Sökningen fann 8 träffar
- onsdag 2021-03-31 16:19
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Framställa jäst av öl.
- Svar: 8
- Visningar: 13837
Re: Framställa jäst av öl.
Tack för svar, då lägger vi ner den tanken.
- onsdag 2021-03-31 16:12
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Framställa jäst av öl.
- Svar: 8
- Visningar: 13837
Framställa jäst av öl.
Har läst att man kan framställa jäst från en öl man gillar på systemet. Man skulle blanda 1 dl öl med spraymalt i magnetomröraren, tyvärr fick det ingen jäs effekt alls?
- onsdag 2021-03-31 15:26
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Förklara detta fenomen?
- Svar: 4
- Visningar: 4068
Förklara detta fenomen?
Senaste brygden var en NEIPA där jag hade 25 liter i grytan efter mäskning och ett SG-värde på 1,070.
Efter kok hade jag 20,5 liter kvar och ett OG-värde på 1,060.
Kan "någon" förklara detta, värdet har sjunkit efter jag kokat, alla mätningar är gjorda vid ca 20 grader i vätskan?
Övriga brygg jag ...
Efter kok hade jag 20,5 liter kvar och ett OG-värde på 1,060.
Kan "någon" förklara detta, värdet har sjunkit efter jag kokat, alla mätningar är gjorda vid ca 20 grader i vätskan?
Övriga brygg jag ...
- onsdag 2020-02-26 14:37
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: New England IPA
- Svar: 11
- Visningar: 15258
Re: New England IPA
TACK "skyking", detta var precis det jag sökte 
- tisdag 2020-02-25 11:57
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: New England IPA
- Svar: 11
- Visningar: 15258
Re: New England IPA
- tisdag 2020-02-25 11:25
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: New England IPA
- Svar: 11
- Visningar: 15258
Re: New England IPA
Ja min tanke var mer beska än veteöl, helt klart, då plussar jag på med mer humle i starten.
Måste erkänna att IBU ligger lite förbi min kunskap, får nog köpa öl med olika IBU och därmed lära mig var min smaknivå ligger. Jag brygger öl som jag lagar mat "Man tar vad man har" och hittills har all öl ...
Måste erkänna att IBU ligger lite förbi min kunskap, får nog köpa öl med olika IBU och därmed lära mig var min smaknivå ligger. Jag brygger öl som jag lagar mat "Man tar vad man har" och hittills har all öl ...
- måndag 2020-02-24 17:54
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: New England IPA
- Svar: 11
- Visningar: 15258
Re: New England IPA
Tack bryggarvänner!
Jag har lite humlerester liggande ca 3,3% alfa så jag skickar i 30 g i mina 20 liter det kan väl bli lagom.
Jag har lite humlerester liggande ca 3,3% alfa så jag skickar i 30 g i mina 20 liter det kan väl bli lagom.
- lördag 2020-02-22 17:52
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: New England IPA
- Svar: 11
- Visningar: 15258
New England IPA
Tänker brygga en New England IPA men skulle vilja tillför lite beska, hur många gram humle ska jag tillsätta i början av koket?