Blir man dåligare på systemsprit? ??

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Izvek » tisdag 2014-12-23 18:12

Har nu druckit lite egengjord öl sedan i mitten på sommaren... Vid olika tillfällen. Varit någe kalas å så.. å kanske någon öl för mycket hehe. Märkte dock. Efter senast när va på fest. Å druckit systemsprit. Å blev dålig som fasen dagen efter bakis allså.
Tillägga att det var samma mängd å ungefärlig samma alkohol procent.

Frågan är vad det beror på. Är d någe skit i systemetspriten ölen allså?? Som d blandar?
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2014-07-24 23:22
Ort: gg

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Judgecc » tisdag 2014-12-23 18:23

Nej. Det är en gammal skröna så vitt jag vet.. Personligen blev jag skit dålig efter min senaste utevänna.. Har märkt att jag kan dra lika mkt öl hemma som på fest. Skillnaden är att på fest blir jag kanon och hemma mysfull.. Tror mer på psykologi grejer
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav VsX » tisdag 2014-12-23 23:00

Fundera på hur pass orimligt det är rent logistiskt att Systembolaget skulle tillsätta något i alla sina drycker så har du svaret direkt.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Brewbro » tisdag 2014-12-23 23:58

Man kan vara känsligare mot vissa typer av sprit. Eller somliga gånger reagerar kroppen olika på olika grejer. Du kanske har en infektion i kroppen? Eller nåt. Tanken att SB skulle tillsätta "kräkmedel" i det de säljer är befängd. Då vore det väl bättre för dem att tillsätta antabus i dricksvattnet så har de löst sitt problem direkt och gjort sig själva överflödiga i processen.
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Izvek » onsdag 2014-12-24 01:48

Infektion i kroppen.. A då skulle man ju vara sjuk på någe vis.
Å pratade inte om kräkmedel eller någe annat sådant.

Tänkte mer på hur system öl görs på stora bryggerier och om det är lite som med mat.för i mat Där stoppas det i alla möjliga tillsatser bara för att d ska behålla fin färg å längre hållbarhet och så... utan att det i bland deklareras på varan alla gånger.

Men kan oxo vara en så endel förklaring att min egen öl är svagare än den system öl som jag köpte då.

Men konstigt nog så upplever jag endå inte samma dagenefter om jag dricker min egen öl.

Ett plus är ju att jag kommer nog inte gå tillbaka till system öl.
Den egna ölen smakar ju inte som stor bryggerierna öl.
Å
Nu när man druckit sitter ett tag så är system ölen inte lika god längre. ;)
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2014-07-24 23:22
Ort: gg

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav VsX » onsdag 2014-12-24 02:14

Vill man vara konspiratoriskt lagd så visst. Eller så får du i dig mindre alkohol när du dricker din egna öl eftersom den enligt egen utsago är svagare. Testa en riktig gruvfylla på hembryggt så ska du se att du mår riktigt dåligt dagen efter.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Brewbro » onsdag 2014-12-24 08:46

System öl. Det är inte systemet som gör ölen heller. Och åker det i extra saker i öl som finns på bolaget så ska det stå på förpackningen. Men det gör det knappast. En del whisky har "karamellfärg" i för att ändra färg. Men det är inget som SB gör. Det gör producenten själv.
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav svensson.lu » onsdag 2014-12-24 16:21

Jag tror du missade att räkna med Sambucan som kom fram på efterfesten kl 04:53. ;)

Dvs av någon mystisk anledning dricker jag alltid mer när man inte är hemma.
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Pitpajka » torsdag 2014-12-25 00:05

Vill bara tillägga en sak till Brewbro. Det finns inga som helst krav på att det ska stå vad som finns i på öl, vin och sprit i sverige. Bara om du kan vara allergisk mot det "till exempel kornmalt". Det finns extremt mycket färgämnen osv i både vissa öl och vissa vin. Detta behlver inte stå på grund av en sinnessjuk gammal lag. Vissa har försökt förändra detta men det har alltid slagits ner. Nu tror jag dock inte det är det som du du blir fyllesjuk utav, tror mer på att man blir mer lättpåverkad vid festliga tillfällen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Pitpajka
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: måndag 2014-12-08 02:32

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Brewbro » torsdag 2014-12-25 00:33

Själva poängen är att det inte är systembolaget som tillsätter något. Jag säger inte att det är lag på att man måste skriva vad som finns i.
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Izvek » torsdag 2014-12-25 11:02

Svensson.lu ;) samboca.

Nä klart det inte är systembolaget som tillsätter saker. Behöver ju inte dumgöra, när ni vet vad man menar. Men såhär är det ju alltid på forum är man inte övertydlig så så är det endel som missuppfattar. Men finns dom som vill göra det jämnt endå. ;)

Hörde på ett radioprogram för någon dag sedan att man får tydligen tillsätta saker i öl som (konservering färgämnen osv) utan att måste deklarera detta.

Så nog kan d inverka. Både smak och annat.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2014-07-24 23:22
Ort: gg

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav VsX » torsdag 2014-12-25 12:21

Det finns tyvärr en seglivad myt om att Systembolaget tillsätter kräkmedel och dylikt i sin sprit för att folk ska dricka mindre. Trodde det var vad du syftade på.

Vad dricker du för öl från systemet? Jag dricker nästan uteslutande hantverksöl, och i dem är det nog väldigt sällan färgmedel eller andra tveksamma tillsatser. Sen kan man ju ifrågasätta sig hur farligt man bör tro att karamellfärg (som finns i bland annat Newcastle Brown Ale) egentligen är.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Patrik-b » torsdag 2014-12-25 17:10

Det farligaste i ölen är nog alkoholen
Användarvisningsbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav svensson.lu » torsdag 2014-12-25 20:48

Det är alltid för lätt att dryga sig. Sambuca var något som alltid kom fram på fyllan. Det gjorde ju alltid saken värre och en del fick t.o.m. brännskador i ansiktet av att det till på köpet skulle eldas i munnen. Åter till din egentliga fråga.

Nu missade jag den debatten, men var det inte ett jädra hallå angående tillsatser i lågprisvin för något år sedan. Har dock aldrig hört någon när det gäller eventuella processtillsatser i öl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Blir man dåligare på systemsprit? ??

Inläggav Izvek » onsdag 2014-12-31 21:02

Ja d med vin känner jag igen.. är nog lika där d konserveras väl helt i onödan när det är självkonserverande. Hyfsat långtid endå. Nä nu ska jag åter gå till mitt glas hembryggd
Å se om d blir någe nytt år . Gott nytt år på er.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2014-07-24 23:22
Ort: gg

Nästa

Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster