Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Sökningen fann 30 träffar
- söndag 2018-11-25 19:02
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Korsta humle
- Svar: 12
- Visningar: 12756
Re: Korsta humle
Planerar en SMaSH på Korsta till veckan. US05 och Pale Ale malt. Rapporterar tebax till jul 
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- söndag 2018-11-25 18:59
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
- Svar: 337
- Visningar: 365215
Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar
Kan tillägga att det är enkelt att göra anpassat fyllrör som passar favoritflasklängden genom att kapa ett corny-stigrör. Grymt smidig fyllare!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- måndag 2018-09-03 23:20
- Kategori: Gotland
- Tråd: Humleplockning och ölprovning
- Svar: 0
- Visningar: 8287
Humleplockning och ölprovning
Humleskörd, ölprovning och grillning på Alskute bryggeri den 16/9. För mer info, kontakta Gotlands Hembryggareförening på info@ghbf.se
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- lördag 2018-07-14 00:12
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Jästning temperatur
- Svar: 3
- Visningar: 3145
Re: Jästning temperatur
Har en polare som sätter jäskärl i badrummet och drar på golvvärmen för att få upp temp. Annars kan du sätta in en lampa med halogen eller gammal glödlampa i garderoben. Klassisk fulvärmare, men se till att den hänger fritt så den inte bränner nåt, och se till att jäskärlet är täckt av nåt ...
- tisdag 2018-06-26 12:27
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: Jäsningstips för Saison?
- Svar: 6
- Visningar: 4518
Re: Jäsningstips för Saison?
Tackar för tipsen! Uppskattades! Gjorde en sekundär, hällde i lite spraymalt, och låter det stå en vecka (minst) så varmt jag kan få det i huset.
Doften, utseendet var himmelskt!
Thx! Den här jästen är känd för att stanna av halvvägs, tid och värme är oftast lösningen.
Nästa gång, låt stå i ...
Doften, utseendet var himmelskt!
Thx! Den här jästen är känd för att stanna av halvvägs, tid och värme är oftast lösningen.
Nästa gång, låt stå i ...
- tisdag 2018-05-29 12:39
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Det är bara att ta isär. O-rings borttagare finns att köpa på byggaffärer, men korkskruv funkar ocksåFalkens skrev:Är dom konstruerade för att plocka isär? Jag får känslan att så inte är fallet.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- tisdag 2018-05-29 12:05
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Så mycket kostar inte en JG koppling att jag måste plocka isär den för rengöring.
Räcker det inte att ligga i PBW och starsan för att få rent så kastar jag och köper nytt.
Tid är pengar. Så tänker jag. Du har nog rätt, blir enklast och billigast att beställa en ny koppling!
Skickat från min SM ...
Räcker det inte att ligga i PBW och starsan för att få rent så kastar jag och köper nytt.
Tid är pengar. Så tänker jag. Du har nog rätt, blir enklast och billigast att beställa en ny koppling!
Skickat från min SM ...
- tisdag 2018-05-29 11:34
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Momentum verkar ligga nere, men det finns andra europeiska företag enligt Google-sökning. Hade hoppats hitta nått i Sverige. Får söka vidare!jakan65 skrev:Hej.finns ett företag som heter momentum.de har de mesta i o-ringar.
men var har den suttit i sytrådskitet?
mvh jakan
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- tisdag 2018-05-29 09:53
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Nu har jag en pump och kan rengöra slang och kopplingar enklare, så jag kanske vågar låta bli att ta isär allt.Falkens skrev:Ok, ja det förklarar ju saken
(har aldrig pillat isär mina JG kopplingar)
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- tisdag 2018-05-29 08:41
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Jag tar isär allt ner till molekylnivå för rengöring.Falkens skrev:Har aldrig tagit bort eller lossnat... pillade du bort den då eller??
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- tisdag 2018-05-29 07:21
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Re: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Hej.finns ett företag som heter momentum.de har de mesta i o-ringar.
men var har den suttit i sytrådskitet?
mvh jakan Sitter mot sytråden i JG kopplingarna som går till 3/8" för picnikkran och fat.
Ser ut så här:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/startkit-fatolsanlaggning ...
men var har den suttit i sytrådskitet?
mvh jakan Sitter mot sytråden i JG kopplingarna som går till 3/8" för picnikkran och fat.
Ser ut så här:
https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/corneliusfat/startkit-fatolsanlaggning ...
- måndag 2018-05-28 22:37
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
- Svar: 11
- Visningar: 6869
Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling?
Var köper ni 3/16" o-ring till sytrådskoppling? Den som följde med i Humles fat-kit har fått vingar (eller åkt ner i diskhon) och humle säljer dem inte separat. Inte heller verkar det finnas så små i de kit som Biltema och liknande säljer.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- onsdag 2018-05-23 21:00
- Kategori: BIAB
- Tråd: Lakning med biab
- Svar: 19
- Visningar: 45042
Re: Lakning med biab
Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon ...
- onsdag 2018-05-23 20:48
- Kategori: Gotland
- Tråd: Hembrygdskväll med Ölsölarna
- Svar: 0
- Visningar: 5392
Hembrygdskväll med Ölsölarna
Gotlands hembryggareförening Ölsölarna har hembrygdsprovning den 25/5. Alla hembryggda drycker välkomna. Går även att dyka upp utan medhavd brygd. Medlemskap (100:-/år) går att lösa på plats. Se fejjan för mer info: https://www.facebook.com/events/177577933066714/?ti=as
Glömde helt av att posta ...
Glömde helt av att posta ...
- fredag 2018-03-30 08:31
- Kategori: Gotland
- Tråd: Sommarölsträff
- Svar: 0
- Visningar: 5521
Sommarölsträff
Saxat från FB-gruppen Gotlands hembryggare (alltså inte jag som arrar):
"Sommarölträff 2018
Nu är datumet för årets sommarölträff bestämt.
Den kommer inträffa lördagen den 7/7. Så boka genast upp det i kalendern.
Det kommer vara liknande upplägg i år med massor hembryggd öl och mat går att ...
"Sommarölträff 2018
Nu är datumet för årets sommarölträff bestämt.
Den kommer inträffa lördagen den 7/7. Så boka genast upp det i kalendern.
Det kommer vara liknande upplägg i år med massor hembryggd öl och mat går att ...