Aktivitet

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Aktivitet

Inläggav peterg » söndag 2021-03-21 11:54

Jag undrar om inte aktiviteten på detta forum har sjunkit avsevärt på senaste tiden? Det är mest nya medlemmar som har frågor och den eminente djonk som oftast/alltid svarar. Är det bara fb som gäller nu för tiden?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Aktivitet

Inläggav Perwaste » söndag 2021-03-21 22:18

Jag har inte fb, så nog kommer jag drälla kvar här.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Aktivitet

Inläggav peterg » söndag 2021-03-21 22:54

Jag antar det finns data på hur utvecklingen av aktiviteten har skett. Är den officiell? Kan man se den någonstans?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Aktivitet

Inläggav martinb » måndag 2021-03-22 12:50

Nope. phpBB har inte jättestort stöd för sånt. Iaf inte i SHBFs implementation. Men det är i snitt 19.34 inlägg per dag och 3.02 nya trådar per dag.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Aktivitet

Inläggav Hövdingen » måndag 2021-03-22 13:54

Sen när? Tänker att det sista åren varit betydligt mindre än 19 per dag.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Aktivitet

Inläggav martinb » måndag 2021-03-22 14:20

Precis. Det är typ sen alltid. Som sagt, inte jättestort stöd för det i phpBB med SHBFs implementation.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Aktivitet

Inläggav ekstedt » tisdag 2021-03-23 11:13

Samma utveckling som för alla andra klassiska forum jag har besökt. Lite synd, för formatet är på många sätt mycket bättre än FB.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Aktivitet

Inläggav martinb » tisdag 2021-03-23 14:18

Kan bara hålla med! Lite trist, men inte så mycket man kan göra dessvärre. Snabba svar vinner ofta före korrekta svar :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Aktivitet

Inläggav peterg » tisdag 2021-03-23 16:01

Jag föredrar också forumet framför fb eftersom det finns en stringens där som saknas i fb där allt kan hända utan att man gör något. Kan man inte göra forumet lite meg aptitligt genom att förenkla. Nu finns det alldeles för många avdelingar tycker jag och det finns en hel del väldigt gamla trådar som skulle kunna rensas bort, eller?

Det finns säkert många som har fler ideer hur man kan "mordanisera" forumet?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Aktivitet

Inläggav vips » tisdag 2021-03-23 23:29

peterg skrev:Jag föredrar också forumet framför fb eftersom det finns en stringens där som saknas i fb där allt kan hända utan att man gör något.


Instämmer! FB lockar med en "gratis" plattform för grupper, och visst kan det vara smidigt för besökarna att ha allt samlat på ett ställe, men algoritmerna gör ju att det mest bara blir skräp av allt. Tycker det urartar mer och mer i de FB-grupper som jag är med i. Ett exempel är att flera användare ofta länkar in samma saker, eftersom algoritmerna blandar bort kronologin i flödet så blir det mängder med dubbelposter. Trådar med gnäll eller troll hamnar också högt i flödet, eftersom algoritmerna gynnar inlägg med mycket interaktion, på gott och ont. Tror inte att diskussionsgrupper har någon lysande framtid på FB heller på några års sikt, FB vill nog helst att man bara uppehåller sig i huvudflödet, där man kan blanda runt inläggen så att reklamen inte sticker ut som en rosa elefant på nordpolen. Frågan är vilka grupper som kan överleva i den miljön, kvar blir ett flöde med influencers och företagsprofiler som kan hålla igång ett tillräckligt engagemang för att blidka algoritmerna...
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Aktivitet

Inläggav Hövdingen » onsdag 2021-03-24 00:31

Vet inte vilka grupper du är med i men jag ser sällan troll där jag brukar läsa. Däremot är jag med i ganska få grupper och har "avföljt" dem för att det blir så mycket innehåll som hamnar i flödet, varav det mesta är ointressant. Istället skrollar jag när jag är uttråkad eller är ute efter något specifikt i grupperna. Jag kan även se en tendens att folk lägger upp diverse skräp som exempelvis motorcyklar eller barnvagnar i köp/säljgrupper för hembryggning. Det har jag irriterat mig mycket på och vid ett par tillfällen hamnat i polemik med de nötter som försöker kränga sakerna.

Någon här som är aktiv på sweclockers och vet hur aktiviteten ser ut där nu? Var inne mycket där kring 2015-18 och tyckte det var mycket bra aktivitet då.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Aktivitet

Inläggav martinb » onsdag 2021-03-24 12:03

peterg skrev:Jag föredrar också forumet framför fb eftersom det finns en stringens där som saknas i fb där allt kan hända utan att man gör något. Kan man inte göra forumet lite meg aptitligt genom att förenkla. Nu finns det alldeles för många avdelingar tycker jag och det finns en hel del väldigt gamla trådar som skulle kunna rensas bort, eller?

Det finns säkert många som har fler ideer hur man kan "mordanisera" forumet?


Vi gjorde faktiskt den hyfsat granulerade uppdelningen av forumet för ett par år sen för det var relativt krångligt att hitta rätt trådar. Speciellt underforum för specifika bryggverk var efterfrågade. Likaså med "Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier" som när man läser titeln inser är en väldigt bred kategori. Där delades upp i flera kategorier, speciellt för Recepthjälp och frågor om bryggprogram.

Den enda kategori som i dagsläget "rensas" är Köp och Sälj där saker som inte sålts eller köpts på ett år hamnar i "Arkiv". Avslutade trådar hamnar i Avslutade. Den första rensningen där sker 2-3ggr per år. Det finns planer på att på mer reguljär basis rensa de avslutade och arkiverade permanent, kanske ett år efter deras flytt. Vi tänkte ett tag att ta bort trådarna permanent direkt, men det var ett par tillfällen där försäljningen var avslutad enligt tråden, men sen blev det faktiska köpen aldrig av och vi behövde återaktivera trådarna igen.

Sen allmänt gällande gamla trådar så föredrar vi att ha dem kvar, för i många fall finns det lösningar där på återkommande problem. Sökfunktionen i phpBB är trots allt aningens bättre än gruppsökningen hos Facebook.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Aktivitet

Inläggav peterg » torsdag 2021-03-25 17:38

Om man tittar på de underforum som du nämner kan man se otroligt låg aktivitet och jag förstår att det känns jobbigt när ni lagt ned en hel del jobb och sedan att det knappt används.

Och visst är både sökfunktion och handhavande otroligt mycket bättre i detta forum än i Fb.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Aktivitet

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2021-03-30 08:09

Det verkar inte som att någon admin är så aktiva här heller :(
Har anmält inlägg men det har inte hänt så mycket, jo lite, det har kommit fler inlägg av samma karaktär.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Aktivitet

Inläggav martinb » tisdag 2021-03-30 16:55

Pilsnerkokaren skrev:Det verkar inte som att någon admin är så aktiva här heller :(
Har anmält inlägg men det har inte hänt så mycket, jo lite, det har kommit fler inlägg av samma karaktär.

Tja, jag försöker vara inne iaf en gång per dag. Idag har jag dessvärre jobbat hela dagen och inte kommit in fören nu. Användaren och dess inlägg är raderade samt blockat.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron