och kasta skit på mig och påstå att jag skulle vilja ha någon annans "yoghurt" och glida räkmacka på det. Fan det är nästan så jag tycker att du ska be om ursäkt! Ditt dravel är ju som om alla skulle bygga sina saker själv, mälta sin malt själv, odla sin egen humle samt odla egen jäst men det funkar inte så utan man köper in sina saker för att underlätta sitt arbete. Ock om det skulle kännas bättre så kan jag betala för den filen :-) Jag betalade BeerSmith för deras arbete genom att köpa deras program men lägger man upp saker fritt att använda så ska man inte gnälla att folk använder det. Det handlar om en fil!! En Excel fil där det står "Flaskor: XX", "Malt: XX" "Humle:XX", "EL: XX" "Lokal:XX"

Jag vet inte om det är fler eller bara du men som jag antydde ovan, jag är ute efter en fil med de parameter som man kan behöva tänka på INTE vad andra bryggerier köper in eller betalar för saker. Så jag fattar inte vad det skulle göra för räkmacka eller "yoghurt" för mig, att ha den filen som någon gjort. Jag tror igen vinner eller förlorar på om jag glömmer etiketter i min fil eller jäst för den delen när jag skapar min "uträkningsfil".

Om man är orolig över att jag ska tjäna på att jag tagit del av en fil så bör man nog se över vad det är för öl man brygger. Problemet kommer inte vara filen utan snarare vilken öl man gör.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav skyking » måndag 2017-04-10 09:44

Falkens skrev:Jag vet inte om det är fler eller bara du men som jag antydde ovan, jag är ute efter en fil med de parameter som man kan behöva tänka på INTE vad andra bryggerier köper in eller betalar för saker. Så jag fattar inte vad det skulle göra för räkmacka eller "yoghurt" för mig, att ha den filen som någon gjort. Jag tror igen vinner eller förlorar på om jag glömmer etiketter i min fil eller jäst för den delen när jag skapar min "uträkningsfil".


OM det skulle göra skillnad så kommer konkurrenten i så fall vinna på att dela med sig av filen. Det är alltså en fil som garanterar att du får med alla kostnader i kalkylen, missar du kostnader får du en mer optimistisk kalkyl och risken är då större att dina öl dyker upp på marknaden. Äver om du glömt etiketter eller jäst i dina kalkyler så behöver det inte innebära att du glömmer dem till ditt öl, bara det att de blir oförudsedda utgifter. Felaktigheter i kalkylen ändrar inte faktiska ekonomin i företaget heller.

Och det värsta för konkurrenten är att om beslutet visade sig vara felaktigt så kommer ju endel av kostnaderna redan vara sänkta och utgör inte grund för att ompröva beslutet att starta. Man kör helt enkelt vidare ifall de framtida kostnaderna inte motiverar nedläggning.

Enda som talar emot är att man uppfattar det som ett betydande jobb att ta fram listan med kostnader. Jag är tveksam till att så skulle vara fallet - kan inte tänka mig att det är jobbigare att ta fram lista på saker som behöver fixas än att faktiskt fixa sakerna på listan (för mig brukar det vara tvärtom).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Bee » måndag 2017-04-10 11:23

niklas_n skrev:Alkhoholskatten skall faktiskt vara inräknad, jag har använt denna modell;

http://www.portersteken.se/2014/02/sa-p ... et-ol.html
Dock kan jag rört ihop det om det är inklusive eller exklusive moms på priset som jag har skrivit.

Nu är 50% av priset i intäkt en grov estimering med det ger ett hum av hur mycket man får per flaska.
Excelark i all ära, men det är ju ingen raketforskning. Att skaffa kunder och bli av med ölen lär vara det största problemet med att starta bryggeri.


Ok, det är ex.moms 9.82kr är intäkten och lite mer än hälften av det är kostnaden för flaska, etikett, kapsyl och malt för ett 5% öl. Utelämnat är alltså humle och jäst i det.
Så i väldigt runda slängar har dom en vinst på 4kr per flaska.

Oppigårds har iofs säkert lägre kostnader för flaskor och etiketter än små hantverksbryggerier.

Men ja, den sålda volymen är väldigt avgörande för hur det går.
Det blir spännande att se hur många småbryggerier som finns kvar om 5 år.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav Charlemagne » tisdag 2017-04-11 23:30

Mycket som hänt här ser jag. Har inte lyckats slänga ihop excel-arket än, är i en liten fejd med Skatteverket om Skatteupplagsklassning så det tar största delen av tiden just nu.

Jag tror att det svåraste egentligen är att kunna sparka igång direkt och leverera hög kvalitet och kontinuitet på en gång, iallafall som jag ser på det. För att kunna leva på yrket måste du ju, som alla konstaterar, sälja ganska stora volymer öl, och det är ju rätt svårt att gå från 0 till 100 på en gång.

Våran filosofi, då vi håller till hemma, är att vi kan känna oss fram, sakta men säkert, och först släppa öl när vi är riktigt nöjda med dem. Det man får tänka på då är att vi har 0 i lokalkostnader, som jag annars nog är den enskilt största kostnaden, och dels kommer vi bara köra bryggeriet på sidan om vanligt jobb som en kul grej. Jag har upplevt det som ganska enkelt att få in ölen på de krogar som jag kollat läget med iallafall, men då rör det sig ju inte om några stora volymer, mer ett gäng lådor i månaden till varje kanske.

Tror precis som Bee att det kommer komma en bryggeridöd inom en inte alltför avlägsen framtid, då många vad jag förstått brygger på belånade utrustningar, och för att mikrobryggd öl är lite av en lyxprodukt...

Men jag ska fixa excel-arket iallafall, så får ni ju se hur det ser ut iallafall för oss!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Vad ett det egentligen kostar att starta bryggeri!

Inläggav skyking » onsdag 2017-04-12 14:08

Charlemagne skrev:Tror precis som Bee att det kommer komma en bryggeridöd inom en inte alltför avlägsen framtid, då många vad jag förstått brygger på belånade utrustningar, och för att mikrobryggd öl är lite av en lyxprodukt...


Frågan är lite vansklig att gissa eftersom bryggerier som kräver konstgjord andning antingen genom ständiga kapitaltillskott eller gratisarbete (bryggerier som säljer för lite för att ha ett affärsmässigt existensberättigande) kan ju fortleva sålänge någon (bryggaren) kan och vill fortsätta med konstgjord andning. Det är svårt att bedöma hur länge detta är, de som kräver betydande kapitaltillskott kan man iofs tänka sig att de ganska snart kommer gå under då man kan gissa att ägaren helt enkelt inte har råd att satsa så mycket pengar på att hålla bryggeriet vid liv.

Jag menar att det är många bryggerier som faller in under denna kategori och räknar man bort dessa så tror jag inte bryggeridöden blir så stor. Helt enkelt den bryggeridöd vi kommer se kommer mest bestå av bryggerier som aldrig egentligen var speciellt kommersiellt framgångsrika.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster