Lokal ölfestival

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Lokal ölfestival

Inläggav simonarvestrand » tisdag 2018-10-23 11:10

Man kan ställa en korg för frivillig gåva där dom inbjudna kan lägga en peng .
Och sen säga något smart som inte kan härleda till att det är ölkostnad.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Lokal ölfestival

Inläggav martinb » tisdag 2018-10-23 15:26

simonarvestrand skrev:Man kan ställa en korg för frivillig gåva där dom inbjudna kan lägga en peng .
Och sen säga något smart som inte kan härleda till att det är ölkostnad.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Förutom att det nu står på internet.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2018-10-23 15:58

skyking skrev:Nej, egentligen inte.

Jag tolkar det som att du bjuder in vänner på din 40-årsfest och du bjuder på dina öl. Då är den enda öppningen jag ser för att få ersättning för ölen är att du kan hoppas på att få fina presenter av dina gäster, det är ju trots allt kutym att man ger presenter på en 40års-fest kan jag tycka. Det är också kutym att man bjuder tillbaks.

För att hamna på rätt sida av lagen gäller det dock att ha klart för sig vad som betraktas som försäljning (och inte följa Flashback-teorier om vad försäljning är). Kort sagt kan man säga att allt du får som är ett krav för att få dricka av ölen kan komma att betraktas som köpeskilling (vilket betyder at försäljning sker), men jag tolkar det som att det inte är att betrakta som köpeskilling ifall det inte är ett krav för att få dricka ölen. Det kommer säkert någon som har en billig present eller ingen alls, men normalt ber man inte dessa vända i dörren bara för att presenten är för billig (detta betyder alltså att presenter inte är ett krav för att få dricka av ölen).

Du kan ju alltid önska dig hembryggarprylar eller presentkort hos din leverantör...



I det här fallet hade jag hoppats kunna släpa med flera av mina hembryggarvänner med tanken att de kunde ställa ut sina öl och själva välja vad de ville ta för kompensation, via ett biljettsystem. Det låter som att jag får planera om detta på något vis för att hålla det lagligt.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Kenneth » onsdag 2018-10-24 15:34

Vet inte om någon är beredd på att betala självkostnadspris.

Om man tar betalt för den tid man lägger ner på att brygga 20-30 liter så blir det väldigt dyr öl.....
Säg att en hantverkare tar 500 kr/timme.
Att brygga 25 liter tar med förberedelser, städning, upptappning mm c:a 10 timmar (snålt räknat)
Då hamnar vi på en literkostnad på 500*10/25 = 200 kr/liter.
och då har jag inte räknat med den rörliga kostnaden samt avskrivningskostnaden för utrustningen.

Då hamnar i vi runda slängar på kanske 220 kronor/liter!
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Drake » onsdag 2018-10-24 18:12

10 timmar! Du måste skämta? Då hade jag lagt av direkt!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Kenneth » torsdag 2018-10-25 07:25

Nej inget skämt.
Räknar med (nästan) alla moment, inköp av råvaror på nätet, hämtning av paket, förkultivering av jäst, malning av malt, rengöring av fat o flaskor och utrustning.
Tar grovt räknat ~2 timmar (rengöringen är värst).
Bryggdag 6-8 timmar beroende på mäskschema.
Sedan ska ölet tappas upp, utrustning rengöras.
Upptappning på flaska kan ta en bra stund, fat går förstås fortare.

Totalt minst 10 timmar, kan ta ännu längre tid.

Men det jag vill peka på är att hembryggd öl är inte billig, tvärtom,
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Drake » torsdag 2018-10-25 08:36

Att det inte är billigt, det håller jag med om. Men jag lägger nog max 5-6 timmar på allting.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lokal ölfestival

Inläggav skyking » torsdag 2018-10-25 09:10

Drake skrev:Att det inte är billigt, det håller jag med om. Men jag lägger nog max 5-6 timmar på allting.


Hur f*n lyckas du med att hinna allt på 5-6 timmar? Jag skulle vara ganska nöjd ifall själva bryggdagen varit slut efter 5-6 timmar, utöver det så skall man ju tappa upp ölen, hämta ingredientser osv.

För att inte tala om tiden det går åt att dricka upp ölen kanske är det en välgärning som hembryggarträffarna gör när man får hjälp med att tömma faten snabbare :mrgreen:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Drake » torsdag 2018-10-25 17:33

Till att börja med så Biabar jag. Klarar en bryggdag under 3 timmar inkl. disk om jag vill men oftast ligger den på knappa 4 timmar. Ölbutik har jag på vägen hem så den biten tar inte många minuter (förutom allt ölsnack då, men det räknar jag inte in för då blir det väääldigt lång dag). Flaskorna diskar jag bara var 5-6 bryggning max. Sköljer ur dom direkt när jag druckit ur och starsannar enbart innan tappning. Så 5-6 timmar stämmer nog bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lokal ölfestival

Inläggav Falkens » torsdag 2019-01-24 13:49

Drake skrev:Att det inte är billigt, det håller jag med om. Men jag lägger nog max 5-6 timmar på allting.


Grattis!! :-D
Hur fan jag än gör så kommer jag inte under 6 timmar så jag har vant mig... övriga tider som folk är inne på räknar jag inte
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster

cron