Elektricitet i lägenhet

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Elektricitet i lägenhet

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-08-31 17:49

Hej!
Har vi någon elektriker/jurist/hyresägare/någon med erfarenhet som kan hjälpa mig reda ut detta?

Har flyttat in i en större hyresrätt (där ett rum är ett hobbyrum/bryggeri) och därför sagt upp den lokal jag tidigare hade. Lägenheten har 2 säkringar om 10a och trefas 16a till spis. Uttaget till spisen är fastskruvad i en låda. Jag har kontaktat hyresägaren och frågat om jag anlita elektriker på egen bekostnad för att sätta fast en sån där dosa i väggen som kör både trefas och vanligt 230v. Områdesansvarig skulle komma över ett visst datum men dök inte upp (hörde inte ens av sig). Han skulle då kontakta mig kommande måndag men hörde inte av sig då heller. Efter en vecka hörde jag av mig och påminde. Han bad mig ringa vid ett annat tillfälle.

Jag har informerat om vad jag tänker göra. De har inte sagt nej rakt av, vilket tyder på att det åtminstone finns en chans att de godkänner det. Det är som ni märker svårt att engagera områdesanvsarig att ta sig från sitt kontor 200m bort och jag funderar på om det kanske är möjligt att göra detta utan ett formellt godkännande? Om inte, hur länge är det skäligt att vänta på att han orka ta sig över hit? Jag har ju som sagt informerat, de är medvetna om vad jag ska göra och har inte sagt nej. Bollen ligger ju hos dem så funderar på om man isf kan se det som ett "godkännande" att de inte bemödar sig med ärendet.

Det står inget i mitt avtal annat än hänvisningar till §24a i Hyreslagen. Den nämner bara tapetsering och dylikt så det känns inte som att det är applicerbart här.

Vad säger ni?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav HakanO » tisdag 2021-08-31 22:41

Jag skulle montera ett uttag bredvid elcentralen som är på 16 Ah och köpa en skarvsladd som är i lagom längd till ditt bryggverk som givetvis klarar den last som du behöver, jag förmodar att du bara behöver 16 Ah när du brygger så den är ju bara i vägen några timmar under bryggdagen, blir lätt att återställa allt den dagen du flyttar.

Skickar med en bild hur jag har gjort, säkring 22 är 16 Ah och uttaget är för 16 Ah, bor visserligen i en modern bostadsrätt.Bild
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-09-01 22:01

Tack för tipset! Tyvärr ligger mitt proppskåp precis utanför ytterdörren. Har äntligen fått tag i områdesansvarig så han kommer här i dagarna. Hoppas han ser positivt på det. Annars är det bara att börja leta lokal igen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav assistredo » fredag 2021-09-03 11:19

Hövdingen skrev:Hej!
Uttaget till spisen är fastskruvad i en låda.

Vad säger ni?


Om det finns ett "uttag" till spisen så är det sannolikt ett s.k. Perilex som har plugg och kontakt för trefas - standard idag - oftast 3x16A. Tidigare var spisar ibland fast inkopplade men det var exempelvis enfas 25A som det var i min lägenhet innan det hela moderniserades för några år sedan. Det fanns (finns fortfarande?) dock enfas 20-25A plugg och kontakt s.k. Norwesko för spisar(norsk standard fortfarande vad gäller pluggen och kontakten men för ett annat elsystem!)

Har du ett uttag så är det helt onödigt att koppla in hyresvärd och behöriga elektriker och bygga om. Du kan ex. köpa en sån här https://www.elbutik.se/product.html/gre ... L0QAvD_BwE och en skarvsladd. Nackdelen är att du behöver koppla ur spisen när du ska brygga. Eftersom du inte gör några ingrepp i den fasta installationen är det inte förbjudet för en vanlig dödlig.

Jag har själv löst det genom att fixa en adapter där spisen kan vara inkopplad även när jag brygger. Tyvärr kunde jag inte bifoga bilder då de var för stora ( skam på Microsoft som tagit bort enkla möjligheter att modifiera!). Mitt Perilexuttag sitter liksom i en liten "låda".

I den gamla lägenheten lät jag installera ett Norweskouttag istället för det fasta (bekant elektriker fanns) och kunde fixa en adapter även för det.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-09-03 12:51

Det sitter i något som ser ut som en kopplingslåda i miniatyr som är fastskruvad i väggen. Vet faktiskt inte om det är ett uttag eller direkt inkopplad i väggen. Däremot är det 3x16. Men får jag skruva bort lådan på egen hand för att ta en titt och, förutsatt att det är uttag, koppla ut det själv?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav assistredo » fredag 2021-09-03 15:18

Är det bara med ledning av säkringarna i kopplingsskåpet och märkningen där som du kan se att spisen går på trefas?

Om du bara ser en liten dosa som sladden från spisen går in i så är det en fast installation och då får du inte koppla bort den själv.

Även om det sedan länge alltid har dragits in trefas i husen och till kopplingsskåpet så är det inte säkert att man har tillgång till trefas i lägenheten. Det lilla antalet säkringar och att de sitter utanför lägenheten hos dej talar för att det är en äldre lägenhet.

Numera finns det EU-regler på att alla spisar som säljs ska ha en trefas stickpropp på sladden. Om man då måste installera en spis fast måste en behörig elektriker göra det. Finns det uttag kan man plugga in den själv.

I länken här kan du se hur Perilex stickproppar och uttag kan se ut. https://www.elbutik.se/category.html/perilexuttag.

Måste du göra någon form av ändring så är det väl då enklast och billigast att då ett ett uttag för stickpropp till spisen.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav Hövdingen » söndag 2021-09-05 03:50

Då förstår jag. Får man däremot byta kontakt (m.h.a elektriker) utan att först gå genom hyresvärden? Dvs från att den är direkt kopplad i väggen till att ha ett ordentligt trefasuttag? Apropå huruvida jag har koll på ifall det faktiskt är trefas eller inte hade jag en elektriker som var förbi i ett annat ärende. Han konstaterade att det var trefas till spisen men å andra sidan kanske han bara gissade utifrån vad han såg i proppskåpet.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Elektricitet i lägenhet

Inläggav assistredo » söndag 2021-09-05 16:13

En behörig elektriker får som sagt installera ett uttag. Om hyresvärden gillar det eller inte är en annan fråga. Sen gäller det vilken sorts spis som sitter där. Den behöver då förses med stickpropp/ny sladd och eventuellt kopplas om.

Det finns dock ett gammalt öschötskt talesätt "frå´g in´t dä sinker" :wink: . Du har ju på sätt och vis höjt standarden på egen bekostnad. När du flyttar därifrån är det osannolikt att någon kommer att ha några negativa synpunkter på den här saken.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster