Försäljning av hembryggd lättöl

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Weinkeller » onsdag 2015-03-25 21:05

På förekommen anledning. Behöver man något speciellt tillstånd för att sälja lättöl som producerats i hemmet?

På skansen så bjuder man ju på lättöl i shbfs regi, men ska man ta betalt gäller det då andra regler förutom att man måste betala skatt och moms på vinsten?

Och slutligen är det olika regler för privatperson, förening eller företag?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Bee » onsdag 2015-03-25 23:11

Av en ren händelse frågade jag idag(!) Robin på Gamla Enskede Bryggeri om han hade skatteupplag. (Ett krav för öl starkare än 2.25%abv men han brygger och säljer endast lättöl.) Svaret var nej. Så det betyder att om du har ett företag och lokaler samt utrustning som är godkända för livsmedelsframställning, kan man brygga och sälja lättöl.
Du bör nog kolla med skatteverket ändå, tror att man måste registrera och meddela produktionen även om den slutliga skatten blir 0kr.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2015-03-26 01:21

Vad jag vet finns ingen alkoholskatt på öl med max 2.8 vol%

Däremot om du skall sälja det behöver du nog något tillstånd för livsmedelsframställning från kommun eller länsstyrelse / niljö & hälsa.

Man bör dessutom vara rätt noga med att mäta upp alkoholhalten, inte bara chansa på att man hamnar rätt, kan bli tråkiga böter om man hamnar över gränsen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-03-26 08:35

Janne gnoff Berglund skrev:Vad jag vet finns ingen alkoholskatt på öl med max 2.8 vol%

Däremot om du skall sälja det behöver du nog något tillstånd för livsmedelsframställning från kommun eller länsstyrelse / niljö & hälsa.

Man bör dessutom vara rätt noga med att mäta upp alkoholhalten, inte bara chansa på att man hamnar rätt, kan bli tråkiga böter om man hamnar över gränsen.

Jo. Det här gäller 2,0% öl i såna fall. På marknad eller liknande. Då vet jag vad som krävs för eventuellt projekt.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav LagerKing » torsdag 2015-03-26 10:04

Även om man kommer undan en alkoholskatt så är man ju tvungen att skatta en inkomst och deklarera moms oavsett.
Förut tror jag att man var skattebefriad upp till en viss summa, men inte längre
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 2012-09-18 17:23
Ort: Kalmar

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-03-26 12:39

LagerKing skrev:Även om man kommer undan en alkoholskatt så är man ju tvungen att skatta en inkomst och deklarera moms oavsett.
Förut tror jag att man var skattebefriad upp till en viss summa, men inte längre

Jodå, det har jag koll på. Tillstånd för livsmedelsframställning är väl det som ställer till det..
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav PutteP » torsdag 2015-03-26 13:27

Lättöl är enligt alkohollagen en lättdryck och räknas inte som en alkoholdryck. Vilket då betyder att försäljning av lättöl och tex juice har samma regler. Vilket då även borde vara fallet för tillverkning. Om jag kommer ihåg rätt är det kommunen som utfärdar tillstånd att tillverka livsmedel.

Berätta gärna vad du kommer fram till!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Brewsnail » torsdag 2015-03-26 14:54

Ja, det låter helt klart intressant =)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav knox » torsdag 2015-03-26 22:13

Men borde inte samma regler som gäller folk som säljer hemmabakade vetekransar på loppmarknader gälla hemmabakad lättöl?
knox
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 2014-08-01 11:22

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-03-26 22:47

knox skrev:Men borde inte samma regler som gäller folk som säljer hemmabakade vetekransar på loppmarknader gälla hemmabakad lättöl?

Jo, jag tänker lite så också. Tanken var inte att tjäna pengar på detta utan stödja tex en förening, barnens skolresa etc..
Man får väl kontakta miljö och hälsa och fråga vad de behöver helt enkelt.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav LagerKing » torsdag 2015-03-26 23:47

Jag tror att livsmedelsverket och tillståndsgivande myndighet skiljer på primär och sekundär produktion av livsmedel.
När jag höll på med biodling så var det skillnad på honungshanteringen innan den kom i burken och när den skulle i burken.

Sedan är inte kraven för detta så stenhårt som man kan tro, kaklat,golvbrunn och lite sånt.
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 2012-09-18 17:23
Ort: Kalmar

Re: Försäljning av hembryggd lättöl

Inläggav Brewbro » fredag 2015-03-27 08:39

Riktigt intressant tråd! Följer med spänning!
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster