Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Tyck till och föreslå saker om själva forumet

Moderatorer: martinb, Fredrik Almgren, Webbgrupp

Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav Chubb » måndag 2019-12-02 07:43

Föreslår att reglerna för forumet ändras så att inlägg som endast består av en länk till t.ex. en blogg eller youtube-kanal, blir förbjudna. Dessa inläggs främsta syfte är att öka trafiken till användarens egen kanal/hemsida (och därmed antagligen öka inkomster från reklamintäkter). Dessutom så har de flesta inlägg av denna karaktär noll kommentarer.

Möjligen skulle det vara ok om sådana inlägg innehåller en sammanfattning av länken samt att materialet är av typen som faktiskt går att för en diskussion kring.

Alternativt skulle en samlingstråd för länkar till blogginlägg/youtube-videos kunna skapas. Dock tycker jag att länkar även i detta fall borde publiceras tillsammans med en givande sammanfattning.
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav skyking » måndag 2019-12-02 08:04

Jag håller med. Generellt sett bör länkar och referenser ha en kompletterande funktion. Ett inlägg bör kunna stå på sina egna ben och vara meningsfullt utan att man skall behöva följa länkar (som med tiden ändå blir trasiga). Tumregeln bör vara att om man tar bort alla länkar, är inlägget fortfarande meningsfullt? Om inte så borde det inte ha postats.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav defransson » måndag 2019-12-02 09:25

Jag har gjort några sådan inlägg på sistone och inte trott att det var något problem.
Har en Youtubekanal som min dotter egentligen ville att jag skulle göra så hon fick filma och fixa lite där jag kort testar öl och talar om vad jag tycker.
Har gjort några länkar till den i arean som avsåg bloggar etc. mest på kul eftersom jag tänkte att det kan finnas folk som gillar öl här och kanske eventuellt ville kolla.
Kollar själv på sådana kanaler ibland för inspiration till vad jag ska brygga eller kanske köpa.
Har försökt vara noga med att märka upp dem med [VIDEO] så att ingen ska behöva klicka in i onödan.

Är det ett problem med sådan länkar så ska jag naturligtvis sluta. (Kanalen har naturligtvis inga intäkter då den har mycket ringa spridning. Skulle den mot förmodan få det kan jag gladeligen skänka intäkterna till SHBF eller något annat välgörande ändamål).
defransson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2019-05-24 08:48

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav martinb » måndag 2019-12-02 09:31

Jag kan bara hålla med, men dessvärre finns inte något enkelt verktyg i phpBB för det. Dock har jag ändrat på gränsen för minimalt antal tecken till 30 då länkar till Youtube ofta stannar på 28.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav defransson » måndag 2019-12-02 09:37

martinb skrev:Jag kan bara hålla med, men dessvärre finns inte något enkelt verktyg i phpBB för det. Dock har jag ändrat på gränsen för minimalt antal tecken till 30 då länkar till Youtube ofta stannar på 28.

Men om du som moderator tycker att det är ett problem vilket du nu gör så hade det ju bara vara att skicka ett PM till berörda personer, är väl i princip jag och DRHans som postat på sistone i alla fall.
Då hade i alla fall mina postningar upphört omedelbart (kan inte tala för en gode doktorn) :)
defransson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2019-05-24 08:48

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav martinb » måndag 2019-12-02 09:42

defransson skrev:Men om du som moderator tycker att det är ett problem vilket du nu gör så hade det ju bara vara att skicka ett PM till berörda personer, är väl i princip jag och DRHans som postat på sistone i alla fall.
Då hade i alla fall mina postningar upphört omedelbart (kan inte tala för en gode doktorn) :)

Du har ju nu när jag kollat på några posts lite mer kött på benen som innehåll, med även avslutande kommentarer som att Haze Lagern trots allt var Ok. Det behöver man inte klicka på videon för :)
Jag orkar inte detaljmoderera mer än typ så!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav Kenneth » måndag 2019-12-02 09:45

Skönt att läsa att det är fler som stör sig på "inlägg" som bara består av en länk.
Detta är ett diskussionsforum och precis som Chubb och Skyking skriver så ska inlägget kunna läsas och förstås utan att behöva klicka på en länk som leder till ett annat fora/media.
Undantagsvis kan jag tänka mig att man länkar till tidigare inlägg i detta forum.

Visst vore det skönt med att kunna ha automatiska regler, men det är alltför enkelt att lägga till några tecken för att komma runt simpla regler såsom inläggets längd.
Det är bättre att ändra de allmänna reglerna och använda sig av "Anmäl" funktionen i de fall någon bryter som reglerna.

Dessutom hur kul är det att se en film när någon brygger eller provar öl?
Det är lika intressant som att se färg torka...
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav defransson » måndag 2019-12-02 09:46

Ok, ska tänka på det!
Är det så att man inte vill ha inläggen så får ni gärna radera dem som finns där, jag tar absolut inte illa upp!
defransson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2019-05-24 08:48

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav Falkens » måndag 2019-12-02 17:46

Jag stör mig på att man inte kan radera sin annons i köp & sälj när saken är såld eller om den inte blir såld.
(kommer aldrig förstå vitsen med att ha gamla annonser kvar i ett forum)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-02 21:33

Å andra sidan har man ju möjlighet att diskutera videon på ett mer meningsfullt sätt än på t.ex. Youtube. Jag tycker att det är trevligare att få uppdateringar på det här viset än notiser.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Förslag: Förbjud inlägg som endast består av en länk

Inläggav martinb » tisdag 2019-12-03 14:14

Vad vi kan se är att den generella diskussionsmängden per Youtube-video är extremt låg. Av de senaste 50 inläggen som enbart innehåller en video var det hela 5 där det var någon form av diskussion alls. Sedan verkar phpBB inte koppla isär titel + inlägg gällande teckenlängden. Det kanske är dags att att skapa en ny kategori för enbart Youtube-videos med ett regelkrav på att inlägget ska bidra till diskussion, inte enbart innehålla en länk och något mer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster