Lokal ölfestival

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lokal ölfestival

Inläggav Brewson » onsdag 2016-01-27 19:06

Hej! Finns det någon där ute som har erfarenheten av att arrangera ölfestivaler? Planer finns på att ordna en lokal ölfestival, men frågorna hopar sig och det vore fint att få lite vägledning av någon som vet hur man ska gå till väga. Alkoholhandläggaren i kommunen har inte varit med om liknande och ställde sig skeptisk till det hela. Tacksam för hjälp!//Erik
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2011-11-15 20:54

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Bee » fredag 2016-01-29 13:45

I stora drag:
Ni får inte vara i en lokal som har utskänkningstillstånd och ni får inte ta betalt för ölet. Däremot inträde för att täcka kostnaderna för lokalhyra.

För närmare detaljer så kontakta SHBFs styrelse, de kan nog ge kontakt med de som anordnar ölträffarna runt om i landet. Där finns definitivt kunskapen om hur det ska gå till.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Janne gnoff Berglund » lördag 2016-01-30 02:48

Jag läste originalfrågan som att annordna en kommersiell festival.
Medan Bee's svar läser jag som om man anordnar en träff med hembrygda öl.

Brewson - Vilken av det du funderar på?

Gäller det hembrygder bör inte alkoholhandläggaren behöva bli involverad, gäller det kommersiella öl behöver hen absolut veta vad det handlar om.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Brewson » söndag 2016-01-31 23:22

Tack för era svar, Bee och Gnoff! Vi är hembryggare och det handlar alltså inte om några etablerade bryggerier. Vi har tagit kontakt med en lunchrestaurang med utskänkningstillstånd. Killen som driver stället är med på noterna, men det kanske är problematiskt för honom? Vad gäller omkostnader så antar jag att vi måste baka in "allt" i priset, från lokalhyra till humle och jäst, eftersom det inte är tillåtet att sälja ölbiljetter för smakprovning. De får väl ingå i ett "evenemangspaket". Jag antar att vi är inne i gråzonen nu.
Alkoholhandläggaren tyckte att vi skulle ringa till andra kommuner för att höra hur de gör. Jag tar kontakt med styrelsen, Bee. Tack!
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2011-11-15 20:54

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Andreashaggstrom » måndag 2016-02-01 11:00

Är det hembryggt det handlar om så får ni väl absolut inte vara på en plats med utskänkningstillstånd, om jag minns rätt.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Bee » måndag 2016-02-01 11:01

Jag vill klargöra att ni kan alltså INTE vara i en lokal som har utskänkningstillstånd.

Hoppas det blir en bra festival!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2016-02-01 17:45

Något som kom upp stort på tapeten främst till SM i Kalmar (2006?) var just att det är olagligt med hembrygda öl på en lokal med serveringstillstånd.
Oavsett om det är specialöppet, tillståndet hänger kvar även om det inte är ordinarie öppettider.
Detta är anledningen varför det blivit svårare att anordna både SM och andra mer lokal hembrygdsfestivaler.

Vill du alltså bjuda på hembrygd öl måste detta ske i lokal utan serveringstillstånd.
Eventuell kostnad för inträde behöver nog kunna visas på att det går till endast omkostnader för att anordna festivalen i sig (lokalhyra, etc). Ingen ersättning får gå till någon, på något vis, för de som bjuder på öl.

I det fall du beskriver finns det inget sätt att göra det lagligt så som det fungerar idag, har inte ägaren av lokalen/hen som driver detta ställe koll på detta borde ni själva ta ansvar och leta ny lokal, det är möjligt att dra på sig böter/förlora alkoholstillstånd/gå till rättegång (i värsta fall om någon anmäler) vid servering av hembrygd alkohol i en lokal där serveringstillstånd finns.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Brewson » tisdag 2016-02-02 23:45

Ok, jag tackar för ert tydliga budskap. Nu förstår jag varför liknande tillställningar ofta hålls i så tråkig lokaler. Jag tar med mig era råd till brygg-gänget och ska bestämt avråda han som har restaurangen att "låna ut" lokalen till oss. Det blir att leta efter en alternativ lokal, samt få iväg mejlet till styrelsen så att vi kan få ytterligare kunskaper i ämnet.
Tack för er hjälp, hörni!
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2011-11-15 20:54

Re: Lokal ölfestival

Inläggav André » måndag 2018-08-13 14:53

Hur gick det med detta?
Går lite i samma tankar, men tänkte ev. blanda kommersiella öl och hembryggt. Känns som det är en omöjlighet med tanke på vad som skrivits i tråden innan.
André
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2018-01-18 12:15
Ort: Vänersborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav skyking » måndag 2018-08-13 18:42

André skrev:Hur gick det med detta?
Går lite i samma tankar, men tänkte ev. blanda kommersiella öl och hembryggt. Känns som det är en omöjlighet med tanke på vad som skrivits i tråden innan.


Det kanske går. Haken ligger i att om du skall ha hembryggd öl så får du inte ha utskänkningstillstånd - det innebär att du inte får sälja alkohol (dvs på något sätt ta betalt för ölen). Utan utskänkningstillstånd kan du heller inte köpa direkt från bryggerier utan är hänvisad till systembolaget. Även om det skulle gå låter det som en dålig ide - köpa in massa öl på bolaget för att ge bort...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lokal ölfestival

Inläggav martinb » tisdag 2018-08-14 12:26

André skrev:Hur gick det med detta?
Går lite i samma tankar, men tänkte ev. blanda kommersiella öl och hembryggt. Känns som det är en omöjlighet med tanke på vad som skrivits i tråden innan.

Adelsö har en sådan festival, men den är fysiskt uppdelad i lokal med utskänkningstillstånd och en del utan där hembryggarna är.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav skyking » tisdag 2018-08-14 14:00

martinb skrev:Adelsö har en sådan festival, men den är fysiskt uppdelad i lokal med utskänkningstillstånd och en del utan där hembryggarna är.


Jo det är en lösning som bör fungera, men man bör tänka på att det inte får förekomma att man tar öl från ena lokalen till den andra (eller mer precist man får inte ta in eller ut öl från lokalen som har utskänkningstillstånd).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lokal ölfestival

Inläggav martinb » tisdag 2018-08-14 14:12

skyking skrev:Jo det är en lösning som bör fungera, men man bör tänka på att det inte får förekomma att man tar öl från ena lokalen till den andra (eller mer precist man får inte ta in eller ut öl från lokalen som har utskänkningstillstånd).
Precis så!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Grindcrusher » måndag 2018-10-22 22:18

Jag hakar också på tråden.

Planerar 40års-fest i form av ölfestival som slutet sällskap med enbart hembryggt öl i en lokal som saknar utskänkningstillstånd.

Jag tolkar det som att man på inget vis kan ha ett system med självkostnadspris på ölen? Hade hoppats kunna sälja ölbiljetter.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Lokal ölfestival

Inläggav skyking » tisdag 2018-10-23 07:46

Grindcrusher skrev:Jag hakar också på tråden.

Planerar 40års-fest i form av ölfestival som slutet sällskap med enbart hembryggt öl i en lokal som saknar utskänkningstillstånd.

Jag tolkar det som att man på inget vis kan ha ett system med självkostnadspris på ölen? Hade hoppats kunna sälja ölbiljetter.


Nej, egentligen inte.

Jag tolkar det som att du bjuder in vänner på din 40-årsfest och du bjuder på dina öl. Då är den enda öppningen jag ser för att få ersättning för ölen är att du kan hoppas på att få fina presenter av dina gäster, det är ju trots allt kutym att man ger presenter på en 40års-fest kan jag tycka. Det är också kutym att man bjuder tillbaks.

För att hamna på rätt sida av lagen gäller det dock att ha klart för sig vad som betraktas som försäljning (och inte följa Flashback-teorier om vad försäljning är). Kort sagt kan man säga att allt du får som är ett krav för att få dricka av ölen kan komma att betraktas som köpeskilling (vilket betyder at försäljning sker), men jag tolkar det som att det inte är att betrakta som köpeskilling ifall det inte är ett krav för att få dricka ölen. Det kommer säkert någon som har en billig present eller ingen alls, men normalt ber man inte dessa vända i dörren bara för att presenten är för billig (detta betyder alltså att presenter inte är ett krav för att få dricka av ölen).

Du kan ju alltid önska dig hembryggarprylar eller presentkort hos din leverantör...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron