Sökningen fann 6 träffar

av Wormdrink79
lördag 2025-08-09 11:36
Kategori: BIAB
Tråd: Påfyllnadsvatten i brewfather
Svar: 2
Visningar: 12369

Re: Påfyllnadsvatten i brewfather

Tack för svar!
Kände också att det var rimligast. Men då vet jag att det funkar efter koket också, tack!
av Wormdrink79
fredag 2025-08-08 14:35
Kategori: BIAB
Tråd: Påfyllnadsvatten i brewfather
Svar: 2
Visningar: 12369

Påfyllnadsvatten i brewfather

Tjena,

Ska sluta laka och köra bib pga flytt och platsbrist. Så ändrade helt enkelt min utrustningsprofil till "no sparge" och då kom detta upp.
Gör säkert en miss men när ska jag hälla på påfyllnadsvatten? Under mäskens gång eller när jag ska börja koka?
av Wormdrink79
onsdag 2021-08-04 09:22
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Hjälp att tyda ett recept
Svar: 7
Visningar: 11592

Re: Hjälp att tyda ett recept

Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur ...
av Wormdrink79
tisdag 2021-08-03 09:46
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Hjälp att tyda ett recept
Svar: 7
Visningar: 11592

Re: Hjälp att tyda ett recept

Tack för bra svar.
Känns som jag kommer göra som du skriver att mäska i 32 och se vad det blir av det. Är som sagt ny i detta så PH:t får komma med tiden. Nu kör jag bara och lär av mina misstag. Har skrivit ner mina missar från förra batchen och förbättrar mig hela tiden.

Tack för er tid och input ...
av Wormdrink79
tisdag 2021-08-03 07:17
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Hjälp att tyda ett recept
Svar: 7
Visningar: 11592

Re: Hjälp att tyda ett recept

Min grundregel är att inte räkna för mycket på hur mycket vatten som går åt. Det viktiga är lite att se till att du har tillräckligt med vatten förberett så du inte står där med byxorna nere om det skulle behövas mer vatten.

Jag kör iofs inte själv BIAB, men tycker att man bör kunna mäska i med ...
av Wormdrink79
måndag 2021-08-02 21:50
Kategori: Recepthjälp
Tråd: Hjälp att tyda ett recept
Svar: 7
Visningar: 11592

Hjälp att tyda ett recept

Jag är nybörjare i dessa sammanhang. Ska brygga en London Bitter (recept av Greg Hughes)

Till att börja med står det.
OG:1044 FG:1012 Vatten:32 liter.
Så långt allt väl.
Till mäsken 11 liter. Till kokning 27 liter.

Vill helst mäska i all vätska med en gång då jag kör allt i samma gryta.
Hur mycket ...