Så egentligen hade jag kunnat ta saaz även till bittergivan?
Får räkna på det och se om den jag har hemma räcker. Annars blir det Pilgrim
Sökningen fann 10 träffar
- måndag 2019-02-25 13:39
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Recept "check and clear"
- Svar: 15
- Visningar: 10742
- måndag 2019-02-25 08:27
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Recept "check and clear"
- Svar: 15
- Visningar: 10742
Re: Recept "check and clear"
En fundering till på detta recept...
Jag trodde att jag hade Magnum hemma, men de enda med lite högre alfa var Pilgrim och Pacific gem. Vilken ska jag välja?
Jag trodde att jag hade Magnum hemma, men de enda med lite högre alfa var Pilgrim och Pacific gem. Vilken ska jag välja?
- torsdag 2019-02-21 11:05
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Recept "check and clear"
- Svar: 15
- Visningar: 10742
Re: Recept "check and clear"
Ok, tack för svaren.
Ja precis, kolsyremängden blir ju vad den blir.
Ja precis, kolsyremängden blir ju vad den blir.
- torsdag 2019-02-21 08:35
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Recept "check and clear"
- Svar: 15
- Visningar: 10742
Re: Recept "check and clear"
Ok.
Kanske såhär då:
Efter de ca 30 dagarna i jäskärl så tappar jag på flaskor.
Ställer flaskorna i förrådet, som håller ca 12 grader, och glömmer bort dem i en månad eller två.
Låter det vettigt?
Eller ska jag öppna en flaska efter ca 2-3 veckor för att kontrollera kolsyra och provsmaka. Om ...
Kanske såhär då:
Efter de ca 30 dagarna i jäskärl så tappar jag på flaskor.
Ställer flaskorna i förrådet, som håller ca 12 grader, och glömmer bort dem i en månad eller två.
Låter det vettigt?
Eller ska jag öppna en flaska efter ca 2-3 veckor för att kontrollera kolsyra och provsmaka. Om ...
- onsdag 2019-02-20 11:08
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Recept "check and clear"
- Svar: 15
- Visningar: 10742
Recept "check and clear"
Hallå
Jag hittade följande recept som bestämt mig för att testa brygga.
http://olrecept.se/check_and_clear
Jag tänkte tappa den på flaskor istället för det som anges i receptet, men i vilket stadie i receptet är det bäst att göra det och i vilken temperatur och hur länge ska jag kolsyrejäsa?
Alltså ...
Jag hittade följande recept som bestämt mig för att testa brygga.
http://olrecept.se/check_and_clear
Jag tänkte tappa den på flaskor istället för det som anges i receptet, men i vilket stadie i receptet är det bäst att göra det och i vilken temperatur och hur länge ska jag kolsyrejäsa?
Alltså ...
- onsdag 2018-01-31 12:40
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Första BIAB APA med Cascade
- Svar: 11
- Visningar: 9299
Re: Första BIAB APA med Cascade
En fundering till.
Jag tänkte ställa jäskärlet svalt (nära 0°C) i ett dygn innan flasktappning. Hinner det bli ett klarare öl på så kort tid?
Händer det något annat? T ex jästen, överlever den så att jag får kolsyra i flaskorna ändå?
Jag tänkte ställa jäskärlet svalt (nära 0°C) i ett dygn innan flasktappning. Hinner det bli ett klarare öl på så kort tid?
Händer det något annat? T ex jästen, överlever den så att jag får kolsyra i flaskorna ändå?
- onsdag 2018-01-31 12:15
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Första BIAB APA med Cascade
- Svar: 11
- Visningar: 9299
Re: Första BIAB APA med Cascade
Ingen som har ett svar på min fråga?
- måndag 2018-01-29 11:39
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Första BIAB APA med Cascade
- Svar: 11
- Visningar: 9299
Re: Första BIAB APA med Cascade
Tänkte ge en liten uppdatering om hur det gick.
Jag använde all malt jag hade. Dvs 2529g pale ale och 501g carahell.
I min 18L gryta hade jag i 14 L vatten och malten. Värmde 4,7 L i en gryta på sidan om, för att skölja igenom malten med efter utmäskning.
Jag mäskade vid 68°C i 60 min. Utmäskning ...
Jag använde all malt jag hade. Dvs 2529g pale ale och 501g carahell.
I min 18L gryta hade jag i 14 L vatten och malten. Värmde 4,7 L i en gryta på sidan om, för att skölja igenom malten med efter utmäskning.
Jag mäskade vid 68°C i 60 min. Utmäskning ...
- onsdag 2018-01-03 09:16
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Första BIAB APA med Cascade
- Svar: 11
- Visningar: 9299
Re: Första BIAB APA med Cascade
Det är helt ok om jag kommer upp i 5%.
Vad tror ni om andelen karamellmalt, blir det för mycket om jag har i 0,5kg med 2,5 kg pale ale?
Vad tror ni om andelen karamellmalt, blir det för mycket om jag har i 0,5kg med 2,5 kg pale ale?
- tisdag 2018-01-02 11:52
- Kategori: Recepthjälp
- Tråd: Första BIAB APA med Cascade
- Svar: 11
- Visningar: 9299
Första BIAB APA med Cascade
Jag tänkte ge mig på min första BIAB alt. maxi-biab. Jag har tidigare kört några sats- och extraktbryggningar.
Jag skulle vilja ha hjälp med att sätta ihop ett recept på en APA med följande ingredienser (det jag har hemma)
2,5 kg pale ale malt
0,5 kg carahell
100g cascade (6,2%)
Salale us-05
Vill ...
Jag skulle vilja ha hjälp med att sätta ihop ett recept på en APA med följande ingredienser (det jag har hemma)
2,5 kg pale ale malt
0,5 kg carahell
100g cascade (6,2%)
Salale us-05
Vill ...